Pk-yritysten kokemuksia tekoälyn hyödyntämisestä somemarkkinoinnissa
Salmio, Saara (2024)
Salmio, Saara
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061323281
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061323281
Tiivistelmä
Tekoäly on noussut viime vuosien aikana isoksi puheenaiheeksi myös yritysten markkinoinnissa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten tekoälyä voidaan hyödyntää somemarkkinoinnissa. Opinnäytetyö perustuu kolmeen haastatteluun, jotka toteutettiin tekoälyä somemarkkinoinnissaan hyödyntäville pk-yrityksille.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin selvitys, miten pk-yritykset ovat tällä hetkellä hyödyntäneet tekoälyä somemarkkinoinnissa, mitä hyötyjä yritykset ovat tästä saaneet, sekä minkälaisia haasteita kohdanneet. Tuloksista voidaan todeta, että yritykset käyttävät tekoälyä somemarkkinoinnissa pääasiassa ideoinnin ja suunnittelun apuna sekä kuvankäsittelyssä. Yritykset kokevat tekoälyn hyödyntämisen säästäneen aikaa muille työtehtäville ja edistäneen luovuutta, joka puolestaan on lisännyt työn tehokkuutta. Tekoälyn haasteina on enimmäkseen ollut tekoälyn tuottaman sisällön persoonattomuus ja tekniset haasteet.
Opinnäytetyön tuloksia voivat hyödyntää pk-yritysten somemarkkinoijat, jotka eivät vielä ole hyödyntäneet tekoälyä työssään tai jotka pohtivat sen hyödyntämismahdollisuuksia.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin selvitys, miten pk-yritykset ovat tällä hetkellä hyödyntäneet tekoälyä somemarkkinoinnissa, mitä hyötyjä yritykset ovat tästä saaneet, sekä minkälaisia haasteita kohdanneet. Tuloksista voidaan todeta, että yritykset käyttävät tekoälyä somemarkkinoinnissa pääasiassa ideoinnin ja suunnittelun apuna sekä kuvankäsittelyssä. Yritykset kokevat tekoälyn hyödyntämisen säästäneen aikaa muille työtehtäville ja edistäneen luovuutta, joka puolestaan on lisännyt työn tehokkuutta. Tekoälyn haasteina on enimmäkseen ollut tekoälyn tuottaman sisällön persoonattomuus ja tekniset haasteet.
Opinnäytetyön tuloksia voivat hyödyntää pk-yritysten somemarkkinoijat, jotka eivät vielä ole hyödyntäneet tekoälyä työssään tai jotka pohtivat sen hyödyntämismahdollisuuksia.