Leikkausalueen desinfiointi : Moodle-alusta Oulun ammattikorkeakoulun perioperatiivisen hoitotyön opiskelijoille
Heikkinen, Paula; Turon-Pelkonen, Nadine (2020)
Heikkinen, Paula
Turon-Pelkonen, Nadine
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621524
Tiivistelmä
Postoperatiiviset infektiot pidentävät leikkauksesta toipumisaikaa ja aiheuttavat merkittäviä terveydenhuollon kustannuksia. Oikeaoppisella leikkausalueen desinfioinnilla voidaan vaikuttaa infektioiden syntymiseen sekä kustannustehokkuuteen. Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena projektina, ja sen tarkoituksena oli syventää perioperatiivisen hoitotyön opiskelijoiden tietoperustaa ja osaamista leikkausalueen desinfioinnista. Tavoitteena oli luoda visuaalisesti miellyttävä ja viimeisimpään tutkittuun tietoon perustuva digitaalinen opetusmateriaali,
joka innostaa oppimaan mielekkäiden oppimistehtävien avulla sekä antaa hoitotyön opettajille uusia opettamisen työkaluja. Opinnäytetyön tuloksena syntyi digitaalinen oppimisympäristö Moodle-alusta, joka toteutettiin yhteistyössä Oulun ammattikorkeakoulun kanssa. Moodle-alustalla opiskelijat pääsivät syventämään osaamistaan leikkaushoitajan aseptisesta osaamisesta, leikkausalueen desinfioinnin valmisteluista, desinfiointiaineista ja -tekniikasta sekä potilaan ohjauksesta. Alusta muodostui erilaisista oppimistehtävistä ja -materiaaleista, joiden tekemisessä hyödynnettiin Moodle-alustan ominaisuuksia, kuten tenttejä ja keskustelualueita.
Lisäksi projektiryhmä loi jokaiseen aihealueeseen lyhyen luennon sekä käytti omia valokuviaan aihetta havainnollistamaan. Kun Moodle-alusta oli valmis, lähetettiin kuudelletoista syventävän vaiheen perioperatiivisen hoitotyön opiskelijalle kutsu tutustua alustaan ja linkki palautekyselyyn, joista viisi henkilöä tutustui
alustaan ja vastasi kyselyyn. Opiskelijat ilmaisivat tyytyväisyyttään alustan visuaaliseen ilmeeseen, selkeään rakenteeseen ja opetusmateriaaleihin, mutta olisivat toivoneet enemmän havainnollistavia videoita ja kuvia tukemaan oppimistaan. Kokonaisuudessaan alusta sai positiivisen vastaanoton ja alustan koettiin tukevan hyvin omaa oppimista. Jatkossa alustan päivittämisestä, muokkaamisesta ja jakamisesta vastaavat Oulun ammattikorkeakoulun hoitotyön opettajat. Postoperative infections prolong the recovery time after surgery and cause significant costs to health care. Correct skin disinfection of the surgical site has a high effect on low incidences of postoperative infections and lowers costs in health care significantly. The objective of this thesis was to increase the knowledge of preoperative skin disinfection of surgical sites by creating a digital learning material for perioperative nursing students that motivates the students to study the topic and gives teachers a new tool to teach the matter. As the final product of this project a Moodle learning board about preoperative skin disinfection of surgical sites was created.
With the help of the Moodle learning board the perioperative nursing students are able to deepen their knowledge of perioperative aseptics, surgical site disinfection preparations, disinfectants, disinfection techniques and patient guidance in perioperative care. For the construction of the learning board a variety of features available for Moodle platforms have been used, such as learning materials and assignments, tests and discussion boards. Every topic consists of a short presentation as well as photos or videos to demonstrate the subject.
When the project was completed, current perioperative nursing students of Oulu University of Applied Sciences were invited to explore the learning board and afterwards give feedback in the form of a short questionnaire. Five out of sixteen students answered to the survey. Overall the students were pleased with the created learning board and gave positive reviews for the visual appearance, clear structure and the created learning materials. However, the students would have hoped, that there would have been more photos and videos created to visualize and exemplify the subjects. In the future the teachers of the nursing program of Oulu University of Applied Sciences are responsible of possible updates to the learning board.
joka innostaa oppimaan mielekkäiden oppimistehtävien avulla sekä antaa hoitotyön opettajille uusia opettamisen työkaluja. Opinnäytetyön tuloksena syntyi digitaalinen oppimisympäristö Moodle-alusta, joka toteutettiin yhteistyössä Oulun ammattikorkeakoulun kanssa. Moodle-alustalla opiskelijat pääsivät syventämään osaamistaan leikkaushoitajan aseptisesta osaamisesta, leikkausalueen desinfioinnin valmisteluista, desinfiointiaineista ja -tekniikasta sekä potilaan ohjauksesta. Alusta muodostui erilaisista oppimistehtävistä ja -materiaaleista, joiden tekemisessä hyödynnettiin Moodle-alustan ominaisuuksia, kuten tenttejä ja keskustelualueita.
Lisäksi projektiryhmä loi jokaiseen aihealueeseen lyhyen luennon sekä käytti omia valokuviaan aihetta havainnollistamaan. Kun Moodle-alusta oli valmis, lähetettiin kuudelletoista syventävän vaiheen perioperatiivisen hoitotyön opiskelijalle kutsu tutustua alustaan ja linkki palautekyselyyn, joista viisi henkilöä tutustui
alustaan ja vastasi kyselyyn. Opiskelijat ilmaisivat tyytyväisyyttään alustan visuaaliseen ilmeeseen, selkeään rakenteeseen ja opetusmateriaaleihin, mutta olisivat toivoneet enemmän havainnollistavia videoita ja kuvia tukemaan oppimistaan. Kokonaisuudessaan alusta sai positiivisen vastaanoton ja alustan koettiin tukevan hyvin omaa oppimista. Jatkossa alustan päivittämisestä, muokkaamisesta ja jakamisesta vastaavat Oulun ammattikorkeakoulun hoitotyön opettajat.
With the help of the Moodle learning board the perioperative nursing students are able to deepen their knowledge of perioperative aseptics, surgical site disinfection preparations, disinfectants, disinfection techniques and patient guidance in perioperative care. For the construction of the learning board a variety of features available for Moodle platforms have been used, such as learning materials and assignments, tests and discussion boards. Every topic consists of a short presentation as well as photos or videos to demonstrate the subject.
When the project was completed, current perioperative nursing students of Oulu University of Applied Sciences were invited to explore the learning board and afterwards give feedback in the form of a short questionnaire. Five out of sixteen students answered to the survey. Overall the students were pleased with the created learning board and gave positive reviews for the visual appearance, clear structure and the created learning materials. However, the students would have hoped, that there would have been more photos and videos created to visualize and exemplify the subjects. In the future the teachers of the nursing program of Oulu University of Applied Sciences are responsible of possible updates to the learning board.