Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Suomalaisen kansantanssinopetuksen haasteet

Martikainen, Elias (2020)

 
Avaa tiedosto
martikainen_elias.pdf (227.5Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Martikainen, Elias
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320232
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoitus oli tutkia kansantanssin opetuksen haasteita, erityisesti alakouluikäisten kansantanssin opetuksessa. Työni lähtökohtana ovat omassa työssäni tanssinopettajana kokemat opettamisen ongelmat ja haasteet. Opinnäytetyössäni avaan kansantanssin opettamista kasvatuksellisesta näkökulmasta eli sitä, mitä kaikkia kasvatuksellisesti tärkeitä teemoja on opettajien nostettava esiin kansantanssin opetuksessa. Tavoitteenani oli muodostaa uusille kansantanssin kentälle suuntaaville opettajille tuntirakennemalli, joka sisältää kansantanssin tunnilla tehtäviä harjoitteita ja tansseja.

Työni tietoperusta koostuu aikaisemmista kansantanssin opetusoppaista, joissa tarkastellaan tanssinopettamisen teemoja. Osaltaan oppaat ovat olleet jo vanhentuneita eivätkä päde kaikkiin nykypäivän tilanteisiin. Tuntirakennemallissa käyttämäni leikit ja tanssit ovat joko itse kehittämiäni tai hyväksi kokemiani harjoitteita, joita käytän omassa työskentelyssäni tanssinopettajana päivittäin.

Työssäni käsittelen myös kansantanssin nykytilaa Suomessa Tanssimylly-kansantanssikatselmus tapahtuman kautta. Tapahtuman kautta tarkastelen, miltä kansantanssi näyttäytyy nykypäivänä Suomessa, mitä opetuksellisia tavoitteita ryhmät ovat ottaneet käsittelyyn omassa toiminnassaan ja kuinka niissä on onnistuttu. Tapahtumasta kävivät ilmi tämän hetken ilmiöt, kuten tanssiteatterin käyttö sekä paritanssitekniikan heikko taso.

Opinnäytetyöni päätuloksena syntyi tuntirakennemalli, jonka tarkoitus on selventää kansantanssinopettajille, mitä opetusteemoja tunnin tulisi sisältää. Sisällytin tuntirakennemalliin esimerkkejä eri harjoitteista, joita käytän omassa työssäni alakouluikäisten tanssinopettamisessa. Esimerkkitanssit ja leikit ovat myös sovellettavissa kaikenikäisille tanssijoille.

Kansantanssinopettaminen on hyvin pitkälti opettajalähtöistä. Opettajalla on suuri merkitys ryhmän kaikessa toiminnassa. Kasvatuksellisesti opettajan on tärkeää keskittyä kannustavaan, positiiviseen pedagogiikkaan, sillä ajallisesti opettaja ei ole paljoa vuorovaikutuksessa oppilaidensa kanssa. Kehityskohteina näkisinkin lasten kansantanssiopettamisen ajankohtaisempaa tutkimusta. Myös opettajien työnhyvinvointiin ja työnjaksamiseen olisi tärkeää kiinnittää huomiota.
 
My thesis concentrates on the challenges of teaching folk dance especially that of preschool aged children. The starting point of view in my work as a dance teacher has been the problems and challenges of teaching dance itself. My thesis opens up the subjects around teaching folk dance from an educational point of view, placing regard on the themes that are the most important in teaching folk dance. My aim was to develop a dance rehearsal structural model for the future teachers, which contains the practices and dances during a folk dance lesson.

The knowledge - based background has been taken from instructional teaching books that concentrate on folk dance themes around an educational point of view. However, the majority of these books are outdated and not adjustable for the most modern day practices. In the dance rehearsal structural model I have been using plays and dances, partly developed by myself, for my daily work as a dancing teacher.

In my thesis I also deal with the contemporary culture and the state of folk dances in Finland through observing the folk dance review event “Tanssimylly.” I pay attention to what kind of light modern folk dances are appearing in Finland today and how the educational targets of the dance groups have been met within their own activities, as well as have these goals been achieved successfully. In this particular event the contemporary trends in modern folk dance became highly evident, such as the usage of dance theatre on a perfomance - based level, as well as the poor standard placed on couple dance technique.

The results of my thesis are that of the dance rehearsal structural model, which serves as a functional guide for folk dance teachers and as a recommendation for what kind of inner structures an everyday dance lesson should contain. The dance rehearsal structural model is filled with examples from different practices that I used in my own work of teaching preschool - aged children. These example dances and plays are easily adjustable for dancers in every age group.

Teaching folk dance is highly dependent on the particular persona of the teacher, and their role places a huge importance in all group - based activities. Educationally, the teachers should concentrate on building a positive rapport in regard of the limited time frame of a weekly dance lesson. The subjects to develop, in my own point of view, is more research on how the teaching children´s folkdances should be practiced today. Also the wellbeing of teachers and the work-life balance should be more fundamentally taken care of.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste