Asiakirjasta arjen työkaluksi : Kehitysvammaisen asiakkaan palvelu- ja kuntoutussuunnitelman kehittäminen
Rojola, Susanna (2020)
Rojola, Susanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621620
Tiivistelmä
Caritas Palvelut Oy:ssä on todettu tarpeelliseksi panostaa palvelu- ja kuntoutussuunnitelmatyön kehittämiseen. Tämän vuoksi palvelupäällikkö ehdotti syksyllä 2019 allekirjoittaneelle, että ottaisin kehittämistyön opinnäytetyöni aiheeksi. Panostamalla palvelu- ja kuntoutussuunnitelmien tekoon ja toteuttamiseen asiakastyön laatu paranee ja työstä tulee ryhdikkäämpää. Yhtiön tavoitteena on myös osallistaa ja motivoida hoitajia tavoitteellisempaan palvelu- ja kuntoutussuunnitelmatyöhön.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, minkälaisia kehittämistarpeita palvelu- ja kuntoutussuunnitelman tekoon liittyvässä työssä on hoitajien näkökulmasta.
Opinnäytetyö tehdään toimintatutkimuksen periaatteita soveltaen ja siinä käytetään osallistavia menetelmiä kaikissa vaiheissa. Aineistona käytetään kehittämistyöryhmässä tehdyn ryhmähaastattelun materiaalia sekä kehittämistyöryhmän keskusteluista tehtyjä muistiinpanoja. Kehittämistyöryhmään osallistui Caritas Palvelut Oy:n vammaispalvelujen asumisyksiköitten hoitajia. Lisäksi aineistossa on palvelupäällikön yksilöhaastattelu. Määrittelyvaiheessa aineistona on myös keskustelumuistiinpanot yhteisön esimiehille järjestetystä kehittämispäivästä syksyltä 2019. Haastatteluaineisto on litteroitu ja käsitelty sisällönanalyysin keinoin.
Kehitysvammaisen henkilön asumispalveluissa tehtävän palvelu- ja kuntoutussuunnitelmatyön kehittämiskohteet liittyivät hoitajien mukaan henkilökunnan tietoisuuteen ja perehdytykseen, työskentelytapoihin, suunnitelman tekoon käytettävään aikaan sekä suunnitelman rakenteeseen ja sisältöön. Huomiota kiinnitettiin muun muassa suunnitelman selkeyteen, päivityskäytäntöihin, tasalaatuisuuteen ja asiakaslähtöisyyteen. Suunnitelmatyöhön liittyvän osallisuuden koettiin olevan hyvin erilaista erityyppisissä vammaispalveluiden asumisyksiköissä. Osallisuudelle koettiin olevan monenlaisia esteitä, mutta toisaalta esteille löydettiin monenlaisia ratkaisuja.
Caritas Palvelut Oy:n vammaispalvelujen asumisyksiköissä tulisi sopia työskentelytavoista palvelu- ja kuntoutussuunnitelmien tekoon liittyen ja lisätä tietoisuutta palvelu- ja kuntoutussuunnitelmatyöhön liittyvistä asioista muun muassa henkilökunnan koulutuksella ja uusien työntekijöiden jatkuvalla perehdytyksellä. Asiakastietojärjestelmässä olevaan palvelu- ja kuntoutussuunnitel-malomakkeeseen tulee kehittämistyöryhmän avustuksella suunnitella selkeämpi rakenne ja tarkoituksenmukaisempi, selkeä sisältö sekä varmistaa suunnitelmalomakkeen toimivuus mobiilissa. At Caritas Palvelut Oy, it has been found necessary to invest in the development of service and rehabilitation plan work. For this reason, service manager suggested to the signatory in the au-tumn of 2019 that I take development work as the topic of my thesis. By investing in the service and rehabilitation plans, the quality of customer work improves and the work becomes more up-right. The company also aims to involve and motivate practical nurse in more targeted service and rehabilitation plan work.
The aim of the thesis is to find out what kind of development needs there are in the work related to the service and rehabilitation plan from the point of view of the practical nurses.
The thesis is done applying the principles of action research and uses participatory methods at all stages. The material used is the material of the group interview conducted in the development working group and the notes made from the discussions of the development working group. Cari-tas Palvelut Oy's practical nurses for the disabled's housing units participated in the development working group. In addition, the material includes an individual interview with the service manag-er. In the definition phase, the material also includes discussion notes on the development day organized for community supervisors from autumn 2019. The interview material has been spelled out and processed by means of content analysis.
