Sähköavusteisen polkupyörän rungon suunnittelu
Peura, Eetu (2020)
Peura, Eetu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722160
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722160
Tiivistelmä
Työssä suunniteltiin sähköavusteisen polkupyörän runko. Tavoitteena oli, että runko vastaa tilaajan vaatimuksia. Rungon täytyy olla modulaarinen, kestävä, huoltovapaa ja sen tuotantokustannusten täytyy olla edulliset. Runko tulee osaksi sähköavusteista polkupyörää, jolla voidaan kuljettaa kahdeksaa lasta. Kuljettajana toimii aikuinen henkilö.
Rungon suunnittelu tehdään SolidWorks-ohjelmaa hyödyntäen. Ensin luonnosteltiin kolme erilaista mallinnusta, joista seuraavaan vaiheeseen valittiin eniten vaatimuksiin vastaava luonnos. Luonnoksista toinen ja kolmas olivat analyyseiltään ja ulkonäöiltään parhaat, joten ne valittiin pohjaksi jatkokehiteltävälle tuotteelle. Tätä luonnosta paranneltiin ja sen jäykkyyttä sekä yksityiskohtia kehitettiin paremmaksi. Siihen lisättiin kiinnitykset lokasuojille ja adapteri satulan kiinnitystä varten. Lisäksi luonnoksista tehtiin SolidWorks-ohjelmalla analyysi, josta tarkasteltiin jännityksiä sekä painoa ja siirtymää. Näitä arvoja vertailtiin keskenään ja näille laskettiin varmuuskerroin.
Rungon viimeisin rakenne vastasi kaikkia vaatimuksia, eli se oli yksinkertainen rakenne, joka voidaan tuottaa edullisesti. Se on modulaarinen, jolloin siihen voidaan kiinnittää eri valmistajien osia. Rungosta ei tehdä prototyyppiä, sillä tilaaja halusi erilaisen ratkaisun.
Rungon suunnittelu tehdään SolidWorks-ohjelmaa hyödyntäen. Ensin luonnosteltiin kolme erilaista mallinnusta, joista seuraavaan vaiheeseen valittiin eniten vaatimuksiin vastaava luonnos. Luonnoksista toinen ja kolmas olivat analyyseiltään ja ulkonäöiltään parhaat, joten ne valittiin pohjaksi jatkokehiteltävälle tuotteelle. Tätä luonnosta paranneltiin ja sen jäykkyyttä sekä yksityiskohtia kehitettiin paremmaksi. Siihen lisättiin kiinnitykset lokasuojille ja adapteri satulan kiinnitystä varten. Lisäksi luonnoksista tehtiin SolidWorks-ohjelmalla analyysi, josta tarkasteltiin jännityksiä sekä painoa ja siirtymää. Näitä arvoja vertailtiin keskenään ja näille laskettiin varmuuskerroin.
Rungon viimeisin rakenne vastasi kaikkia vaatimuksia, eli se oli yksinkertainen rakenne, joka voidaan tuottaa edullisesti. Se on modulaarinen, jolloin siihen voidaan kiinnittää eri valmistajien osia. Rungosta ei tehdä prototyyppiä, sillä tilaaja halusi erilaisen ratkaisun.