Isännöintiyrityksen paikallisen tunnettuuden kehittäminen
Heikkinen, Henri (2020)
Heikkinen, Henri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722075
Tiivistelmä
Isännöintiala on merkittävän muutoksen edessä. Ala digitalisoituu vauhdilla ja alan toimijoiden on hyödynnettävä digitalisaatiota tunnettuuden lisäämiseksi ja kilpailuedun saavuttamiseksi tarjoamalla nykyistä laajempia ja laadukkaampia digitaalisia palveluita. Tämän työn toimeksiantaja on merkittävä toimija alalla ja isännöinnin lisäksi yritys tarjoaa lukuisia muita kiinteistöalan palveluita.
Työn tavoitteena on selvittää toimeksiantajan nykyinen tunnettuus Oulun alueella. Varsinaisen tutkimusongelman lisäksi tutkimuksessa selvitetään yrityksen mielikuvaa, miten isännöintipalveluja hankintaan, mitä palvelulta odotetaan, millä tavoin digitaalisia palveluita arvostetaan osana isännöintipalveluja ja mitä sosiaalisen median alustoja kohdehenkilöt käyttävät.
Tehdyn tutkimuksen perusteella tutkimustuloksia hyödyntäen toimeksiantajalle laaditaan kehittämisosuuden myötä suunnitelma tunnettuuden kehittämiseksi digitalisaatiota hyödyntäen. Kehittämisosuuden laadinnassa hyödynnetään tutkimuksen tuloksia ja tehtävässä laaditaan erilaisia malleja ja keinoja tunnettuuden lisäämiseksi toimialan menetelmät, tavat ja luonne huomioiden.
Meneillään oleva koronavirustilanne huomioiden työ on toteutettu puhelinhaastatteluina, ja tutkimuksen kohdehenkilöiden asema huomioiden tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tietoperusta perustuu pääasiassa sekä kansainvälisiin tieteellisiin lähteisiin että kotimaisiin tieteellisiin lähteisiin. Tieteellisten lähteiden lisäksi lähteissä on myös toimialaa koskevia kotimaisia artikkeleita. Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että yrityksen tunnettuus Oulun alueella on hyvällä tasolla. Lisäksi tutkimus osoitti, että mielikuva yrityksestä on pääasiassa neutraali tai hyvä. Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että digitaalisille palvelu on kysyntää osana isännöintipalveluja.
Organisaatio on toistaiseksi spontaanin tunnettuuden tasolla Oulun alueella. Tutkimus osoittaa, että yrityksen tulee jatkossakin panostaa digitalisuuteen asiakasarvon luonnissa ja brändiarvon kehittämisessä. Real estate management will face significant chances and be bound to use more digitalisation to develop brand and increase competitive advantage in the future. This thesis was commissioned by a significant company in real estate management business area in Finland. The company also provides other real estate business services.
This thesis was conducted to investigate the company’s awareness and brand level in the area of Oulu. Company’s imago, how potential customers get real estate management services, what customers expect to receive from real estate management services, how digital services are valued as part of real estate management services and what social media platforms potential customers use are also under study.
Based on the results a plan to develop brand awareness by using digitalisation is suggested including different schemas and ways to develop awareness.
Considering the current coronavirus situation, the study was conducted via telephone interviews. Qualitative research was considered the most suitable research method.
The theoretical part is based on both international- and domestic scientific references. In addition to scientific sources, real estate management articles and statistics have been used in this thesis.
Based on the results, it can be stated that the company’s awareness is at a good level in Oulu and the company’s imago is good or neutral. The study also showed that potential customers appreciate digital services with real estate management services.
At this moment, company’s awareness is at a spontaneous level in Oulu. The company should pay attention to develop digital services to grow the brand level in the future.
Työn tavoitteena on selvittää toimeksiantajan nykyinen tunnettuus Oulun alueella. Varsinaisen tutkimusongelman lisäksi tutkimuksessa selvitetään yrityksen mielikuvaa, miten isännöintipalveluja hankintaan, mitä palvelulta odotetaan, millä tavoin digitaalisia palveluita arvostetaan osana isännöintipalveluja ja mitä sosiaalisen median alustoja kohdehenkilöt käyttävät.
Tehdyn tutkimuksen perusteella tutkimustuloksia hyödyntäen toimeksiantajalle laaditaan kehittämisosuuden myötä suunnitelma tunnettuuden kehittämiseksi digitalisaatiota hyödyntäen. Kehittämisosuuden laadinnassa hyödynnetään tutkimuksen tuloksia ja tehtävässä laaditaan erilaisia malleja ja keinoja tunnettuuden lisäämiseksi toimialan menetelmät, tavat ja luonne huomioiden.
Meneillään oleva koronavirustilanne huomioiden työ on toteutettu puhelinhaastatteluina, ja tutkimuksen kohdehenkilöiden asema huomioiden tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tietoperusta perustuu pääasiassa sekä kansainvälisiin tieteellisiin lähteisiin että kotimaisiin tieteellisiin lähteisiin. Tieteellisten lähteiden lisäksi lähteissä on myös toimialaa koskevia kotimaisia artikkeleita. Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että yrityksen tunnettuus Oulun alueella on hyvällä tasolla. Lisäksi tutkimus osoitti, että mielikuva yrityksestä on pääasiassa neutraali tai hyvä. Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että digitaalisille palvelu on kysyntää osana isännöintipalveluja.
Organisaatio on toistaiseksi spontaanin tunnettuuden tasolla Oulun alueella. Tutkimus osoittaa, että yrityksen tulee jatkossakin panostaa digitalisuuteen asiakasarvon luonnissa ja brändiarvon kehittämisessä.
This thesis was conducted to investigate the company’s awareness and brand level in the area of Oulu. Company’s imago, how potential customers get real estate management services, what customers expect to receive from real estate management services, how digital services are valued as part of real estate management services and what social media platforms potential customers use are also under study.
Based on the results a plan to develop brand awareness by using digitalisation is suggested including different schemas and ways to develop awareness.
Considering the current coronavirus situation, the study was conducted via telephone interviews. Qualitative research was considered the most suitable research method.
The theoretical part is based on both international- and domestic scientific references. In addition to scientific sources, real estate management articles and statistics have been used in this thesis.
Based on the results, it can be stated that the company’s awareness is at a good level in Oulu and the company’s imago is good or neutral. The study also showed that potential customers appreciate digital services with real estate management services.
At this moment, company’s awareness is at a spontaneous level in Oulu. The company should pay attention to develop digital services to grow the brand level in the future.