"Kaikki vallan kauneutesi..." Ave Maria -konsertin järjestäminen poikkeusolojen aikana
Hietala, Jenni (2020)
Hietala, Jenni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061022498
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061022498
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli järjestää ja toteuttaa konsertti vallitsevien poikkeusolojen aikana. COVID-19-viruksen aiheuttama pandemia on aiheuttanut laajoja rajoituksia Suomessa vuoden 2020 aikana, jonka vuoksi yleisökonserttien järjestäminen on ollut lähes mahdotonta. Opinnäytetyön teema on Ave Maria -laulut. Opinnäytetyössä tutustutaan Ave Maria -laulujen historiaan ja siihen, kuka on tämä salaperäinen Maria. Lisäksi tutustutaan seitsemän eri klassisen musiikin säveltäjän Ave Maria -lauluihin. Opinnäytetyö sisältää raportin poikkeusoloissa järjestetyn konsertin suunnittelusta ja toteuttamisesta.
Opinnäytetyön taiteellinen osio oli konsertti, jonka ohjelma koostui teoriaosiossa esitellyistä Ave Maria -lauluista. Konsertin suunnittelusta, järjestämisestä ja toteuttamisesta vastasin itse. Konsertissa esiinnyimme yhdessä Nivalan seurakunnan kanttori-urkuri Liisa Katajalan kanssa. Konsertti taltioitiin ja se on mahdollista saada pyydettäessä kuunneltavaksi.
Opinnäytetyön alussa keskitytään Ave Maria -teemaan. Sen jälkeen työssä käydään läpi, kuinka suunnitellaan ja järjestetään konsertti suoratoistona ja mitä kaikkea etäyhteyksin toteutetussa konsertissa tulee ottaa huomioon. Opinnäytetyössä on käytetty lähdemateriaalina kirjallisuutta ja internetistä löytyviä lähteitä. Ave Maria -lauluja esiteltäessä on käytetty lisänä myös omia pohdintoja.
Konsertin järjestäminen ja toteuttaminen alusta alkaen itse kirkkomuusikkona oli myös erittäin hyödyllinen kokemus tulevaisuutta ajatellen, sillä kulttuurialan ammattilaiset ovat joutuneet kehittämään ammattitaitoaan ja käyttämään luovuuttaan keksiessään uusia tapoja työskennellä poikkeusolojen aikana. Koin, että livestriimatun konsertin suunnittelussa on erittäin tärkeää kiinnittää huomiota laitteisiin, joilla konsertti toteutetaan. Näin konserttikokemus on yleisölle laadukkaampi. The aim of this thesis is to organize a concert during the state of emergency. The pandemic caused by the COVID-19 virus has caused extensive restrictions in Finland during year 2020, and because of that it has been almost impossible to organize live concerts. The theme of this thesis the Ave Maria songs. The thesis includes the introducing of the history of the Ave Maria songs and a overview of the Virgin Mary. Furthermore I will introduce seven Ave Maria songs by different composers of classical music. The thesis will include a report of the planning and organizing the concert in the state of emergency.
The artistic part of the thesis was a concert. The program concisted of the Ave Maria songs which are presented in the theoretical part. I was the responsible for planning and organizing the concert by myself. In the concert we performed together with Liisa Katajala, I as a singer and Liisa as an organist and as a pianist. The concert was recorded and can be listened to upon request.
At the beginning of the thesis, the focus is on the Ave Maria theme. Next, the work concider how to plan and organize a concert by live streaming. The source material for the thesis consists of, in addition to literature, reviews and other source materials, the author’s own self-reflection.
Organizing the concert as a church musician was a very useful experience for the future. The professionals of the Culture have had to develop their skills and use their creavity to find the new ways to work during the state of emergency. While planning a live streaming concert it is important to invest for the equipments in order to organize a concert with more quality.
Opinnäytetyön taiteellinen osio oli konsertti, jonka ohjelma koostui teoriaosiossa esitellyistä Ave Maria -lauluista. Konsertin suunnittelusta, järjestämisestä ja toteuttamisesta vastasin itse. Konsertissa esiinnyimme yhdessä Nivalan seurakunnan kanttori-urkuri Liisa Katajalan kanssa. Konsertti taltioitiin ja se on mahdollista saada pyydettäessä kuunneltavaksi.
Opinnäytetyön alussa keskitytään Ave Maria -teemaan. Sen jälkeen työssä käydään läpi, kuinka suunnitellaan ja järjestetään konsertti suoratoistona ja mitä kaikkea etäyhteyksin toteutetussa konsertissa tulee ottaa huomioon. Opinnäytetyössä on käytetty lähdemateriaalina kirjallisuutta ja internetistä löytyviä lähteitä. Ave Maria -lauluja esiteltäessä on käytetty lisänä myös omia pohdintoja.
Konsertin järjestäminen ja toteuttaminen alusta alkaen itse kirkkomuusikkona oli myös erittäin hyödyllinen kokemus tulevaisuutta ajatellen, sillä kulttuurialan ammattilaiset ovat joutuneet kehittämään ammattitaitoaan ja käyttämään luovuuttaan keksiessään uusia tapoja työskennellä poikkeusolojen aikana. Koin, että livestriimatun konsertin suunnittelussa on erittäin tärkeää kiinnittää huomiota laitteisiin, joilla konsertti toteutetaan. Näin konserttikokemus on yleisölle laadukkaampi.
The artistic part of the thesis was a concert. The program concisted of the Ave Maria songs which are presented in the theoretical part. I was the responsible for planning and organizing the concert by myself. In the concert we performed together with Liisa Katajala, I as a singer and Liisa as an organist and as a pianist. The concert was recorded and can be listened to upon request.
At the beginning of the thesis, the focus is on the Ave Maria theme. Next, the work concider how to plan and organize a concert by live streaming. The source material for the thesis consists of, in addition to literature, reviews and other source materials, the author’s own self-reflection.
Organizing the concert as a church musician was a very useful experience for the future. The professionals of the Culture have had to develop their skills and use their creavity to find the new ways to work during the state of emergency. While planning a live streaming concert it is important to invest for the equipments in order to organize a concert with more quality.