Once - Tietokantapohjainen verkkosovellus : Once-vaakaohjelman tuotepaletin päivittäminen toimeksiantajan 2020- luvun tarpeisiin
Tennivaara, Minna (2020)
Tennivaara, Minna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621522
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621522
Tiivistelmä
Erilaiset sovellukset ovat arkipäivää yrityksien keskeisissä toiminnoissa. Monet sovelluksista on suunniteltu toimimaan tietokantapohjaisen järjestelmän avulla. Tietokantapohjaiset sovellukset ovat suosittuja, koska tietokannasta tarvittava tieto löytyy nopeasti ja se voidaan esittää tiedonhakijalle varmasti reaaliajassa.
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia Protaconin toimittaman ja ylläpitämän Once-vaakaohjelman tietokannan rakennetta ja sen ajankohtaisuutta tämän opinnäytetyön toimeksiantajalle Eastman Oy:lle. Once-vaakaohjelma on selainpohjainen energiatuotantoketjun tietojenhallintajärjestelmä. Vaakaohjelman keskeisin tieto on kuorma, joka muodostuu yhden ajoneuvon kuljettamalle
tuotteelle. Kuorman tärkeimpiä tietoja ovat aikatiedon lisäksi tulo- ja lähtöpaino, ajoneuvon rekisteri, aine ja toimittaja.
Tietoperustana käytetään tiedon mallintamista tietokantaa varten, tietokannan elinkaarta sekä ohjelman käytettävyyttä. Tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen tutkimus. Empiirinen tutkimus suoritettiin kyselytutkimuksella vaakaohjelmaa käyttäville henkilöille. Kohderyhmänä oli kaksi erilaista käyttäjäryhmää, pääkäyttäjät ja kuljettajat, joille tehtiin omat kyselyt yhtäläisten teemojen
ympärille. Kyselyn teemoja olivat ylläpitotoiminnot, käytettävyys ja yleisarvio vaakaohjelman toiminnoista.
Kyselyn tulosten mukaan Once-vaakaohjelman käsiteanalyysi on ajantasainen ja sen tietokannan elinkaari jatkuva. Tiedon merkitys korostui kyselyn tuloksissa. Tiedon puuttuminen tai virheellisyys vaikutti sovelluksen kumpaankin käyttäjäryhmään, joka heijastui käyttäjäkokemukseen. Vaakaohjelman käytettävyys sai pääsääntöisesti kiitettävän arvion kyselyn vastaajilta. Hajontaa käyttäjäkokemuksissa oli, sillä ohjelmiston käytettävyyteen vaikuttavat käyttäjän kokemukset ohjelmiston opittavuudesta, tehokkuudesta, muistettavuudesta, virheiden määrästä ja sen tuottamasta tyytyväisyyden tunteesta.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksena voin esittää toimeksiantajalla kohdennettuja tiedon korjaus- ja muokkauspyyntöjä edelleen lähetettäväksi vaakaohjelman toimittajalle. Once-vaakaohjelma on kyselyn mukaan käyttäjien keskuudessa hyväksi ja hyödylliseksi havaittu ja vaakaohjelman elinkaarta voitaisiin jatkaa muutamilla räätälöidyillä muutoksilla. Jatkotutkimuksena voisi pohtia miten ajoneuvojen rekisteritietoja voitaisiin ylläpitää ajan tasalla mahdollisimman vähällä vaivalla ja miten vaakaohjelman käyttäjien kokema käyttäjäkokemus muuttuu tietoon kohdistuvien huoltotoimien jälkeen.
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia Protaconin toimittaman ja ylläpitämän Once-vaakaohjelman tietokannan rakennetta ja sen ajankohtaisuutta tämän opinnäytetyön toimeksiantajalle Eastman Oy:lle. Once-vaakaohjelma on selainpohjainen energiatuotantoketjun tietojenhallintajärjestelmä. Vaakaohjelman keskeisin tieto on kuorma, joka muodostuu yhden ajoneuvon kuljettamalle
tuotteelle. Kuorman tärkeimpiä tietoja ovat aikatiedon lisäksi tulo- ja lähtöpaino, ajoneuvon rekisteri, aine ja toimittaja.
Tietoperustana käytetään tiedon mallintamista tietokantaa varten, tietokannan elinkaarta sekä ohjelman käytettävyyttä. Tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen tutkimus. Empiirinen tutkimus suoritettiin kyselytutkimuksella vaakaohjelmaa käyttäville henkilöille. Kohderyhmänä oli kaksi erilaista käyttäjäryhmää, pääkäyttäjät ja kuljettajat, joille tehtiin omat kyselyt yhtäläisten teemojen
ympärille. Kyselyn teemoja olivat ylläpitotoiminnot, käytettävyys ja yleisarvio vaakaohjelman toiminnoista.
Kyselyn tulosten mukaan Once-vaakaohjelman käsiteanalyysi on ajantasainen ja sen tietokannan elinkaari jatkuva. Tiedon merkitys korostui kyselyn tuloksissa. Tiedon puuttuminen tai virheellisyys vaikutti sovelluksen kumpaankin käyttäjäryhmään, joka heijastui käyttäjäkokemukseen. Vaakaohjelman käytettävyys sai pääsääntöisesti kiitettävän arvion kyselyn vastaajilta. Hajontaa käyttäjäkokemuksissa oli, sillä ohjelmiston käytettävyyteen vaikuttavat käyttäjän kokemukset ohjelmiston opittavuudesta, tehokkuudesta, muistettavuudesta, virheiden määrästä ja sen tuottamasta tyytyväisyyden tunteesta.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksena voin esittää toimeksiantajalla kohdennettuja tiedon korjaus- ja muokkauspyyntöjä edelleen lähetettäväksi vaakaohjelman toimittajalle. Once-vaakaohjelma on kyselyn mukaan käyttäjien keskuudessa hyväksi ja hyödylliseksi havaittu ja vaakaohjelman elinkaarta voitaisiin jatkaa muutamilla räätälöidyillä muutoksilla. Jatkotutkimuksena voisi pohtia miten ajoneuvojen rekisteritietoja voitaisiin ylläpitää ajan tasalla mahdollisimman vähällä vaivalla ja miten vaakaohjelman käyttäjien kokema käyttäjäkokemus muuttuu tietoon kohdistuvien huoltotoimien jälkeen.