Parturi-kampaamon liiketoiminnan kehittäminen vastuullisemmaksi
Kinnunen, Laura (2023)
Kinnunen, Laura
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521126
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää parturi-kampaamoyritys Hair Gate oy.n liiketoimintaa vastuullisempaan ja kestävämpään suuntaan. Kehittämistyön toiminnallisen osuuden tarkoituksena oli löytää vastaus, vaikuttavatko kestävän kehityksen mukainen ja vastuullinen liiketoiminta asiakkaiden päätöksiin valita parturi-kampaamon tuotteita ja palveluita, entä kuinka tärkeänä arvona asiakkaat pitävät vastuullisuutta parturi-kampaamon liiketoiminnassa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui yritysten kestävän kehityksen ja vastuullisuuden kolmesta eri osa-alueesta, keskittyen niiden näkymiseen hiusalalla. Yritysvastuu koostuu ekologisesta, sosiaalisesta sekä taloudellisesta vastuullisuudesta. Yritysvastuuta käsiteltiin myös YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden, kuluttajatutkimusten, megatrendien ja palvelumuotoilun keinoin.
Työn toiminnallisessa osuudessa kehittämismenetelmänä pidin työpajan yrittäjäkollegoilleni sekä vastuullisuuskyselyn. Parturi-kampaamo Hair Gaten asiakkaille suunnattu kysely toteutettiin Google Forms-alustalla sähköisesti. Vastauksia oli tarkoitus saada vähintään 50, jotta kyselyn tuloksista oli vedettävissä johtopäätöksiä. Kyselyyn vastasi yhteensä 101 kuluttaja-asiakasta.
Yhteenvetona voitiin todeta, että vastuullisuus näytti olevan tärkeä tekijä kyselyyn vastanneille Hair Gaten asiakkaille, erityisesti nuoremmille sukupolville. Kaikkien hiusalan yritysten kannattaisi harkita vastuullisuuden sisällyttämistä liiketoimintaansa ja markkinointiinsa, tarjota asiakkaille enemmän informaatiota myyntituotteistaan ja niiden ympäristövaikutuksista. pohtia keinoja lisätä vastuullisuutta, kuten uusiutuvan energian käyttöä ja vastuullisten tuotteiden tarjoamista.
2020-luvulla olemme valitettavasti saaneet nähdä kuinka nopeasti maailma voi muuttua. Muun muassa koronapandemia, Ukrainan hyökkäyssota, energia- ja ruokakriisit, inflaatio sekä sään ääri-ilmiöt ovat osoittaneet meille, miksi kestävän kehityksen ja vastuullisuuden ei tulisi olla tulevaisuudessa enää yksi vaihtoehdoista vaan välttämättömyys kaikessa liiketoiminnassa ja kuluttamisessa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui yritysten kestävän kehityksen ja vastuullisuuden kolmesta eri osa-alueesta, keskittyen niiden näkymiseen hiusalalla. Yritysvastuu koostuu ekologisesta, sosiaalisesta sekä taloudellisesta vastuullisuudesta. Yritysvastuuta käsiteltiin myös YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden, kuluttajatutkimusten, megatrendien ja palvelumuotoilun keinoin.
Työn toiminnallisessa osuudessa kehittämismenetelmänä pidin työpajan yrittäjäkollegoilleni sekä vastuullisuuskyselyn. Parturi-kampaamo Hair Gaten asiakkaille suunnattu kysely toteutettiin Google Forms-alustalla sähköisesti. Vastauksia oli tarkoitus saada vähintään 50, jotta kyselyn tuloksista oli vedettävissä johtopäätöksiä. Kyselyyn vastasi yhteensä 101 kuluttaja-asiakasta.
Yhteenvetona voitiin todeta, että vastuullisuus näytti olevan tärkeä tekijä kyselyyn vastanneille Hair Gaten asiakkaille, erityisesti nuoremmille sukupolville. Kaikkien hiusalan yritysten kannattaisi harkita vastuullisuuden sisällyttämistä liiketoimintaansa ja markkinointiinsa, tarjota asiakkaille enemmän informaatiota myyntituotteistaan ja niiden ympäristövaikutuksista. pohtia keinoja lisätä vastuullisuutta, kuten uusiutuvan energian käyttöä ja vastuullisten tuotteiden tarjoamista.
2020-luvulla olemme valitettavasti saaneet nähdä kuinka nopeasti maailma voi muuttua. Muun muassa koronapandemia, Ukrainan hyökkäyssota, energia- ja ruokakriisit, inflaatio sekä sään ääri-ilmiöt ovat osoittaneet meille, miksi kestävän kehityksen ja vastuullisuuden ei tulisi olla tulevaisuudessa enää yksi vaihtoehdoista vaan välttämättömyys kaikessa liiketoiminnassa ja kuluttamisessa.