Kotihoidon asiakkaiden ja hoitohenkilökunnan kokemuksia Evondos – lääkeannostelupalvelun käytöstä
Kiuru, Leila; Ylitalo, Jaana (2020)
Kiuru, Leila
Ylitalo, Jaana
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722156
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722156
Tiivistelmä
Suomessa ikäihmisten määrä tulee tulevaisuudessa kasvamaan ja samaan aikaan työikäisten sosiaali- ja terveyspalveluiden henkilökunnan määrä laskee. Sosiaali- ja terveyspalvelut eivät pysty vastaamaan tähän palvelutarpeeseen. Tavoitteena on ottaa käyttöön teknologiatuotteita ikäihmisten hoidossa, jotta kaikille saadaan mahdollisimman turvallinen ja hyvä, sekä laadukas vanhuus. Nykypäivänä suuntana on mahdollistaa kotona asuminen mahdollisimman pitkään.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ikääntyneiden kotihoidon asiakkaiden ja kotihoidon hoitajien kokemuksia lääkeannostelurobotin käytöstä. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa lääkeannostelunrobotin mahdollisen käytön laajentamiseksi.
Tutkimus toteutettiin hyödyntämällä määrällistä ja laadullista lähestymistapaa. Tutkimuksen aineistot kerättiin kyselylomakkeilla ja haastatteluilla. Aineistot analysointiin teemoittelun avulla.
Tutkimusten tulosten mukaan lääkehoito kotihoidossa saatiin lääkeannostelurobotin avulla säännölliseksi ja turvalliseksi. Lisäksi palvelu vaikutti kotihoidon ruuhka-aikoihin ja käyntejä voitiin tehdä myöhemmin päivän aikana. Evondos-lääkeannostelupalvelu lisäsi asiakkaiden itsenäisyyden tunnetta ja lisäsi asiakkaiden tyytyväisyyttä, sekä palvelun koettiin olevan helppokäyttöinen.
Kehitysehdotuksena on suunata tutkimuksen tietoa palveluohjaustiimeille. Palveluohjaustiimissä tulisi olla hyvä tieto lääkeannostelurobotin käytöstä ja toiminnasta, jotta he voisivat suositella palvelua oikealle asiakasryhmälle mahdollisimman varhain. Tällä tavoin voidaan tukea ikäihmisten kotona asumista ja itsenäistä lääkehoitoa. This research purpose was to picture aged homecare customers and homecare nurses’ experiences about the medicine docing robots use. Research goal was to produce knowledge about the medicine docing robot´s possible extension of use.
The study was conducted by utilizing quantitative and qualitative approach.Research materials was collected by questionnaires and interviews. Data were analysed through themed design.
Research results showed that medication in domiliciary care with the medicine docing robot did get more regular and safe. In addition, service affected domiciliary cares peak times and visits were able to make later in the day. Evondos medicine docing service added customers feeling of independence and satisfaction. Service was experienced easy to use.
As a development proposal is to aim research knowledge for the service management teams. Service management team should have good knowledge about the use and activities of medicine docing robot, that they could recommend service for the right customer group as early as possible. This way it is possible to support elderly people home living and independent medication.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ikääntyneiden kotihoidon asiakkaiden ja kotihoidon hoitajien kokemuksia lääkeannostelurobotin käytöstä. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa lääkeannostelunrobotin mahdollisen käytön laajentamiseksi.
Tutkimus toteutettiin hyödyntämällä määrällistä ja laadullista lähestymistapaa. Tutkimuksen aineistot kerättiin kyselylomakkeilla ja haastatteluilla. Aineistot analysointiin teemoittelun avulla.
Tutkimusten tulosten mukaan lääkehoito kotihoidossa saatiin lääkeannostelurobotin avulla säännölliseksi ja turvalliseksi. Lisäksi palvelu vaikutti kotihoidon ruuhka-aikoihin ja käyntejä voitiin tehdä myöhemmin päivän aikana. Evondos-lääkeannostelupalvelu lisäsi asiakkaiden itsenäisyyden tunnetta ja lisäsi asiakkaiden tyytyväisyyttä, sekä palvelun koettiin olevan helppokäyttöinen.
Kehitysehdotuksena on suunata tutkimuksen tietoa palveluohjaustiimeille. Palveluohjaustiimissä tulisi olla hyvä tieto lääkeannostelurobotin käytöstä ja toiminnasta, jotta he voisivat suositella palvelua oikealle asiakasryhmälle mahdollisimman varhain. Tällä tavoin voidaan tukea ikäihmisten kotona asumista ja itsenäistä lääkehoitoa.
The study was conducted by utilizing quantitative and qualitative approach.Research materials was collected by questionnaires and interviews. Data were analysed through themed design.
Research results showed that medication in domiliciary care with the medicine docing robot did get more regular and safe. In addition, service affected domiciliary cares peak times and visits were able to make later in the day. Evondos medicine docing service added customers feeling of independence and satisfaction. Service was experienced easy to use.
As a development proposal is to aim research knowledge for the service management teams. Service management team should have good knowledge about the use and activities of medicine docing robot, that they could recommend service for the right customer group as early as possible. This way it is possible to support elderly people home living and independent medication.