Mediapankki Lasessor Oy:lle
Immonen, Sara (2024)
Immonen, Sara
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722058
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722058
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Lasessor Oy. Työn tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa toimeksiantajayritykselle mediapankki eli kansiojärjestelmä, jossa kaikki yrityksen tuotekuvat ovat saatavilla yhdessä paikassa. Yrityksellä ei ole aikaisemmin ollut selkeää kansiojärjestelmää tuotekuville, minkä takia mediapankki on tarpeellinen. Mediapankki toteutettiin OneDriveen, johon luotiin yrityksen tarpeiden mukainen kansiojärjestelmä. Kansiojärjestelmän suunnittelun ja toteuttamisen lisäksi työhön kuului myös kaikkien kuvien siirtäminen oikeisiin kansioihin. Mediapankkia tulevat käyttämään sekä Lasessorin työntekijät että asiakasyritykset.
Opinnäytetyön viitekehys perustuu yritysyhteistyöhön ja sen toimivuuden tärkeyteen sekä brändimielikuvaan ja yritysten väliseen markkinointiin. Lisäksi opinnäytetyössä kuvataan mediapankin toimintaa prosessin mallintamisen avulla. Lähteinä työssä on käytetty yritysyhteistyötä käsittelevää kirjallisuutta sekä tutkimuksia. Muihin mainittuihin aiheisiin on käytetty lähinnä verkosta löytyviä lähteitä. Lähestymistapana tässä työssä on piirteitä sekä konstruktiivisesta tutkimuksesta että palvelumuotoilusta ja kehittämismenetelminä työssä on käytetty havainnointia sekä benchmarkingia.
Mediapankin toteuttaminen sujui suunnitelman mukaisesti, mutta vei aikaa enemmän, kuin suunnitteluvaiheessa osattiin ajatella. Lopputulos vastasi odotuksia, mutta koska yrityksellä on tuotekuvia erittäin paljon, olisi niiden läpikäyminen ja turhien kuvien poistaminen suotavaa mediapankin sujuvan toiminnan varmistamiseksi.
Opinnäytetyön viitekehys perustuu yritysyhteistyöhön ja sen toimivuuden tärkeyteen sekä brändimielikuvaan ja yritysten väliseen markkinointiin. Lisäksi opinnäytetyössä kuvataan mediapankin toimintaa prosessin mallintamisen avulla. Lähteinä työssä on käytetty yritysyhteistyötä käsittelevää kirjallisuutta sekä tutkimuksia. Muihin mainittuihin aiheisiin on käytetty lähinnä verkosta löytyviä lähteitä. Lähestymistapana tässä työssä on piirteitä sekä konstruktiivisesta tutkimuksesta että palvelumuotoilusta ja kehittämismenetelminä työssä on käytetty havainnointia sekä benchmarkingia.
Mediapankin toteuttaminen sujui suunnitelman mukaisesti, mutta vei aikaa enemmän, kuin suunnitteluvaiheessa osattiin ajatella. Lopputulos vastasi odotuksia, mutta koska yrityksellä on tuotekuvia erittäin paljon, olisi niiden läpikäyminen ja turhien kuvien poistaminen suotavaa mediapankin sujuvan toiminnan varmistamiseksi.