Hoitotyön johtajien johtamistyylit ja roolit johtajuudessa
Raja-Hanhela, Solja (2020)
Raja-Hanhela, Solja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722097
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722097
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää hoitotyön johtamistyylejä ja hoitotyön johtajien työssään saamia rooleja. Johtajan työssään saamia rooleja on tutkittu; johtajan rooli voi muodostua esimiesaseman, koulutuksen tai oman käytöksen kautta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin systemoitua kirjallisuuskatsausta. Tutkimuskysymyksinä tässä työssä ovat 1) Millaisia erilaisia johtamistyylejä hoitotyön johtajat käyttävät työssään? 2) Millaisia rooleja hoito-työn johtajilla on työssään? Työhön tarvittavien alkuperäistutkimusten haku tehtiin vuonna 2019 käyttäen tietokantoina käytettiin Cinahl, Scopus, Medic ja PubMed tietokantoja. Aineiston valintaa määrittelivät selkeät sisäänotto- ja poissulkukriteerit. Työhön valikoituneeseen aineiston laatua arvioitiin JBI- laadunarviointikriteerein. Aineistoon tuli valituksi 8 tutkimusta ja artikkelia vuosilta 2011- 2019. Aineisto analysoitiin käyttäen induktiivista sisällönanalyysiä. Tuloksista oli luettavissa, että hoitotyön johtajuutta käsitteleviä tutkimuksia on olemassa suppea määrä. Tuloksista oli kuitenkin poimittavissa selviä hoitotyön johtamistyylejä. Aineiston alkuperäisilmauksista löydetyt johtamistyylit oli mahdollista jakaa kuuteen alaluokkaan ja niiden perusteella muodostui kaksi pääluokkaa ihmiskeskeinen tai tehtäväkeskeinen johtamistyyli. Hoitotyön johtajien työssään saamia roolit voitiin jakaa viiteen alaluokkaan esikuva, päätöksentekoon kykenevä vastuunkantaja, osallistava tiiminvetäjä, yhteyshenkilö ja ammattitaitoinen kehittäjä. Pääluokiksi oli löydettävissä luotettava valmentaja ja kommunikaatiokykyinen opettaja.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää käytännön työssä lisäämään tietämystä ja ymmärrystä johtamistyyleistä ja johtajien työssään saamista rooleista. Johtajat, jotka käyttävät jokapäiväisessä työssään vaihdellen useampaa eri johtamistyyliä, voivat saavuttaa parhaat tulokset. The purpose of this thesis was to find out the management styles of nursing and the roles that nursing managers have in their work. The roles that a leader has in his or her job have been explored; the role of the leader can be formed through the position of a supervisor, training or one's own behavior.
A systematic literature review was chosen to be used as the research method. The research questions in this work are 1) What kind of different leadership styles do nursing managers use in their work? 2) What roles do nursing leaders use in their work? The search for the original studies required for the work was done in 2019 and the databases used were Cinahl, Scopus, Medic and PubMed. The selection of the material was defined by clear inclusion and exclusion criteria. The quality of the material selected for the work was assessed using JBI quality evaluation criteria. Eight studies and articles from 2011-2019 were selected for the material. The material was analyzed using inductive content analysis. The results showed that there is a limited number of studies on nursing leadership. However, clear nursing management styles could be found from the results. The leadership styles found in the original expressions of the material could be divided into six subcategories, and based on them, two main categories formed a people-oriented and task-oriented leadership style. The roles assigned to nursing managers in their work could be divided into five subcategories: role model, decision-maker, participatory team leader, contact person, and professional developer. A reliable coach and a communicative teacher could be found as the main classes.
The results of the thesis can be utilized in practical work to increase knowledge and understanding of management styles and the roles that managers have in their work. Managers who use several different leadership styles in their daily work can achieve the best results
Tutkimusmenetelmänä käytettiin systemoitua kirjallisuuskatsausta. Tutkimuskysymyksinä tässä työssä ovat 1) Millaisia erilaisia johtamistyylejä hoitotyön johtajat käyttävät työssään? 2) Millaisia rooleja hoito-työn johtajilla on työssään? Työhön tarvittavien alkuperäistutkimusten haku tehtiin vuonna 2019 käyttäen tietokantoina käytettiin Cinahl, Scopus, Medic ja PubMed tietokantoja. Aineiston valintaa määrittelivät selkeät sisäänotto- ja poissulkukriteerit. Työhön valikoituneeseen aineiston laatua arvioitiin JBI- laadunarviointikriteerein. Aineistoon tuli valituksi 8 tutkimusta ja artikkelia vuosilta 2011- 2019. Aineisto analysoitiin käyttäen induktiivista sisällönanalyysiä. Tuloksista oli luettavissa, että hoitotyön johtajuutta käsitteleviä tutkimuksia on olemassa suppea määrä. Tuloksista oli kuitenkin poimittavissa selviä hoitotyön johtamistyylejä. Aineiston alkuperäisilmauksista löydetyt johtamistyylit oli mahdollista jakaa kuuteen alaluokkaan ja niiden perusteella muodostui kaksi pääluokkaa ihmiskeskeinen tai tehtäväkeskeinen johtamistyyli. Hoitotyön johtajien työssään saamia roolit voitiin jakaa viiteen alaluokkaan esikuva, päätöksentekoon kykenevä vastuunkantaja, osallistava tiiminvetäjä, yhteyshenkilö ja ammattitaitoinen kehittäjä. Pääluokiksi oli löydettävissä luotettava valmentaja ja kommunikaatiokykyinen opettaja.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää käytännön työssä lisäämään tietämystä ja ymmärrystä johtamistyyleistä ja johtajien työssään saamista rooleista. Johtajat, jotka käyttävät jokapäiväisessä työssään vaihdellen useampaa eri johtamistyyliä, voivat saavuttaa parhaat tulokset.
A systematic literature review was chosen to be used as the research method. The research questions in this work are 1) What kind of different leadership styles do nursing managers use in their work? 2) What roles do nursing leaders use in their work? The search for the original studies required for the work was done in 2019 and the databases used were Cinahl, Scopus, Medic and PubMed. The selection of the material was defined by clear inclusion and exclusion criteria. The quality of the material selected for the work was assessed using JBI quality evaluation criteria. Eight studies and articles from 2011-2019 were selected for the material. The material was analyzed using inductive content analysis. The results showed that there is a limited number of studies on nursing leadership. However, clear nursing management styles could be found from the results. The leadership styles found in the original expressions of the material could be divided into six subcategories, and based on them, two main categories formed a people-oriented and task-oriented leadership style. The roles assigned to nursing managers in their work could be divided into five subcategories: role model, decision-maker, participatory team leader, contact person, and professional developer. A reliable coach and a communicative teacher could be found as the main classes.
The results of the thesis can be utilized in practical work to increase knowledge and understanding of management styles and the roles that managers have in their work. Managers who use several different leadership styles in their daily work can achieve the best results