Hakukoneoptimointi : Case Suru.fi
Manninen, Noora (2020)
Manninen, Noora
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521049
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe valikoitui omasta kiinnostuksesta digitaaliseen markkinointiin ja toimeksiantajan tarpeesta sivuston laadukkaiden kävijöiden määrän kasvattamiseen. Toimeksiantajana toimi Paalumedia Oy ja opinnäytetyön toiminnallinen osuus suoritettiin sen Suru.fi verkkokaupalle.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kasvattaa Suru.fi-sivuston laadukkaiden kävijöiden määrää. Sivustolle haluttiin siis kävijöitä, joista mahdollisimman monen vierailu sivustolla päätyisi ostotapahtumaan. Toisena päätavoitteena oli sivuston nouseminen Googlen hakukonetuloksissa.
Työn tietoperusta koostuu hakukoneista ja niiden toiminnasta sekä hakukoneoptimoinnin tarkoituksesta ja ohjelmista, jota sen apuna voidaan käyttää. Tämän jälkeen puhutaan hakukoneoptimoinnin keinoista eli asioista, joiden avulla vaikutetaan sivuston hakukonesijoitukseen. Lopuksi käydään läpi hakukoneoptimoinnissa paheksuttavia ja vältettäviä hakukoneiden manipulointikeinoja. Toiminnallisessa osuudessa suoritettiin toimintatutkimus eli otettiin selvää ongelmista ja korjattiin ne. Toimintatutkimuksen tuloksia tutkittiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä käyttäen apuna taulukoita ja numeraalisia tietoja. Opinnäytetyön aineistona on käytetty mahdollisimman ajankohtaisia niin suomen- kuin englanninkielisiä kirjoja, virallisia käytettyjen ohjelmien ja sivustojen verkkosivuja sekä joitain nettiartikkeleita.
Opinnäytetyöllä saavutettiin asetettujen tavoitteiden mukaisesti kävijämäärien nousua sekä klikkauksesta välittömän poistumisen prosentin laskua. Sivusto löytyy myös opinnäytetyön loppuvaiheen aikana Googlen hakutuloksista ensimmäiseltä sivulta sen pääavainsanoilla.
Opinnäytetyö antaa selkeän suunnitelman, kuinka hakukoneoptimointia voidaan toteuttaa sekä miten sitä pystytään onnistuneesti jatkamaan. Toimeksiantaja sai opinnäytetyöstä selkeän suunnitelman kuinka jatkaa sivuston hakukonesijoitusten ja laadukkaiden kävijämäärien ylläpitoa. Hakukoneoptimoinnin kannalta tärkeimpiä jatkotoimenpiteitä on kuvien optimointi eli niiden koon pienentäminen ja alt-tekstien lisääminen. Yleisesti koko sivuston kannalta tärkeää on jatkuva tasaisin väliajoin tehtävä analyysi sivuston sen hetkisestä hakukoneoptimoinnista ja ongelmiin välittömästi reagoinnista. Kehitysehdotuksena toimeksiantajalle on annettu samantyylisten verkkokauppojen yhdistämistä tai vähentämistä, jolloin sivustojen ylläpito helpottuu ja työmäärä vähenee. The topic for this thesis emerged from my own interest on digital marketing and the employer’s need to increase the amount of quality visitors on their web page. The employer of this project is Paalumedia Inc. and the functional part of this thesis was carried out to the Suru.fi web page.
The goal of this thesis is to increase the quality visitors on the Suru.fi web page. In other words, the goal was to increase the number of visitors that will end up purchasing from the page. The second goal for this thesis was to make the web page appear more often on Google search results.
This thesis is based on information about search engines and how they operate, as well as search engine optimization and programs that can be used to assist with it. After this, the focus is on the means of search engine optimization, in other words, matters that can be used to affect the place of a web page on search engine results. Lastly, culpable and avoidable ways to manipulate search engines will be assessed. In the functional part of this thesis a activity analysis was made for assessing issues and solving them. Quantitative methods, such as tables and numeric information was used. Information for this thesis has been used from contemporary Finnish and English books, official web pages and some internet articles.
This thesis succeeded in its goal to increase the number of visitors and decreased the amount of people immediately clicking off the page. By the end of this thesis, the web page started to appear on the first page of Google search results, when keywords relating to the page were searched.
This thesis provides a clear plan on how search engine optimization can be used and how it can be successfully maintained. The employer received a clear plan on how to continue to maintain the web page’s place on search engine results and the number of quality visitors on the page. Regarding search engine optimization, the most important actions to take are photo optimization, in other words, reducing the size of the photos as well as adding alt-texts. For the benefit of the whole web page, it is important to analyze the state of search engine optimization regularly and react to issues immediately. A suggestion of improvement has been made to the employer suggesting to combine and reduce the number of similar web pages in order to make maintaining the web pages easier and reduce the workload.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kasvattaa Suru.fi-sivuston laadukkaiden kävijöiden määrää. Sivustolle haluttiin siis kävijöitä, joista mahdollisimman monen vierailu sivustolla päätyisi ostotapahtumaan. Toisena päätavoitteena oli sivuston nouseminen Googlen hakukonetuloksissa.
Työn tietoperusta koostuu hakukoneista ja niiden toiminnasta sekä hakukoneoptimoinnin tarkoituksesta ja ohjelmista, jota sen apuna voidaan käyttää. Tämän jälkeen puhutaan hakukoneoptimoinnin keinoista eli asioista, joiden avulla vaikutetaan sivuston hakukonesijoitukseen. Lopuksi käydään läpi hakukoneoptimoinnissa paheksuttavia ja vältettäviä hakukoneiden manipulointikeinoja. Toiminnallisessa osuudessa suoritettiin toimintatutkimus eli otettiin selvää ongelmista ja korjattiin ne. Toimintatutkimuksen tuloksia tutkittiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä käyttäen apuna taulukoita ja numeraalisia tietoja. Opinnäytetyön aineistona on käytetty mahdollisimman ajankohtaisia niin suomen- kuin englanninkielisiä kirjoja, virallisia käytettyjen ohjelmien ja sivustojen verkkosivuja sekä joitain nettiartikkeleita.
Opinnäytetyöllä saavutettiin asetettujen tavoitteiden mukaisesti kävijämäärien nousua sekä klikkauksesta välittömän poistumisen prosentin laskua. Sivusto löytyy myös opinnäytetyön loppuvaiheen aikana Googlen hakutuloksista ensimmäiseltä sivulta sen pääavainsanoilla.
Opinnäytetyö antaa selkeän suunnitelman, kuinka hakukoneoptimointia voidaan toteuttaa sekä miten sitä pystytään onnistuneesti jatkamaan. Toimeksiantaja sai opinnäytetyöstä selkeän suunnitelman kuinka jatkaa sivuston hakukonesijoitusten ja laadukkaiden kävijämäärien ylläpitoa. Hakukoneoptimoinnin kannalta tärkeimpiä jatkotoimenpiteitä on kuvien optimointi eli niiden koon pienentäminen ja alt-tekstien lisääminen. Yleisesti koko sivuston kannalta tärkeää on jatkuva tasaisin väliajoin tehtävä analyysi sivuston sen hetkisestä hakukoneoptimoinnista ja ongelmiin välittömästi reagoinnista. Kehitysehdotuksena toimeksiantajalle on annettu samantyylisten verkkokauppojen yhdistämistä tai vähentämistä, jolloin sivustojen ylläpito helpottuu ja työmäärä vähenee.
The goal of this thesis is to increase the quality visitors on the Suru.fi web page. In other words, the goal was to increase the number of visitors that will end up purchasing from the page. The second goal for this thesis was to make the web page appear more often on Google search results.
This thesis is based on information about search engines and how they operate, as well as search engine optimization and programs that can be used to assist with it. After this, the focus is on the means of search engine optimization, in other words, matters that can be used to affect the place of a web page on search engine results. Lastly, culpable and avoidable ways to manipulate search engines will be assessed. In the functional part of this thesis a activity analysis was made for assessing issues and solving them. Quantitative methods, such as tables and numeric information was used. Information for this thesis has been used from contemporary Finnish and English books, official web pages and some internet articles.
This thesis succeeded in its goal to increase the number of visitors and decreased the amount of people immediately clicking off the page. By the end of this thesis, the web page started to appear on the first page of Google search results, when keywords relating to the page were searched.
This thesis provides a clear plan on how search engine optimization can be used and how it can be successfully maintained. The employer received a clear plan on how to continue to maintain the web page’s place on search engine results and the number of quality visitors on the page. Regarding search engine optimization, the most important actions to take are photo optimization, in other words, reducing the size of the photos as well as adding alt-texts. For the benefit of the whole web page, it is important to analyze the state of search engine optimization regularly and react to issues immediately. A suggestion of improvement has been made to the employer suggesting to combine and reduce the number of similar web pages in order to make maintaining the web pages easier and reduce the workload.