Laboratorioliikelaitoksen ajanvarausjärjestelmien yhtenäistäminen : Toteutuivatko tavoitteet?
Soivuori, Anne (2020)
Soivuori, Anne
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722153
Tiivistelmä
Pohjois-Suomen laboratoriokeskuksen liikelaitoskuntayhtymä (NordLab) on aloittanut toimintansa 1.1.2013. Tuolloin viiden eri omistajasairaanhoitopiirin laboratoriotoiminnot yhdistettiin yhteen organisaatioon, viideksi eri aluelaboratorioksi, jotka huolehtivat myös alueidensa terveyskeskuslaboratorioiden toiminnasta. Näiden alueiden viisi erillistä ajanvarausjärjestelmää ja näytteenottotoiminnot päätettiin yhtenäistää koko toiminta-alueella. Tavoitteena oli saada yksi yhteinen ajanvarausjärjestelmä käyttöön.
Yhteisen järjestelmän myötä tavoitteena oli toimintatapojen yhtenäistäminen, soveltuvin osin, kustannusten säästäminen ja asiakkaan valinnanvapauden lisääminen. Tavoitteiden toteutumista tutkittiin ja kehitettiin käyttöönoton jälkeisinä vuosina käymällä läpi palvelusta saatuja asiakaspalautteita, vuosittaisia laatuyhteenvetoja sekä seuraamalla toteutuneita vuosittaisia kustannuksia.
Järjestelmään määriteltiin palveluvalikko, joka on kaikille sama koko NordLabin alueella, ja josta eri aluelaboratoriot ovat valinneet kullakin alueella käytössä olevat palvelut. Asiakkaan valinnanvapaus lisääntyi uuden järjestelmän mahdollistaessa oman asiointipisteen valinnan. Vuosittaisia kustannuksia verrattiin vuonna 2015 tehdyssä esiselvityksessä annettuihin tietoihin ja todettiin että kustannussäästö oli huomattava.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että järjestelmien ja osittain myös toimintojen yhtenäistäminen tuo kustannussäästöä. Haasteena ja jatkokehityskohteena esiin nousee tarjottavien näytteenottopalveluiden yksinkertaistaminen ja selkiyttäminen sekä valinnanvapauden laajentaminen niin, että asiakas voi käydä näytteenotossa myös muun alueen näytteenottopisteessä. Myös asiakasorganisaatioiden ja näytteitä ottavan laboratorion yhteistoiminnassa on kehitettävää vastuunjaon selkiyttämiseksi sekä asiakkaan ohjeistamiseksi. Northern Finland laboratory enterprise (NordLab) was established 1.1.2013. At that time, five different hospital district laboratories were united in one organization, to form five laboratory areas taking care of services within the responding hospital district. These laboratory areas had five different scheduling systems in use for making customer appointments. Scheduling systems and functions were decided to integrate as one within the whole NordLab area. Target was to get one common scheduling system for all.
With having the common scheduling system, aim was also to unify functions, save costs and widen the customer´s right to choose the laboratory to use. After common scheduling system was in use, meeting the specified targets was checked by studying the customer feedback, quality reports and following annual costs.
Scheduling system has also now common service menu for all laboratories. Customers can now choose their laboratory to make appointment within their hospital district area. Annual costs were compared to cost on year 2015 and savings were recorded.
As a conclusion, by using common scheduling system for all laboratories and unifying practices, is worth for saving costs. As a future development, integrating and simplifying the services even more, is seen as a challenge. Providing the service for customers even within different district areas is a worth of effort. Developing the co-operation between organizational customers and providing guidance should also be considered.
Yhteisen järjestelmän myötä tavoitteena oli toimintatapojen yhtenäistäminen, soveltuvin osin, kustannusten säästäminen ja asiakkaan valinnanvapauden lisääminen. Tavoitteiden toteutumista tutkittiin ja kehitettiin käyttöönoton jälkeisinä vuosina käymällä läpi palvelusta saatuja asiakaspalautteita, vuosittaisia laatuyhteenvetoja sekä seuraamalla toteutuneita vuosittaisia kustannuksia.
Järjestelmään määriteltiin palveluvalikko, joka on kaikille sama koko NordLabin alueella, ja josta eri aluelaboratoriot ovat valinneet kullakin alueella käytössä olevat palvelut. Asiakkaan valinnanvapaus lisääntyi uuden järjestelmän mahdollistaessa oman asiointipisteen valinnan. Vuosittaisia kustannuksia verrattiin vuonna 2015 tehdyssä esiselvityksessä annettuihin tietoihin ja todettiin että kustannussäästö oli huomattava.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että järjestelmien ja osittain myös toimintojen yhtenäistäminen tuo kustannussäästöä. Haasteena ja jatkokehityskohteena esiin nousee tarjottavien näytteenottopalveluiden yksinkertaistaminen ja selkiyttäminen sekä valinnanvapauden laajentaminen niin, että asiakas voi käydä näytteenotossa myös muun alueen näytteenottopisteessä. Myös asiakasorganisaatioiden ja näytteitä ottavan laboratorion yhteistoiminnassa on kehitettävää vastuunjaon selkiyttämiseksi sekä asiakkaan ohjeistamiseksi.
With having the common scheduling system, aim was also to unify functions, save costs and widen the customer´s right to choose the laboratory to use. After common scheduling system was in use, meeting the specified targets was checked by studying the customer feedback, quality reports and following annual costs.
Scheduling system has also now common service menu for all laboratories. Customers can now choose their laboratory to make appointment within their hospital district area. Annual costs were compared to cost on year 2015 and savings were recorded.
As a conclusion, by using common scheduling system for all laboratories and unifying practices, is worth for saving costs. As a future development, integrating and simplifying the services even more, is seen as a challenge. Providing the service for customers even within different district areas is a worth of effort. Developing the co-operation between organizational customers and providing guidance should also be considered.