Hiljaisen tiedon tunnistaminen ja jakaminen kolmannen sektorin organisaatiossa : tapauksena Tieteellisten seurain valtuuskunta
Huldin, Mikko (2024)
Huldin, Mikko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521455
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521455
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kolmannen sektorin organisaation, Tieteellisten seuran valtuuskunnan, hiljaisen tiedon tunnistamista ja jakamista. Tavoitteena oli tutkia hiljaisen tiedon nykytilaa ja sitä, miten hiljaista tietoa tunnistetaan ja millaisin keinoin sitä voidaan jakaa, siirtää ja tallentaa. Nykytilan kartoituksessa tarkoituksena oli tarkastella, miten ihmiset ymmärtävät hiljaisen tiedon itsensä ja organisaation kannalta. Hiljaisen tiedon jakamiseen, siirtämiseen ja tallentamiseen liittyen oli tarkoitus selvittää erilaisten IT-järjestelmien soveltuvuutta hiljaisen tiedon tallentamista varten.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentui hiljaista tietoa käsittelevästä aineistosta. Koska hiljainen tieto on osa laajempaa tiedon määritelmää, käsiteltiin tietoperustassa tietoa sekä sen eri tasoja ja lajeja. Tietoperustassa käsiteltiin myös hiljaisen tiedon tutkimista sekä sitä, miten hiljainen tieto liittyy tiedolla johtamiseen.
Opinnäytetyö oli tutkimusmenetelmältään kvalitatiivinen eli laadullinen ja siinä oli pääasiassa tapaustutkimuksen, mutta myös toimintatutkimuksen piirteitä. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoitujen yksilöhaastatteluiden avulla. Haastatteluihin osallistui kuusi henkilöä organisaation eri yksiköistä. Haastattelujen aineisto litteroitiin ja litteroitu aineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin.
Tutkimuksen tuloksissa ilmeni, että organisaation jäsenet ovat hyvin tietoisia siitä, mitä hiljainen tieto yleisesti on ja minkälainen rooli sillä on heidän työssään ja organisaation toiminnassa. Keskeinen havainto liittyi siihen, miten hiljaisen tiedon tunnistamista ja jakamista tapahtuu samankaltaisissa tilanteissa: yhteisen tekemisen kautta, ihmisten kohtaamisissa ja vuorovaikutuksessa.
Tuloksista tunnistettiin erilaisia kehittämiskohteita organisaation hiljaiseen tietoon liittyen. IT-järjestelmien kehityksessä tulisi varmistaa, että erilaisiin prosesseihin liittyvää tietoa tallennetaan monipuolisesti. Lisäksi toimivaan varahenkilöjärjestelmään sekä tiedon häviämisen ehkäisemiseen olisi hyvä kiinnittää huomiota. Keskeiseksi kehittämiskohteeksi tunnistettiin epävirallisten ja virallisten tapaamisten hyödyntäminen paremmin niin, että ne mahdollistavat hiljaisen tiedon tunnistamisen ja jakamisen.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentui hiljaista tietoa käsittelevästä aineistosta. Koska hiljainen tieto on osa laajempaa tiedon määritelmää, käsiteltiin tietoperustassa tietoa sekä sen eri tasoja ja lajeja. Tietoperustassa käsiteltiin myös hiljaisen tiedon tutkimista sekä sitä, miten hiljainen tieto liittyy tiedolla johtamiseen.
Opinnäytetyö oli tutkimusmenetelmältään kvalitatiivinen eli laadullinen ja siinä oli pääasiassa tapaustutkimuksen, mutta myös toimintatutkimuksen piirteitä. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoitujen yksilöhaastatteluiden avulla. Haastatteluihin osallistui kuusi henkilöä organisaation eri yksiköistä. Haastattelujen aineisto litteroitiin ja litteroitu aineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin.
Tutkimuksen tuloksissa ilmeni, että organisaation jäsenet ovat hyvin tietoisia siitä, mitä hiljainen tieto yleisesti on ja minkälainen rooli sillä on heidän työssään ja organisaation toiminnassa. Keskeinen havainto liittyi siihen, miten hiljaisen tiedon tunnistamista ja jakamista tapahtuu samankaltaisissa tilanteissa: yhteisen tekemisen kautta, ihmisten kohtaamisissa ja vuorovaikutuksessa.
Tuloksista tunnistettiin erilaisia kehittämiskohteita organisaation hiljaiseen tietoon liittyen. IT-järjestelmien kehityksessä tulisi varmistaa, että erilaisiin prosesseihin liittyvää tietoa tallennetaan monipuolisesti. Lisäksi toimivaan varahenkilöjärjestelmään sekä tiedon häviämisen ehkäisemiseen olisi hyvä kiinnittää huomiota. Keskeiseksi kehittämiskohteeksi tunnistettiin epävirallisten ja virallisten tapaamisten hyödyntäminen paremmin niin, että ne mahdollistavat hiljaisen tiedon tunnistamisen ja jakamisen.