According to the practical nurses, the development targets for service and rehabilitation plan work in housing services for people with disabilities were related to staff awareness and familiar-ization, working methods, time spent making the plan, and the structure and content of the plan. Attention was paid to, among other things, the clarity of the plan, update policies, uniformity and customer orientation. Involvement in plan work was perceived to be very different in different types of housing services for people with disabilities. There were perceived a wide range of bar-riers to inclusion, but on the other hand, a wide range of solutions were found during the devel-opment work.
Caritas Palvelut Oy's housing services for disabled people should agree on working methods related to the preparation of service and rehabilitation plans and increase awareness of issues related to service and rehabilitation plan work, including staff training and continuous orientation of new employees. A clearer structure and more appropriate, clear content must be designed for the service and rehabilitation plan form in the customer information system with the assistance of the development team as well as ensure the plan form works on mobile.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, minkälaisia kehittämistarpeita palvelu- ja kuntoutussuunnitelman tekoon liittyvässä työssä on hoitajien näkökulmasta.
Opinnäytetyö tehdään toimintatutkimuksen periaatteita soveltaen ja siinä käytetään osallistavia menetelmiä kaikissa vaiheissa. Aineistona käytetään kehittämistyöryhmässä tehdyn ryhmähaastattelun materiaalia sekä kehittämistyöryhmän keskusteluista tehtyjä muistiinpanoja. Kehittämistyöryhmään osallistui Caritas Palvelut Oy:n vammaispalvelujen asumisyksiköitten hoitajia. Lisäksi aineistossa on palvelupäällikön yksilöhaastattelu. Määrittelyvaiheessa aineistona on myös keskustelumuistiinpanot yhteisön esimiehille järjestetystä kehittämispäivästä syksyltä 2019. Haastatteluaineisto on litteroitu ja käsitelty sisällönanalyysin keinoin.
Kehitysvammaisen henkilön asumispalveluissa tehtävän palvelu- ja kuntoutussuunnitelmatyön kehittämiskohteet liittyivät hoitajien mukaan henkilökunnan tietoisuuteen ja perehdytykseen, työskentelytapoihin, suunnitelman tekoon käytettävään aikaan sekä suunnitelman rakenteeseen ja sisältöön. Huomiota kiinnitettiin muun muassa suunnitelman selkeyteen, päivityskäytäntöihin, tasalaatuisuuteen ja asiakaslähtöisyyteen. Suunnitelmatyöhön liittyvän osallisuuden koettiin olevan hyvin erilaista erityyppisissä vammaispalveluiden asumisyksiköissä. Osallisuudelle koettiin olevan monenlaisia esteitä, mutta toisaalta esteille löydettiin monenlaisia ratkaisuja.
Caritas Palvelut Oy:n vammaispalvelujen asumisyksiköissä tulisi sopia työskentelytavoista palvelu- ja kuntoutussuunnitelmien tekoon liittyen ja lisätä tietoisuutta palvelu- ja kuntoutussuunnitelmatyöhön liittyvistä asioista muun muassa henkilökunnan koulutuksella ja uusien työntekijöiden jatkuvalla perehdytyksellä. Asiakastietojärjestelmässä olevaan palvelu- ja kuntoutussuunnitel-malomakkeeseen tulee kehittämistyöryhmän avustuksella suunnitella selkeämpi rakenne ja tarkoituksenmukaisempi, selkeä sisältö sekä varmistaa suunnitelmalomakkeen toimivuus mobiilissa.
The aim of the thesis is to find out what kind of development needs there are in the work related to the service and rehabilitation plan from the point of view of the practical nurses.
The thesis is done applying the principles of action research and uses participatory methods at all stages. The material used is the material of the group interview conducted in the development working group and the notes made from the discussions of the development working group. Cari-tas Palvelut Oy's practical nurses for the disabled's housing units participated in the development working group. In addition, the material includes an individual interview with the service manag-er. In the definition phase, the material also includes discussion notes on the development day organized for community supervisors from autumn 2019. The interview material has been spelled out and processed by means of content analysis.
According to the practical nurses, the development targets for service and rehabilitation plan work in housing services for people with disabilities were related to staff awareness and familiar-ization, working methods, time spent making the plan, and the structure and content of the plan. Attention was paid to, among other things, the clarity of the plan, update policies, uniformity and customer orientation. Involvement in plan work was perceived to be very different in different types of housing services for people with disabilities. There were perceived a wide range of bar-riers to inclusion, but on the other hand, a wide range of solutions were found during the devel-opment work.
Caritas Palvelut Oy's housing services for disabled people should agree on working methods related to the preparation of service and rehabilitation plans and increase awareness of issues related to service and rehabilitation plan work, including staff training and continuous orientation of new employees. A clearer structure and more appropriate, clear content must be designed for the service and rehabilitation plan form in the customer information system with the assistance of the development team as well as ensure the plan form works on mobile.