Taloushallinnon kehittymisen vaikutukset kirjanpitäjiin toimeksiantajayrityksessä
Kaukua, Jami (2020)
Kaukua, Jami
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521054
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millaisena toimeksiantajan kirjanpitäjät kokevat taloushallintoalalla digitalisaation sekä muiden alaa kehittävien asioiden vaikutuksen heidän työnkuvaansa. Aihe on ollut pitkään ajankohtainen ja on mielenkiintoista selvittää kirjanpitäjien näkökulma siitä, miten ala on uudistunut ja miten se heidän näkemyksien mukaan tulee muuttumaan. Aihe valikoitui tehtäväksi opinnäytetyön tekijän omasta ehdotuksesta, jonka toimeksiantajayritys hyväksyi. Toimeksiantajayrityksenä toimii suuri toimija taloushallintoalalla. Toimeksiantajayritys pidetään opinnäytetyössä anonyymina.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään aluksi sähköistä taloushallintoa ja sen eri prosesseja. Kyseisessä osuudessa kerrotaan pääpiirteet ostolaskuprosessista, myyntilaskuprosessista, matka- ja kululaskuprosessista, maksuliikenteestä, käyttöomaisuudesta ja palkanlaskennasta. Sähköisen taloushallinnon jälkeen opinnäytetyössä käsitellään digitaalisuutta taloushallinnossa. Automaatiosta, ohjelmistorobotiikasta ja tekoälystä pyritään antamaan selkeä kuva lukijalle. Teoriaosuuden lopussa kerrotaan kirjanpitäjän työnkuvan muutoksesta, tulevaisuuden osaamistarpeista, asiakkaiden konsultaation tarpeista ja muutosjohtamisesta.
Tutkimusmenetelmänä toimi sähköinen kysely, joka lähetettiin yrityksen jokaiselle 97 kirjanpitäjälle. Kyselyllä pyrittiin saamaan esiin kirjanpitäjien mielipiteitä työnkuvan muutokseen, tulevaisuuden osaamistarpeisiin ja yrityksen nykytilanteeseen liittyen. Kysely oli avoinna kirjanpitäjille 5 arkipäivää aikavälillä 4.5.2020-8.5.2020.
Tutkimukseen saatiin vastauksia suhteellisen paljon. Kyselyyn vastasi 59 kirjanpitäjää 97 kirjanpitäjästä. Vastausprosentti näin ollen kyselylle oli 61%. Kirjanpitäjien suhtautuminen tulleisiin ja tuleviin muutoksiin vaikuttaa kyselyn perusteella olevan hyvää. Sähköisten asiakkaiden määrä on toimeksiantajayrityksessä vielä hyvin alhainen, mutta muutokset lakeihin ja ohjelmistojen kehitys tulevat vaikuttamaan positiivisesti sähköisten asiakkaitten määrään. Toimeksiantajayrityksessä on alettu tekemään muutoksia sähköisyyden edistämistä varten ja asiakkaille on mahdollista tarjota nykyaikaisia taloushallinnon ratkaisuja. Kirjanpitäjät eivät tutkimuksen mukaan vielä ole kokeneet työnkuvassa suurtakaan muutosta, mutta uskovat sähköisyyden lisääntyvän. Tulevaisuuden tär- keimmiksi osaamistarpeiksi kirjanpitäjät kokivat olevan ohjelmisto-osaamisen ja kyvyn työskennellä asiakkaiden kanssa. The meaning of the thesis is sort out how the accountants have experienced digitalization and other things which developments the industry has effect on their jobs. The subject has been long time timely and it’s interesting to sort out how the industry has changed and how it will change in the future on view of the accountants. The subject was chosen by suggestion of the author of the thesis. The subject was accepted by client of the thesis. The client is significant company on industry of financial administration
At first on the theory basis of the thesis deals at electrical financial administration and processes of it. On this part of the theory basis deals at purchasing process, selling process, travel costs process, cost invoicing process, payment process, property process and payroll process. After this part the thesis deals at digitalization of financial management. In this part of the theory basis is purpose to give clear image on automation, robotics and artificial intelligence. In the end of the theory basis telling how accountant job has changed, future competence needs, needs of the clients and management of change.
Electronic survey is research method in the thesis. Survey sent to 97 accountants. Purpose of the survey is to sort out how the accountants have experienced changes of their jobs, future competence needs and company’s present situation. The survey was open 5 working days on time frame 4.5.2020-8.5.2020.
