Ammoniakkipolttoaineen turvallisuusriskit, lainsäädäntö ja ratkaisut laivassa
Kivelä, Antti (2024)
Kivelä, Antti
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061323212
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061323212
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on käsitellä ammoniakkipolttoaineen riskejä laivassa. Työssä tarkastelukohteena ovat laivan tilat, joissa ammoniakkipolttoaineen käytöllä on suuri vaikutus. Näitä ovat tankkaustilat, konehuone, tankkijärjestelmät, polttoaineenvalmistustilat ja ilmastointi.
Materiaaleina työssä on käytetty meritekniikan alalle olemassa olevia sääntöjä, kuten SOLAS, MARPOL, luokituslaitosten suosituksia ammoniakkipolttoaineelle ja tutkielmia ammoniakinpolttoaineeseen liittyen.
Ratkaisuna työssä huomataan riskiperusteisen tutkimuksen auttavan lisäämään turvallisuutta tilasuunnittelussa. Inhimillistentekijöiden riskien vähentämiseen koulutus uuden polttoaineen kanssa tarvitaan, koska työtavat ja tilat muuttuvat. Myös riittävä kunnossapito on tärkeää turvallisuuden ylläpitämisessä. Dokumentointi ”läheltä piti” -tilanteista edistää sääntöjen ja suositusten kehittämistä. Polttoaineen säilytysmuoto nestemäisenä voi tulla alan standardiksi, jos kaasumainen polttoaine osoittautuu riskialttiimmaksi. Jäähdytettyjen säiliöiden säädökset voivat täydentyä, jotta niiden turvallisuustaso olisi yhdenmukainen painesäiliöiden kanssa. Lopuksi työssä todetaan, että ammoniakin käytön yleistyessä huomataan riskejä ja luodaan parannuksia turvallisuussääntöihin.
Materiaaleina työssä on käytetty meritekniikan alalle olemassa olevia sääntöjä, kuten SOLAS, MARPOL, luokituslaitosten suosituksia ammoniakkipolttoaineelle ja tutkielmia ammoniakinpolttoaineeseen liittyen.
Ratkaisuna työssä huomataan riskiperusteisen tutkimuksen auttavan lisäämään turvallisuutta tilasuunnittelussa. Inhimillistentekijöiden riskien vähentämiseen koulutus uuden polttoaineen kanssa tarvitaan, koska työtavat ja tilat muuttuvat. Myös riittävä kunnossapito on tärkeää turvallisuuden ylläpitämisessä. Dokumentointi ”läheltä piti” -tilanteista edistää sääntöjen ja suositusten kehittämistä. Polttoaineen säilytysmuoto nestemäisenä voi tulla alan standardiksi, jos kaasumainen polttoaine osoittautuu riskialttiimmaksi. Jäähdytettyjen säiliöiden säädökset voivat täydentyä, jotta niiden turvallisuustaso olisi yhdenmukainen painesäiliöiden kanssa. Lopuksi työssä todetaan, että ammoniakin käytön yleistyessä huomataan riskejä ja luodaan parannuksia turvallisuussääntöihin.