Yhteistä yrityskulttuuria rakentamassa : case pankki X
Sirkiä, Vesa-Matti (2024)
Sirkiä, Vesa-Matti
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061223081
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061223081
Tiivistelmä
OP Ryhmässä on jatkuvasti kasvaneen sääntelyn myötä käynnissä voimakas rakennekehitys, jonka takia itsenäisten osuuspankkien lukumäärä tulee tulevina vuosina pienenemään merkittävästi. Osuuspankkien fuusioissa yhdistyy aina kaksi tai useampaa yrityskulttuuria, joiden yhtenäistäminen vaatii sekä aikaa että johtamista. Yhteinen ja toimiva yrityskulttuuri on yksi menestyvän organisaation kulmakivistä, ja sen aktiivinen kehittäminen on tärkeää.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin yrityskulttuurin nykytilaa pankissa X, kun pankin fuusiosta oli kulunut n. kaksi vuotta. Fuusiossa yhdistyi kaksi suurin piirtein samankokoista osuuspankkia, joiden maantieteellinen etäisyys on n. 60 kilometriä. Sähköisesti toteutetussa kyselytutkimuksessa kysyttiin pankin henkilökunnalta fuusion aiheuttamia muutoksia sekä selvitettiin millä toimenpiteillä yrityskulttuuria olisi mahdollista kehittää entistä parempaan suuntaan.
Yhteisen yrityskulttuurin rakentaminen koettiin olevan yksilön vastuulla, ja jokainen pystyy omilla teoillaan siihen vaikuttamaan. Aktiivinen keskustelu johdon ja henkilökunnan välillä sekä avoin ja runsas viestintä nähtiin yrityskulttuuria merkittävästi edistävänä asiana. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää erityisesti pankki X:n yrityskulttuurin kehittämisen näkökulmasta, ja soveltuvin osin myös tulevissa osuuspankkien fuusioissa.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin yrityskulttuurin nykytilaa pankissa X, kun pankin fuusiosta oli kulunut n. kaksi vuotta. Fuusiossa yhdistyi kaksi suurin piirtein samankokoista osuuspankkia, joiden maantieteellinen etäisyys on n. 60 kilometriä. Sähköisesti toteutetussa kyselytutkimuksessa kysyttiin pankin henkilökunnalta fuusion aiheuttamia muutoksia sekä selvitettiin millä toimenpiteillä yrityskulttuuria olisi mahdollista kehittää entistä parempaan suuntaan.
Yhteisen yrityskulttuurin rakentaminen koettiin olevan yksilön vastuulla, ja jokainen pystyy omilla teoillaan siihen vaikuttamaan. Aktiivinen keskustelu johdon ja henkilökunnan välillä sekä avoin ja runsas viestintä nähtiin yrityskulttuuria merkittävästi edistävänä asiana. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää erityisesti pankki X:n yrityskulttuurin kehittämisen näkökulmasta, ja soveltuvin osin myös tulevissa osuuspankkien fuusioissa.