Markkinointisuunnitelma : Loisto Terveys
Oksanen, Jenna; Olkoniemi, Alina (2020)
Oksanen, Jenna
Olkoniemi, Alina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722165
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722165
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä markkinointisuunnitelma Loisto Terveydelle, joka on Oulussa sijaitseva fysioterapian ja erikoislääkärin palveluja tarjoava yritys. Loisto Terveydessä toimii yrittäjänä kahdeksan henkilöä, ja näistä kolme on yrityksen perustajia. Yrityksessä toimii myös yksi työntekijä, joka hoitaa markkinointia, asiakaspalvelua ja laskutusta. Yrityksellä ei aikaisemmin ollut markkinointisuunnitelmaa. Työn tavoitteena on kehittää suunnitelma, jota yritys voi hyödyntää markkinoinnin toteuttamisessaan. Suunnitelman avulla markkinointia pystytään kehittämään paremmaksi, suuntaamaan se oikeille henkilöille ja maksimoimaan resurssit. Näin yritys voi saada markkinoinnistaan enemmän hyötyä ja sitä myötä myös saada mahdollisesti enemmän liiketoiminnallista voittoa.
Tietoperustana on käytetty kirjallisia ja sähköisiä lähteitä. Markkinointisuunnitelman perustana teimme lähtökohta-analyysin, joka sisältää analyysit toimintaympäristöstä, yrityksestä, asiakkaista, kysynnästä ja kilpailusta. SWOT-analyysissa pohdimme Loisto Terveyden vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia. Kartoitimme yrityksen tavoitteet ja mietimme teoriaa hyödyntämällä keinoja, miten yritys pääsee näihin asetettuihin tavoitteisiin. Pohdimme markkinoinnin kilpailukeinojen avulla niitä keinoja, joilla yritys voi erottua kilpailijoistaan, joita on alueella suhteellisen paljon. Teimme katsauksen yrityksen tämänhetkisiin sosiaalisen median kanaviin ja suunnitelmassa tuomme ilmi parannusehdotuksia sekä uusia ideoita yrityksen markkinointiin niin digi-taalisesti kuin perinteisestikin.
Teimme kyselyn Loisto Terveyden asiakkaiden digitaalisten kanavien käytöstä. Tarkoituksena oli selvittää, minkälainen Loisto Terveyden kohderyhmä on, mitä digitaalisia kanavia he käyttävät ja miten tyytyväisiä he ovat niihin. Kysely toteutettiin Webropol-kyselytyökalulla ja asiakkaat saivat vastata kyselyyn anonyymisti. Vastauksista pystyimme päättelemään, mitkä digitaalisen markkinoinnin kanavat olivat asiakkaiden keskuudessa käytetyimpiä, mistä asiakkaat etsivät tietoa ja miten markkinointia olisi kannattavinta tästä eteenpäin jatkaa. Vastaajat mainitsivat esimerkiksi arvostavansa perinteistä markkinointia, joten sitä kannattaa lisätä entisestään yrityksen kohderyhmä huomioon ottaen. The purpose of this thesis is to create a marketing plan for Loisto Terveys which is located in Oulu. The company offers services of physiotherapy and physiatry. Loisto Terveys has eight workers as entrepreneurs and three of them are also founders of the company. There is also one person who takes care of the marketing, customer service and financial management. The company doesn’t have an existing marketing plan yet. The purpose is to develop a plan that the company can benefit for their marketing. This plan helps to develop the marketing, focus it to the right people and maximize the resources. By that the company can benefit more on their marketing and possibly get more profit on their business.
For the framework we used both written and digital sources. For the basis of the work we created an analysis about the current situation of the company. It contains operational environment, company, customer, demand and competition. In a SWOT analysis we considered strengths, weaknesses, opportunities and threats. We defined the main goals of the company and thought about the ways to reach these goals. With the help of the marketing mix we considered how the company would stand out from its competitors. We also had a look on the company’s current social media channels and expressed some improvement suggestions and new ideas for the digital and traditional marketing.
We made a survey for the customers in which we asked about the use of digital channels. The purpose is to examine what the target groups are like, which digital channels they use and how satisfied they are with them. The survey was fulfilled on Webropol and the customers could answer anonymously on it. Based on answers we could conclude which digital marketing channels were the most popular among the customers and where they searched for information and what would be the most efficient way to proceed marketing. For example, the customers mentioned that they value traditional marketing and it would be good to concentrate on that based on the target group of the company.
Tietoperustana on käytetty kirjallisia ja sähköisiä lähteitä. Markkinointisuunnitelman perustana teimme lähtökohta-analyysin, joka sisältää analyysit toimintaympäristöstä, yrityksestä, asiakkaista, kysynnästä ja kilpailusta. SWOT-analyysissa pohdimme Loisto Terveyden vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia. Kartoitimme yrityksen tavoitteet ja mietimme teoriaa hyödyntämällä keinoja, miten yritys pääsee näihin asetettuihin tavoitteisiin. Pohdimme markkinoinnin kilpailukeinojen avulla niitä keinoja, joilla yritys voi erottua kilpailijoistaan, joita on alueella suhteellisen paljon. Teimme katsauksen yrityksen tämänhetkisiin sosiaalisen median kanaviin ja suunnitelmassa tuomme ilmi parannusehdotuksia sekä uusia ideoita yrityksen markkinointiin niin digi-taalisesti kuin perinteisestikin.
Teimme kyselyn Loisto Terveyden asiakkaiden digitaalisten kanavien käytöstä. Tarkoituksena oli selvittää, minkälainen Loisto Terveyden kohderyhmä on, mitä digitaalisia kanavia he käyttävät ja miten tyytyväisiä he ovat niihin. Kysely toteutettiin Webropol-kyselytyökalulla ja asiakkaat saivat vastata kyselyyn anonyymisti. Vastauksista pystyimme päättelemään, mitkä digitaalisen markkinoinnin kanavat olivat asiakkaiden keskuudessa käytetyimpiä, mistä asiakkaat etsivät tietoa ja miten markkinointia olisi kannattavinta tästä eteenpäin jatkaa. Vastaajat mainitsivat esimerkiksi arvostavansa perinteistä markkinointia, joten sitä kannattaa lisätä entisestään yrityksen kohderyhmä huomioon ottaen.
For the framework we used both written and digital sources. For the basis of the work we created an analysis about the current situation of the company. It contains operational environment, company, customer, demand and competition. In a SWOT analysis we considered strengths, weaknesses, opportunities and threats. We defined the main goals of the company and thought about the ways to reach these goals. With the help of the marketing mix we considered how the company would stand out from its competitors. We also had a look on the company’s current social media channels and expressed some improvement suggestions and new ideas for the digital and traditional marketing.
We made a survey for the customers in which we asked about the use of digital channels. The purpose is to examine what the target groups are like, which digital channels they use and how satisfied they are with them. The survey was fulfilled on Webropol and the customers could answer anonymously on it. Based on answers we could conclude which digital marketing channels were the most popular among the customers and where they searched for information and what would be the most efficient way to proceed marketing. For example, the customers mentioned that they value traditional marketing and it would be good to concentrate on that based on the target group of the company.