Perhekodista itsenäistyvän nuoren tueksi suunnatun oppaan kehittämisprosessi
Pesonen, Karoliina; Säkkinen, Emilia; Tyni, Annika (2020)
Pesonen, Karoliina
Säkkinen, Emilia
Tyni, Annika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722131
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722131
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön lähtökohtana oli kehittää perhekodista aikuistuvien nuorten tukemista. Tavoitteena oli tuottaa opas sijaishuollossa ja jälkihuollossa olevien nuorten itsenäistymisen tueksi. Tavoitteena oli, että tuote on selkeä ja sisällöltään monipuolinen opas, jossa huomioidaan nuoren itsenäistymisprosessiin kuuluvia arjen osa-alueita ja opastetaan asioiden hoitamisessa. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli oululainen ammatillinen perhekoti, jossa oli tarvetta työvälineelle, joka auttaa nuoren aikuistumisen tukemisessa. Opinnäytetyössä kyseisestä perhekodista käytetään nimitystä Perhekoti.
Tavoitteena oli, että oppaan avulla nuoret saavat tarpeidensa mukaista tukea itsenäisen elämän aloittamiseen, sekä tukea arjenhallintaan ja tulevaisuuden rakentamiseen liittyvissä asioissa. Riittävällä tuella nuori kykenee rakentamaan itselleen toimivan arjen, jossa hän pärjää itsenäisesti. Tavoitteena oli myös, että oppaan sisältö jäsentää ja ohjaa Perhekodin työntekijöiden tekemää työtä nuoren itsenäistymisprosessin tukemiseksi. Taustoistaan ja aikaisemmista elämänkokemuksistaan riippumatta jokainen aikuistuva nuori tarvitsee aikuisen ohjausta ja tukea aikuistumisprosessissaan. Yleensä tukea tarvitaan käytännön asioiden hoitamiseen, kuten raha-asioihin, taloudenhallintaan ja itsenäiseen asumiseen. Aikuistumisen tukeminen tähtää arjenhallinnan lisäksi nuoren sosiaalisten suhteiden vahvistumiseen sekä nuoren omaan kokemukseen toimijuutensa vahvistumisesta.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee sijaishuollon ja jälkihuollon tarkoituksia ja tavoitteita, aikuistumista sekä nuoren aikuistumisprosessin ja arjenhallinnan tukemista. Teoriaosuudessa käsitellään myös käyttäjä- ja toimijalähtöistä kehittämistä, sillä tuotekehitysprosessi toteutettiin käyttäjä- ja toimijalähtöisen kehittämisen periaatteiden mukaisesti. Tuotteen käyttäjä- ja toimijalähtöisyys varmistettiin ottamalla Perhekodin nuoret ja työntekijät aktiivisesti mukaan kehittämisprosessin eri vaiheisiin.
Käyttäjä- ja toimijalähtöisellä työskentelyllä saatiin työntekijöiden ja nuorten äänet kuuluviin heille sopivan tuotteen kehittämiseksi. Tuotekehitysprosessin lopputuloksena oli tuote, joka opastaa nuorta aikuistumisen kynnyksellä oman itsenäisen arjen aloittamisessa. Opasta voidaan käyttää myös jäsentämään Perhekodin ohjaajien työtä. Materiaaliin sisältyy tiedon lisäksi myös konkreettisia ja toiminnallisia tehtäviä, joiden tarkoituksena on osallistaa ja innostaa nuorta arjen taitojen oppimiseen. Opasta voi jatkokehittää esimerkiksi lisäämällä toiminnallisia tehtäviä tarpeen mukaan tai kehittämällä oppaasta mobiilisovelluksen. The starting point of this practice-based thesis was to improve supporting adolescents becoming independent from foster home. The goal was to produce a guide to adulthood which would support the act of becoming independent for adolescents in foster care and after-care. The objective was that the product is a clear and multifaceted guide by its contents that would consider the subdivisions in the process of becoming independent for the adolescent and that would guide in taking care of things. The client of the thesis was a professional family home from Oulu that had a need for a tool that would help support the adolescents’ becoming independent.
The aim was that with the guide adolescents would get enough support for their needs in things such as starting an independent life, support everyday management and building a future. Another aim was that the guide would parse and guide the staff of Foster home in the process of adolescents’ becoming independent. Regardless of their background and previous life experiences, every young person who is becoming an adult needs plenty of guidance and support from an adult in the process of growing up. Usually the support is needed in taking care of mundane things such as finances, household management and independent living. The support of growing up, in addition to everyday management, aims to also strengthen social relationships.
