Päätöksenteon ilmiöt ja ERP-palveluvastaavan rooli Rajavartiolaitoksessa
Suomalainen, Merja (2024)
Suomalainen, Merja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722175
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimeksiantajalle kuvaus palveluvastaavan roolista toiminnanohjausjärjestelmän (engl. Enterprise Resource Planning, ERP) käyttövaiheessa. Palveluvastaavat ovat työntekijöitä, jotka ylläpitävät ja kehittävät ERP-järjestelmään integroituja prosesseja. Työn toimeksiantaja on Rajavartiolaitos, joka on sisäministeriön alaisuudessa toimiva turvallisuusviranomainen. Rajavartiolaitoksessa on käynnissä ERP-hanke, jonka tarkoituksena on hankkia henkilöstöalan ERP-moduuli. Järjestelmän menestyksen varmistamiseksi sitä on kehitettävä organisaation eri osastojen yhteistyönä ja se tulisi laajentaa kattamaan organisaation tärkeimmät prosessit. Opinnäytetyö selvittää inhimillisestä näkökulmasta, miten ERP-järjestelmän menestystä voidaan fasilitoida. On tutkittu, että jopa 67 prosenttia ERP-hankkeista ei saavuta tavoitteitaan ja vain kahdeksan prosenttia epäonnistumisista johtuu teknologiasta.
Opinnäytetyön tietoperusta on rakennettu ERP-järjestelmän kriittisistä menestystekijöistä ja ihmisen käyttäytymistä tutkivasta kirjallisuudesta. Laadullinen tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna, johon oli valittu kaksitoista Rajavartiolaitoksen ERP-hankeryhmän jäsentä. Aineiston analysoinnin perusteella tunnistettiin useita päätöksenteon heuristiikkoja ja vinoumia, joiden avulla voitiin muodostaa kehittämisehdotuksia huomioitavaksi ERP-järjestelmän suunnittelu-, implementointi- ja käyttövaiheissa. Rajavartiolaitoksessa tulisi erityisesti huomioida johdon tuki ja viestintä sekä edistää osasto- ja yksikkörajat ylittävää yhteistyötä.
Keskeisenä tuotoksena opinnäytetyössä olivat kehitysehdotukset ERP-hankkeelle ja ERP-järjestelmän käyttövaiheelle, joissa palveluvastaavilla on merkittävä rooli paitsi kehittäjänä, myös muutoksen jalkauttajana. Lisäksi suosituksena on ehdotus päätöksentekomalliksi ERP-järjestelmän jatkokehittämisehdotusten käsittelyyn. Jatkossa tulisi seurata ERP-järjestelmää ja muokata toimintamallia ihmisten käyttäytymistä huomioon ottaen.
Opinnäytetyön tietoperusta on rakennettu ERP-järjestelmän kriittisistä menestystekijöistä ja ihmisen käyttäytymistä tutkivasta kirjallisuudesta. Laadullinen tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna, johon oli valittu kaksitoista Rajavartiolaitoksen ERP-hankeryhmän jäsentä. Aineiston analysoinnin perusteella tunnistettiin useita päätöksenteon heuristiikkoja ja vinoumia, joiden avulla voitiin muodostaa kehittämisehdotuksia huomioitavaksi ERP-järjestelmän suunnittelu-, implementointi- ja käyttövaiheissa. Rajavartiolaitoksessa tulisi erityisesti huomioida johdon tuki ja viestintä sekä edistää osasto- ja yksikkörajat ylittävää yhteistyötä.
Keskeisenä tuotoksena opinnäytetyössä olivat kehitysehdotukset ERP-hankkeelle ja ERP-järjestelmän käyttövaiheelle, joissa palveluvastaavilla on merkittävä rooli paitsi kehittäjänä, myös muutoksen jalkauttajana. Lisäksi suosituksena on ehdotus päätöksentekomalliksi ERP-järjestelmän jatkokehittämisehdotusten käsittelyyn. Jatkossa tulisi seurata ERP-järjestelmää ja muokata toimintamallia ihmisten käyttäytymistä huomioon ottaen.