Kannattavuuden seuraamisen kehittäminen case-yrityksessä
Hautaniemi, Veera (2020)
Hautaniemi, Veera
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061423339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061423339
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona media-alalla toimivalle yritykselle, joka on aloittanut toimintansa keväällä 2020. Uutena yrityksenä toimeksiantajalla on tarve saada tukea oman työnsä hinnoitteluun ja kannattavuuden seurantaan, jotta alkanutta liiketoimintaa voidaan jatkaa ja kehittää. Työn tavoitteena oli selvittää yrityksen kannattavuuteen vaikuttavia tekijöitä sekä laatia laskelmapohjia kannattavuuden seurantaan, ja antaa näin yrittäjälle materiaalia taloudellisten päätösten tueksi. Laskelmapohjien on tarkoitus auttaa yrittäjää hinnoittelemaan omaa työtään taloudellisesti ja kannattavasti.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistutkimuksena, jossa tuotettiin toimeksiantajan tarpeeseen Excel-laskentatyökalu. Työn tietoperusta koostuu kannattavuuden ja taloudellisuuden teoriasta, jonka lähteenä on käytetty alan kirjallisuutta. Työn empiirinen osuus eli laskelmapohjat on työstetty teoriaosuutta hyödyntäen.
Työ etenee loogisessa järjestyksessä alkaen johdannosta ja toimeksiantajan esittelystä, siirtyen teoreettisen osuuden kautta taloudellisuuteen ja kannattavuuteen toimeksiantajayrityksessä sekä empiiriseen osuuteen. Laskelmapohjia on yhteensä neljä: kannattavuuslaskelma- ja siihen liitetty tuloslaskelmapohja, kuukausimyyntilaskelmapohja sekä herkkyysanalyysipohja. Työn tuotoksena syntyivät siis Excel-laskelmapohjat yrittäjän itsenäiseen käyttöön. Viimeisimpänä työssä päästään johtopäätöksiin ja pohdintaan, jossa käsitellään sitä, miten toimeksiantaja voi hyödyntää laskelmapohjia ja pyrkiä parantamaan taloudellista tehokkuutta ja tuottavuutta yrityksessä. Jatkotutkimuksena voisi perehtyä yrityksen kannattavuuteen muutaman vuoden kuluttua tai tutkia tarkemmin kilpailu- ja hinnoittelutilannetta mainostoimistojen markkinoilla. This thesis has been commissioned from a company operating in the media industry, which has started operating in the spring of 2020. As a new company, the client needs to receive support for pricing and monitoring the profitability of entrepreneur’s own work to continue and develop the started business. The aim of the thesis was to find out the factors influencing the company's profitability and to prepare calculation bases for monitoring profitability, and thus provide the entrepreneur with material to support financial decisions. The purpose of the calculation templates is to help the entrepreneur to price his or her own work economically and profitably.
The thesis was carried out as a development study, in which an Excel calculation tool was produced for the client's needs. The knowledge base of the work consists of the theory of profitability and economic efficiency, which is based on literature in the field of financial administration. The empirical part of the work, concerning the calculation templates, has been worked on using the theoretical part as a base.
The work proceeds in a logical order, starting with the introduction and presentation of the client, moving through the theoretical part to economic efficiency and profitability in the client company and the empirical part. There is a total of four calculation templates: the profitability calculation template and the related income statement template, the monthly sales calculation template and the sensitivity analysis template. The output of the work was thus Excel spreadsheets for the independent use of the entrepreneur. The last chapter consists of conclusions and reflection on how the client can utilize the spreadsheets and strive to improve financial efficiency and productivity in the company. As a further study, one could examine the profitability of the company in a few years or examine the competition and pricing situation in the advertising agency market in more detail.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistutkimuksena, jossa tuotettiin toimeksiantajan tarpeeseen Excel-laskentatyökalu. Työn tietoperusta koostuu kannattavuuden ja taloudellisuuden teoriasta, jonka lähteenä on käytetty alan kirjallisuutta. Työn empiirinen osuus eli laskelmapohjat on työstetty teoriaosuutta hyödyntäen.
Työ etenee loogisessa järjestyksessä alkaen johdannosta ja toimeksiantajan esittelystä, siirtyen teoreettisen osuuden kautta taloudellisuuteen ja kannattavuuteen toimeksiantajayrityksessä sekä empiiriseen osuuteen. Laskelmapohjia on yhteensä neljä: kannattavuuslaskelma- ja siihen liitetty tuloslaskelmapohja, kuukausimyyntilaskelmapohja sekä herkkyysanalyysipohja. Työn tuotoksena syntyivät siis Excel-laskelmapohjat yrittäjän itsenäiseen käyttöön. Viimeisimpänä työssä päästään johtopäätöksiin ja pohdintaan, jossa käsitellään sitä, miten toimeksiantaja voi hyödyntää laskelmapohjia ja pyrkiä parantamaan taloudellista tehokkuutta ja tuottavuutta yrityksessä. Jatkotutkimuksena voisi perehtyä yrityksen kannattavuuteen muutaman vuoden kuluttua tai tutkia tarkemmin kilpailu- ja hinnoittelutilannetta mainostoimistojen markkinoilla.
The thesis was carried out as a development study, in which an Excel calculation tool was produced for the client's needs. The knowledge base of the work consists of the theory of profitability and economic efficiency, which is based on literature in the field of financial administration. The empirical part of the work, concerning the calculation templates, has been worked on using the theoretical part as a base.
The work proceeds in a logical order, starting with the introduction and presentation of the client, moving through the theoretical part to economic efficiency and profitability in the client company and the empirical part. There is a total of four calculation templates: the profitability calculation template and the related income statement template, the monthly sales calculation template and the sensitivity analysis template. The output of the work was thus Excel spreadsheets for the independent use of the entrepreneur. The last chapter consists of conclusions and reflection on how the client can utilize the spreadsheets and strive to improve financial efficiency and productivity in the company. As a further study, one could examine the profitability of the company in a few years or examine the competition and pricing situation in the advertising agency market in more detail.