The theory part of the thesis covers the purposes and goals of foster care and after-care, life management and becoming an adult and the support of the process of becoming independent. User- and actor-oriented development is also covered in the theory part since the product development process was carried out by the user- and actor-oriented principles. These things were confirmed by involving the Foster home’s adolescents and staff in different phases of the development process.
As the result from the development process was achieved a product that contains information sup-porting becoming an adult. With the help of user- and actor-oriented working the voices of the staff and adolescents were heard to develop a product suited for their needs. The product guides the adolescent in becoming an adult while starting their own independent everyday life. The product can also be used to parse the work of the instructors in Foster home. The guide can be further developed for example adding functional tasks when needed or developing a mobile app of the guide.
Tavoitteena oli, että oppaan avulla nuoret saavat tarpeidensa mukaista tukea itsenäisen elämän aloittamiseen, sekä tukea arjenhallintaan ja tulevaisuuden rakentamiseen liittyvissä asioissa. Riittävällä tuella nuori kykenee rakentamaan itselleen toimivan arjen, jossa hän pärjää itsenäisesti. Tavoitteena oli myös, että oppaan sisältö jäsentää ja ohjaa Perhekodin työntekijöiden tekemää työtä nuoren itsenäistymisprosessin tukemiseksi. Taustoistaan ja aikaisemmista elämänkokemuksistaan riippumatta jokainen aikuistuva nuori tarvitsee aikuisen ohjausta ja tukea aikuistumisprosessissaan. Yleensä tukea tarvitaan käytännön asioiden hoitamiseen, kuten raha-asioihin, taloudenhallintaan ja itsenäiseen asumiseen. Aikuistumisen tukeminen tähtää arjenhallinnan lisäksi nuoren sosiaalisten suhteiden vahvistumiseen sekä nuoren omaan kokemukseen toimijuutensa vahvistumisesta.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee sijaishuollon ja jälkihuollon tarkoituksia ja tavoitteita, aikuistumista sekä nuoren aikuistumisprosessin ja arjenhallinnan tukemista. Teoriaosuudessa käsitellään myös käyttäjä- ja toimijalähtöistä kehittämistä, sillä tuotekehitysprosessi toteutettiin käyttäjä- ja toimijalähtöisen kehittämisen periaatteiden mukaisesti. Tuotteen käyttäjä- ja toimijalähtöisyys varmistettiin ottamalla Perhekodin nuoret ja työntekijät aktiivisesti mukaan kehittämisprosessin eri vaiheisiin.
Käyttäjä- ja toimijalähtöisellä työskentelyllä saatiin työntekijöiden ja nuorten äänet kuuluviin heille sopivan tuotteen kehittämiseksi. Tuotekehitysprosessin lopputuloksena oli tuote, joka opastaa nuorta aikuistumisen kynnyksellä oman itsenäisen arjen aloittamisessa. Opasta voidaan käyttää myös jäsentämään Perhekodin ohjaajien työtä. Materiaaliin sisältyy tiedon lisäksi myös konkreettisia ja toiminnallisia tehtäviä, joiden tarkoituksena on osallistaa ja innostaa nuorta arjen taitojen oppimiseen. Opasta voi jatkokehittää esimerkiksi lisäämällä toiminnallisia tehtäviä tarpeen mukaan tai kehittämällä oppaasta mobiilisovelluksen.
The aim was that with the guide adolescents would get enough support for their needs in things such as starting an independent life, support everyday management and building a future. Another aim was that the guide would parse and guide the staff of Foster home in the process of adolescents’ becoming independent. Regardless of their background and previous life experiences, every young person who is becoming an adult needs plenty of guidance and support from an adult in the process of growing up. Usually the support is needed in taking care of mundane things such as finances, household management and independent living. The support of growing up, in addition to everyday management, aims to also strengthen social relationships.
The theory part of the thesis covers the purposes and goals of foster care and after-care, life management and becoming an adult and the support of the process of becoming independent. User- and actor-oriented development is also covered in the theory part since the product development process was carried out by the user- and actor-oriented principles. These things were confirmed by involving the Foster home’s adolescents and staff in different phases of the development process.
As the result from the development process was achieved a product that contains information sup-porting becoming an adult. With the help of user- and actor-oriented working the voices of the staff and adolescents were heard to develop a product suited for their needs. The product guides the adolescent in becoming an adult while starting their own independent everyday life. The product can also be used to parse the work of the instructors in Foster home. The guide can be further developed for example adding functional tasks when needed or developing a mobile app of the guide.