Tiedonhankinnan perusteet Turun AMK:ssa : verkkokurssin kehittäminen kurssipalautteen pohjalta
Tapanila, Anne (2024)
Tapanila, Anne
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061222992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061222992
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Turun ammattikorkeakoulun kirjaston tarjoaman Tiedonhankinnan perusteet ja vastaavan englanninkielisen Info Skills -verkkokurssien kehittämistarpeita kursseista kerättyjen opiskelijapalautteiden pohjalta. Verkkokurssien tarkoituksena on opettaa Turun ammattikorkeakoulun opiskelijoille tiedonhankinnan perustaitoja, jotka edistävät opiskelun etenemistä ja joita on tarkoitus kehittää myös jatkossa. Työ tehtiin toimeksiantona Turun ammattikorkeakoulun kirjastolle.
Työn tietopohja jaettiin kahteen eri osaan. Ensimmäisessä käsiteltiin verkko-opetusta yleensä ja tiedonhankinnan verkkokurssia Turun ammattikorkeakoulussa. Toinen osa käsitteli tiedonhankintaa ja kahta tiedonhankinnan mallia, Kuhlthaun tiedonhankinnan prosessimallia sekä Leckien ja Pettigrew’n ammatillisen tiedon hankinnan yleismallia, joiden kautta voi tarkastella opiskelijoiden tiedonhankintaa nyt ja tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa kurssipalautteita analysoitiin pääosin sisällönanalyysin keinoin, tosin palautteista saatuja numeerisia tuloksia käsiteltiin myös määrällisin keinoin. Analysoidut palautteet antoivat tiedonhankinnan verkkokurssista positiivisen kuvan. Palautteiden perusteella opiskelijat olivat pääosin tyytyväisiä niin kurssin sisältöön kuin toteutukseen, mutta kurssialusta sai huomattavan paljon moitteita.
Työn tietopohja jaettiin kahteen eri osaan. Ensimmäisessä käsiteltiin verkko-opetusta yleensä ja tiedonhankinnan verkkokurssia Turun ammattikorkeakoulussa. Toinen osa käsitteli tiedonhankintaa ja kahta tiedonhankinnan mallia, Kuhlthaun tiedonhankinnan prosessimallia sekä Leckien ja Pettigrew’n ammatillisen tiedon hankinnan yleismallia, joiden kautta voi tarkastella opiskelijoiden tiedonhankintaa nyt ja tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa kurssipalautteita analysoitiin pääosin sisällönanalyysin keinoin, tosin palautteista saatuja numeerisia tuloksia käsiteltiin myös määrällisin keinoin. Analysoidut palautteet antoivat tiedonhankinnan verkkokurssista positiivisen kuvan. Palautteiden perusteella opiskelijat olivat pääosin tyytyväisiä niin kurssin sisältöön kuin toteutukseen, mutta kurssialusta sai huomattavan paljon moitteita.