Työntekijöiden johtaminen yrityksen muutostilanteissa
Mällinen, Emilia (2020)
Mällinen, Emilia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621575
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on ollut selvittää, mitkä asiat vaikuttavat organisaatiossa tapahtuvan muutoksen johtamisen onnistumiseen, mikä merkitys esimiestyöllä on muutoksen johtamisessa ja millä tavalla työntekijät ovat kokeneet organisaatiossaan tapahtuneet muutokset - minkälainen vaikutus muutoksella on ollut työyhteisön hyvinvointiin ja työssä jaksamiseen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu muutoksen määrittelemisestä, muutosjohtamisesta ja yksilön johtamisesta muutoksessa. Muutosjohtamisen tietoperusta käsittelee muutostarpeita, muutosprosessia, muutosviestintää ja erilaisia johtamistyylejä. Yksilön johtamisen tietoperusta muodostuu muutosvastarinnan, muutostahdon ja muutoksen kokemisen käsittelystä sekä siitä, miten luottamus vaikuttaa muutoksen onnistumiseen.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Oulussa kaupan alalla toimiva isompaan organisaation kuuluva yritys. Tutkimus toteutettiin toimeksiantajan yrityksen työntekijöille määrällisenä ja laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen perusjoukko koostui 71 henkilöstä. Tiedonkeruumenetelmänä tutki-muksessa käytettiin kyselylomaketta, joka julkaistiin verkossa julkisen linkin kautta. Tutkimukseen osallistui 21 henkilöä.
Tutkimuksessa käy ilmi, että yrityksen työntekijät ovat ymmärtäneet, miksi muutoksia tehdään. Muutoksiin suhtauduttiin pääosin myönteisesti, mutta vastauksista kävi ilmi, että työntekijät olivat kokeneet muutoksen takia epävarmuutta muun muassa töiden jatkumisesta tulevaisuudessa. Työntekijät eivät ole kokeneet muutoksen vaikuttaneen negatiivisesti heidän työssä jaksami-seensa, vaan väsymystä ovat aiheuttaneet muut työstä johtuvat tekijät, esimerkiksi työn kuormittavuus. The purpose of this thesis was to define what change and change management mean as terms. In addition, the purpose of this thesis was to find out how change management can be successful, what kind of impact the leadership has on the change management and how the changes contributed to employees’ wellbeing at work. The client of this thesis was a retail store located in Oulu. This retail store belongs to a bigger organization in the retail sector.
The theoretical framework of this thesis consists of defining the term ‘change’, the concept of change management and leading an individual through change. In the change management theory the subjects are the needs for change, the process of change, communication in change and different leadership styles. The theory base of leading an individual consists of a discussion on the resistance to change, employees will to change and how the change is experienced and how trust impacts the success of change.
The thesis was realized by using quantitative research methods. The sample of the research con-sisted of 71 employees of the client. The data was collected through an internet-based question-naire. 21 of the employees answered the questionnaire. The aim was to find out how the employ-ees felt about the changes in the organization and how the changes have impacted their wellbeing at work.
The results showed that the employees understand why changes are made. Understanding the reasons for changes can be interpreted as positive attitude the employees have towards the changes. However, the results showed that despite this, the employees felt insecure. Their insecurity was based on bad experiences during the previous change management, uncertainty of the continuation of the work and a lack of communication. The research results did not show that the change would have affected the wellbeing of the employees. Instead their wellbeing was influenced by other factors such as excessive workload which caused exhaustion.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu muutoksen määrittelemisestä, muutosjohtamisesta ja yksilön johtamisesta muutoksessa. Muutosjohtamisen tietoperusta käsittelee muutostarpeita, muutosprosessia, muutosviestintää ja erilaisia johtamistyylejä. Yksilön johtamisen tietoperusta muodostuu muutosvastarinnan, muutostahdon ja muutoksen kokemisen käsittelystä sekä siitä, miten luottamus vaikuttaa muutoksen onnistumiseen.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Oulussa kaupan alalla toimiva isompaan organisaation kuuluva yritys. Tutkimus toteutettiin toimeksiantajan yrityksen työntekijöille määrällisenä ja laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen perusjoukko koostui 71 henkilöstä. Tiedonkeruumenetelmänä tutki-muksessa käytettiin kyselylomaketta, joka julkaistiin verkossa julkisen linkin kautta. Tutkimukseen osallistui 21 henkilöä.
Tutkimuksessa käy ilmi, että yrityksen työntekijät ovat ymmärtäneet, miksi muutoksia tehdään. Muutoksiin suhtauduttiin pääosin myönteisesti, mutta vastauksista kävi ilmi, että työntekijät olivat kokeneet muutoksen takia epävarmuutta muun muassa töiden jatkumisesta tulevaisuudessa. Työntekijät eivät ole kokeneet muutoksen vaikuttaneen negatiivisesti heidän työssä jaksami-seensa, vaan väsymystä ovat aiheuttaneet muut työstä johtuvat tekijät, esimerkiksi työn kuormittavuus.
The theoretical framework of this thesis consists of defining the term ‘change’, the concept of change management and leading an individual through change. In the change management theory the subjects are the needs for change, the process of change, communication in change and different leadership styles. The theory base of leading an individual consists of a discussion on the resistance to change, employees will to change and how the change is experienced and how trust impacts the success of change.
The thesis was realized by using quantitative research methods. The sample of the research con-sisted of 71 employees of the client. The data was collected through an internet-based question-naire. 21 of the employees answered the questionnaire. The aim was to find out how the employ-ees felt about the changes in the organization and how the changes have impacted their wellbeing at work.
The results showed that the employees understand why changes are made. Understanding the reasons for changes can be interpreted as positive attitude the employees have towards the changes. However, the results showed that despite this, the employees felt insecure. Their insecurity was based on bad experiences during the previous change management, uncertainty of the continuation of the work and a lack of communication. The research results did not show that the change would have affected the wellbeing of the employees. Instead their wellbeing was influenced by other factors such as excessive workload which caused exhaustion.