Relatively large number of responses were received to the study. 59 accountants of 97 answered on the survey. Answer percent on the survey is 61%. Accountants have reacted well on changes which have already became and this will continue in the future if we look at answers of the survey. Number of electrical customers is now low but in the future different amendments and development of the programs will increase number of the electrical customers in the accounting firm. Improvements have already done for increasing number of the electrical customers and company can now offer on their customers modern solutions for financial administration. In the survey we can find out that accountants haven’t yet experienced changes in their jobs, but they believe in increasing of electrical customers in the future. Accountants believes that the most important future competence needs are software expertise and ability to work with the customers.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään aluksi sähköistä taloushallintoa ja sen eri prosesseja. Kyseisessä osuudessa kerrotaan pääpiirteet ostolaskuprosessista, myyntilaskuprosessista, matka- ja kululaskuprosessista, maksuliikenteestä, käyttöomaisuudesta ja palkanlaskennasta. Sähköisen taloushallinnon jälkeen opinnäytetyössä käsitellään digitaalisuutta taloushallinnossa. Automaatiosta, ohjelmistorobotiikasta ja tekoälystä pyritään antamaan selkeä kuva lukijalle. Teoriaosuuden lopussa kerrotaan kirjanpitäjän työnkuvan muutoksesta, tulevaisuuden osaamistarpeista, asiakkaiden konsultaation tarpeista ja muutosjohtamisesta.
Tutkimusmenetelmänä toimi sähköinen kysely, joka lähetettiin yrityksen jokaiselle 97 kirjanpitäjälle. Kyselyllä pyrittiin saamaan esiin kirjanpitäjien mielipiteitä työnkuvan muutokseen, tulevaisuuden osaamistarpeisiin ja yrityksen nykytilanteeseen liittyen. Kysely oli avoinna kirjanpitäjille 5 arkipäivää aikavälillä 4.5.2020-8.5.2020.
Tutkimukseen saatiin vastauksia suhteellisen paljon. Kyselyyn vastasi 59 kirjanpitäjää 97 kirjanpitäjästä. Vastausprosentti näin ollen kyselylle oli 61%. Kirjanpitäjien suhtautuminen tulleisiin ja tuleviin muutoksiin vaikuttaa kyselyn perusteella olevan hyvää. Sähköisten asiakkaiden määrä on toimeksiantajayrityksessä vielä hyvin alhainen, mutta muutokset lakeihin ja ohjelmistojen kehitys tulevat vaikuttamaan positiivisesti sähköisten asiakkaitten määrään. Toimeksiantajayrityksessä on alettu tekemään muutoksia sähköisyyden edistämistä varten ja asiakkaille on mahdollista tarjota nykyaikaisia taloushallinnon ratkaisuja. Kirjanpitäjät eivät tutkimuksen mukaan vielä ole kokeneet työnkuvassa suurtakaan muutosta, mutta uskovat sähköisyyden lisääntyvän. Tulevaisuuden tär- keimmiksi osaamistarpeiksi kirjanpitäjät kokivat olevan ohjelmisto-osaamisen ja kyvyn työskennellä asiakkaiden kanssa.
At first on the theory basis of the thesis deals at electrical financial administration and processes of it. On this part of the theory basis deals at purchasing process, selling process, travel costs process, cost invoicing process, payment process, property process and payroll process. After this part the thesis deals at digitalization of financial management. In this part of the theory basis is purpose to give clear image on automation, robotics and artificial intelligence. In the end of the theory basis telling how accountant job has changed, future competence needs, needs of the clients and management of change.
Electronic survey is research method in the thesis. Survey sent to 97 accountants. Purpose of the survey is to sort out how the accountants have experienced changes of their jobs, future competence needs and company’s present situation. The survey was open 5 working days on time frame 4.5.2020-8.5.2020.
Relatively large number of responses were received to the study. 59 accountants of 97 answered on the survey. Answer percent on the survey is 61%. Accountants have reacted well on changes which have already became and this will continue in the future if we look at answers of the survey. Number of electrical customers is now low but in the future different amendments and development of the programs will increase number of the electrical customers in the accounting firm. Improvements have already done for increasing number of the electrical customers and company can now offer on their customers modern solutions for financial administration. In the survey we can find out that accountants haven’t yet experienced changes in their jobs, but they believe in increasing of electrical customers in the future. Accountants believes that the most important future competence needs are software expertise and ability to work with the customers.