Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Myyntireskontranhoitajan työnkuvan kehittyminen sekä myyntilaskutuksen palvelut ja niiden tuoma lisäarvo

Lehto, Riikka (2020)

 
Avaa tiedosto
lehto_riikka.pdf (501.2Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Lehto, Riikka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722154
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on tilitoimisto ja sen myyntilaskutusyksikkö. Myyntilaskutusyksikköön kuuluu myyntilaskutuksen asiantuntijoita, harjoittelijoita, kehitysasiantuntijoita, rahoitusasiantuntijoita ja operatiivisia esimiehiä. Myyntilaskutuksen palveluihin kuuluvat laskujen lähetys ja luonti, saatavien seuranta sekä sopimuslaskutus. Lisäarvopalveluihin kuuluvat maksumuistutukset, perintä ja rahoituspalvelut.

Työn tavoitteena on selvittää, miten myyntireskontranhoitajan työnkuva on kehittynyt sekä mitä myyntilaskutuksen asiantuntija- ja konsultoivatyö on. Lisäksi tavoitteena on tehdä kartoitus, mitkä ovat asiakkaiden mielestä myyntilaskutuksen tärkeimmät palvelut, mitä lisäarvoa palvelut tuovat ja mitä palveluita myyntilaskutuksesta puuttuu. Opinnäytetyön teorian, haastattelutulosten ja johtopäätösten perusteella toimeksiantajalla on edellytykset kehittää myyntilaskutuksen asiantuntijoiden työnkuvaa sekä kehittää omia palveluitaan.

Tietoperustana on käytetty ajantasaisia kirjallisia ja sähköisiä lähteitä. Tietoperustassa käsitellään taloushallintoalan murrosta, eli miten taloushallintoala on siirtynyt perinteisestä taloushallinnosta aina älykkääseen taloushallintoon. Pääsyitä digitalisoitumiselle on ollut automatiikan, robotiikan ja tekoälyn kehittyminen. Digitalisoitumisen myötä taloushallintoalalla työskentelevien työnkuva on muuttunut konsultoivampaan suuntaan. Perinteisen substanssiosaamisen rinnalle tärkeiksi taidoiksi ovat nousseet työelämätaidot, kuten vuorovaikutus-, ongelmanratkaisu- sekä myyntitaidot. Tietoperustassa tarkastellaan yleisesti taloushallinnon palveluita ja niiden tuotteistamista, sekä mitä asiakkaat odottavat saavansa palveluilta. Lisäksi tietoperustassa on käsitelty myyntilaskutusta ja sen prosesseja.

Tämä opinnäytetyö on tutkimustyö, jossa on käytetty kvalitatiivisia eli laadullisia menetelmiä. Teemahaastattelut toteutettiin myyntilaskutuksen asiantuntijoille ja asiakkaille. Haastattelujen ja teorian avulla saatiin vastauksia tutkimusongelmaan ja -kysymyksiin ja ne olivat pääosin yhtenäisiä. Sekä haastatteluista että teoriasta ilmeni, että digitaalisuus on vähentänyt rutiininomaista työskentelyä ja asiantuntijuutta tarvittavat tehtävät ovat lisääntyneet. Tätä kuvastaa hyvin työnimikkeen muuttuminen reskontranhoitajasta asiantuntijaksi. Työelämätaitojen tärkeys korostui sekä teoriassa että haastattelutuloksissa. Tärkeimpiä myyntilaskutuksen palveluita ovat saatavien seuranta, maksumuistutukset ja perintä. Palveluiden tuomasta lisäarvosta saatiin erilaisia vastauksia. Myyntilaskutuksen palvelut ovat tuotteistettu onnistuneesti teoriaa ja haastattelutuloksia vertaamalla. Asiakkaiden haluamat palvelut liittyivät etenkin toimeksiantajan järjestelmiin.
 
This thesis is commissioned by an accounting company and its sales invoicing department. In the sales invoicing department the employees have different kinds of expertise. The services in the sales invoicing department include creating and sending invoices, monitoring receivables, collecting debts, and providing financing services.

The purpose of this thesis is to make clear how the job description of sales invoicing specialist has developed, and to determine what sales invoicing expertism is. In addition, the purpose is to make clear what the most important sales invoicing services are, what added value it is that the services bring, and what services are lacking from sales invoicing. The answers to these questions are based on customers’ views. The theory in this thesis, the interview results and the conclusions give the sales invoicing department grounds to further develop the job description and services.

Current written and electronic sources have been used in the theoretical part. The theoretical part addresses the changes in financial management and how financial management has transferred from traditional to intelligent financial management. The main reason for digitalization is the development of automatization, robotics, and artificial intelligence. With the development of digitalization, the job description of financial management experts has changed into the direction of consulting. Along with traditional professional competence, working life skills such as problem solving, interaction and sales skills have become increasingly important. The theoretical part gives a general overview of the financial management’s services and their productization. Moreover, it provides a view on what customers expect from the services of accounting companies. There is also a description of sales invoicing and its processes.

Qualitative research methods have been used in this thesis. Theme interviews were conducted among sales invoicing specialists and customers. The interviews and theory gave results to the research problem and research questions. The results from the interviews and theory were mainly consistent. Both interviews and theory showed that digitalization has decreased the amount of routine work and increased situations which require employee’s expertise. The theory and the interviews yielded different kinds of definitions to added value. The most important sales invoicing services according to the interviews are monitoring of receivables, automatic payment reminders and debt collection. The services which customers felt that they needed were related to systems and their deficiencies.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste