Rakennusliikkeen toiminnan tehostaminen toiminnanohjausjärjestelmän avulla
Mattila, Emil (2024)
Mattila, Emil
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521391
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521391
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä toteutettiin Betonirakenne Mattila Oy:lle laadullisena tutkimuksena jatkokehitystoimenpiteet järjestelmien kehitykseen. Näillä toimenpiteillä yritys pystyy kehittää nykyistä toiminnanohjausjärjestelmän käyttöä, dokumenttien hallintaa, projektien aikataulutusta ja projektien tarjouslaskentaa sovellusohjelmistoja hyödyntämällä.
Yrityksen lähtötilanne selvitettiin haastattelemalla yrityksen henkilöstöä. Haastatteluista selvisi, että yritys ei ollut ottanut nykyisen toiminnanohjausjärjestelmän kaikkia toimintoja tehokkaaseen käyttöön. Tämän lisäksi yrityksessä ei ollut selkeää dokumenttien hallintajärjestelmää eikä ohjelmistoja, joilla yritys pystyisi tarjouslaskemaan ja aikatauluttamaan projekteja tarkasti.
Työssä tutkittiin, millaisia toimenpiteitä yrityksen pitää tehdä, jotta yritys pääsee haluttuun lopputulokseen edellä mainittujen asioiden osalta. Haluttuja lopputuloksia oli, että toiminnanohjausjärjestelmä saadaan tehokkaaseen käyttöön yrityksessä, dokumenttien hallintaan selvitetään mahdollisuudet eri vaihtoehdoille ja tarjouslaskentaan kehitetään laskentaohjelmisto. Toisena vaihtoehtona laskenta ohjelmistolle tutkitaan, mikä ohjelmisto yrityksen kannattaisi ottaa käyttöön, jos yrityksessä ei lähdetä itse kehittämään omaa laskentaohjelmistoa. Tämän lisäksi työssä käsitellään, miten yritys pystyisi kehittämään projektien aikataulutusta.
Jatkokehitystoimenpiteinä yritys voi jatkossa kehittää toiminnanohjausjärjestelmää, dokumenttien hallintaa, projektien aikataulutusta ja projektien tarjouslaskentaa entisestään. Opinnäytetyössä käsitellään näitä asioita, joten työ muodostaa kokonaisvaltaisen ymmärryksen yrityksen liiketoiminnasta ja järjestelmistä mitä yrityksellä on käytössä.
Yrityksen lähtötilanne selvitettiin haastattelemalla yrityksen henkilöstöä. Haastatteluista selvisi, että yritys ei ollut ottanut nykyisen toiminnanohjausjärjestelmän kaikkia toimintoja tehokkaaseen käyttöön. Tämän lisäksi yrityksessä ei ollut selkeää dokumenttien hallintajärjestelmää eikä ohjelmistoja, joilla yritys pystyisi tarjouslaskemaan ja aikatauluttamaan projekteja tarkasti.
Työssä tutkittiin, millaisia toimenpiteitä yrityksen pitää tehdä, jotta yritys pääsee haluttuun lopputulokseen edellä mainittujen asioiden osalta. Haluttuja lopputuloksia oli, että toiminnanohjausjärjestelmä saadaan tehokkaaseen käyttöön yrityksessä, dokumenttien hallintaan selvitetään mahdollisuudet eri vaihtoehdoille ja tarjouslaskentaan kehitetään laskentaohjelmisto. Toisena vaihtoehtona laskenta ohjelmistolle tutkitaan, mikä ohjelmisto yrityksen kannattaisi ottaa käyttöön, jos yrityksessä ei lähdetä itse kehittämään omaa laskentaohjelmistoa. Tämän lisäksi työssä käsitellään, miten yritys pystyisi kehittämään projektien aikataulutusta.
Jatkokehitystoimenpiteinä yritys voi jatkossa kehittää toiminnanohjausjärjestelmää, dokumenttien hallintaa, projektien aikataulutusta ja projektien tarjouslaskentaa entisestään. Opinnäytetyössä käsitellään näitä asioita, joten työ muodostaa kokonaisvaltaisen ymmärryksen yrityksen liiketoiminnasta ja järjestelmistä mitä yrityksellä on käytössä.