Digitaalisen myyntiputken mallinnus ja optimointi SaaS-liiketoiminnassa
Kelho, Paavo-Petteri; Pyky, Samppa (2020)
Kelho, Paavo-Petteri
Pyky, Samppa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061022524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061022524
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona suomaleiselle ohjelmistoalan yritykselle. Yritys tarjoaa asiakasyrityksilleen chat-ratkaisuja verkkosivuille.
Opinnäytetyön tavoitteena oli mallintaa ja optimoida toimeksiantajayrityksen digitaalinen myyntiputki sekä löytää siitä suorituskyvyn kannalta kehittämistä vaativat kohteet. Osana opinnäytetyötä oli konkreettisten toimenpiteiden toteuttaminen toimeksiantajayrityksen verkkosivustolla digitaalisen markkinoinnin suorituskyvyn parantamiseksi sekä nykyisen digitaalisen myyntiputken kehittäminen olemassa olevan teorian ja datan avulla.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, jossa käsitellään SaaS-liiketoiminnan taloutta, digitaalisen markkinoinnin teorioita sekä yleisesti, että SaaS-liiketoiminnan näkökulmasta sekä digitaalista myyntiputkea ja sen toteutusta. Työssä käytettiin lähteinä pääosin Internet-lähteitä sekä alan kirjallisuutta.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi kuvaus toimeksiantajayrityksen optimoidusta digitaalisesta myyntiputkesta sekä nykytilanteen merkittävimmistä haasteista ja kehityskohteista. Toimeksiantajayrityksen verkkosivuilla osana tutkimusta suoritetut toimenpiteet tuottivat lupaavia tuloksia sivuston suorituskyvyn paranemisesta.
Digitaalisen myyntiputken suunnittelu ja toteutus on sinänsä huomattavan laaja ja monitulkintainen aihe, eikä siitä koskaan tule täysin valmista. This thesis wad made as an assignment for a Finnish software company. The company provides website chat solutions for their customers.
Aim for this thesis was to model and optimize the digital sales funnel of the company and find objectives that require more development in terms of performance. Part of the thesis was the implementation of concrete measures on the website of the company to improve the performance of digital marketing and the development of the current digital sales funnel using existing theory and data.
The thesis consists a theoretical part, which covers the economics of the SaaS business, theories of digital marketing both in general and from the perspective of the SaaS business and as well as the digital sales pipeline and its implementation. The sources used in the thesis were mainly internet sources and literature in the field.
The result of the thesis was a description of the company’s optimized digital sales funnel and the most significant challenges and development targets of the current situation. The actions taken on company’s website as part of the study produced promising results in improving site performance.
The design and implementation of a digital sales funnel is a broad and ambiguous topic, and it will never be fully completed.
Opinnäytetyön tavoitteena oli mallintaa ja optimoida toimeksiantajayrityksen digitaalinen myyntiputki sekä löytää siitä suorituskyvyn kannalta kehittämistä vaativat kohteet. Osana opinnäytetyötä oli konkreettisten toimenpiteiden toteuttaminen toimeksiantajayrityksen verkkosivustolla digitaalisen markkinoinnin suorituskyvyn parantamiseksi sekä nykyisen digitaalisen myyntiputken kehittäminen olemassa olevan teorian ja datan avulla.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, jossa käsitellään SaaS-liiketoiminnan taloutta, digitaalisen markkinoinnin teorioita sekä yleisesti, että SaaS-liiketoiminnan näkökulmasta sekä digitaalista myyntiputkea ja sen toteutusta. Työssä käytettiin lähteinä pääosin Internet-lähteitä sekä alan kirjallisuutta.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi kuvaus toimeksiantajayrityksen optimoidusta digitaalisesta myyntiputkesta sekä nykytilanteen merkittävimmistä haasteista ja kehityskohteista. Toimeksiantajayrityksen verkkosivuilla osana tutkimusta suoritetut toimenpiteet tuottivat lupaavia tuloksia sivuston suorituskyvyn paranemisesta.
Digitaalisen myyntiputken suunnittelu ja toteutus on sinänsä huomattavan laaja ja monitulkintainen aihe, eikä siitä koskaan tule täysin valmista.
Aim for this thesis was to model and optimize the digital sales funnel of the company and find objectives that require more development in terms of performance. Part of the thesis was the implementation of concrete measures on the website of the company to improve the performance of digital marketing and the development of the current digital sales funnel using existing theory and data.
The thesis consists a theoretical part, which covers the economics of the SaaS business, theories of digital marketing both in general and from the perspective of the SaaS business and as well as the digital sales pipeline and its implementation. The sources used in the thesis were mainly internet sources and literature in the field.
The result of the thesis was a description of the company’s optimized digital sales funnel and the most significant challenges and development targets of the current situation. The actions taken on company’s website as part of the study produced promising results in improving site performance.
The design and implementation of a digital sales funnel is a broad and ambiguous topic, and it will never be fully completed.