Kirurgisen päivystyspotilaan hoitokartta Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymän käyttöön
Kyröläinen, Hanna; Ukonaho, Katja (2020)
Kyröläinen, Hanna
Ukonaho, Katja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061022492
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061022492
Tiivistelmä
Kirurgisen päivystyspotilaan sähköinen hoitokartta suunniteltiin ja tehtiin Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymän päivystysyksikön käyttöön. Hoitokartan koekäytön jälkeen selvitettiin päivystysyksikön henkilökunnan kokemuksia hoitokartan toimivuudesta, sisällöstä, ulkoasusta ja käytettävyydestä.
Tietoa hoitokartoista hankittiin aiemmilta hoitokarttojen kehittäjiltä, haastattelemalla asiantuntijoita, sekä perehtymällä yksikön käyntitilastoihin. Tarkoituksena oli selvittää, millainen hoitokartta soveltuu parhaiten Raaheen kirurgisia päivystyspotilaita hoitavien ammattilaisten käyttöön. Henkilökunta oli mukana kehittämistyössä. Sähköinen hoitokartta luotiin Powerpoint-ohjelmaa hyödyntäen kuntayhtymän potilastietojärjestelmän sisälle esille tulleiden ehdotusten pohjalta.
Hoitokartan koekäytön jälkeen Webropol-kyselyllä haluttiin tietoa siitä, tukeeko sähköinen hoito-kartta ammattilaisten työtä kirurgisen päivystyspotilaan hoidossa, sopiiko se perehdytyksen työvälineeksi tai aiemmin omaksutun tiedon kertaamisen apuvälineeksi. Kyselyvastausten perusteella hoitokartta pidettiin tärkeänä laatua, potilasturvallisuutta lisäävänä tekijänä sekä ja arvokkaana työkaluna uuden työntekijän perehdyttämisessä. Lisäksi hoitokartta soveltuu vastaajien mukaan akuutin hoitotyön tueksi. Kyselytulosten mukaan hoitokartan käytettävyyttä tukee ymmärrettävät symbolit ja looginen oikean tiedon löytyminen nopeasti. Jatkotutkimusta kuitenkin tarvitaan siitä auttavatko sähköiset työvälineet ammattilaisia päivittäisessä hoitotyössä ja tuoko sähköisten hoitokarttojen käyttö niin suurta lisäarvoa, että hoitokarttojen ylläpitoon käytettävä resurssi on kannattavaa. The purpose of this thesis was to design and create a digital tool for healthcare workers in emergency rooms to assist and guide the care of surgical patients in emergency clinic at Joint Municipal Authority of Wellbeing in Raahe District. Nurses and doctors were asked to participate in developing of this digital tool to achieve a usable online platform that is based on evidence based practises. Various tools of service design were used as means to gather and obtain sufficient amount of information to complete an online tool to be used daily.
The objective of this thesis was to determine if digital tools or online platforms are useful in everyday health care and if the use of online health care platforms aids everyday health care and or assists in familiarisation of novice health care workers. To achieve this a survey was conducted. Although this tool demand ongoing sustaining and personnel resources the results of conducted survey anticipate that easy to achieve and usable online tools are a welcome addition for everyday health care even in busy emergency clinics. In addition, the health care professionals of emergency clinic agreed that online tools can ensure equal quality to health care between patients and increase patient safety. Also, it was agreed that digital online health care platforms are useful in both acute assessment and care of emergency patients.
Future studies need to be conducted to determine if digital online tools add enough value to everyday health care profession to be further developed and sustained within healthcare organisations.
Tietoa hoitokartoista hankittiin aiemmilta hoitokarttojen kehittäjiltä, haastattelemalla asiantuntijoita, sekä perehtymällä yksikön käyntitilastoihin. Tarkoituksena oli selvittää, millainen hoitokartta soveltuu parhaiten Raaheen kirurgisia päivystyspotilaita hoitavien ammattilaisten käyttöön. Henkilökunta oli mukana kehittämistyössä. Sähköinen hoitokartta luotiin Powerpoint-ohjelmaa hyödyntäen kuntayhtymän potilastietojärjestelmän sisälle esille tulleiden ehdotusten pohjalta.
Hoitokartan koekäytön jälkeen Webropol-kyselyllä haluttiin tietoa siitä, tukeeko sähköinen hoito-kartta ammattilaisten työtä kirurgisen päivystyspotilaan hoidossa, sopiiko se perehdytyksen työvälineeksi tai aiemmin omaksutun tiedon kertaamisen apuvälineeksi. Kyselyvastausten perusteella hoitokartta pidettiin tärkeänä laatua, potilasturvallisuutta lisäävänä tekijänä sekä ja arvokkaana työkaluna uuden työntekijän perehdyttämisessä. Lisäksi hoitokartta soveltuu vastaajien mukaan akuutin hoitotyön tueksi. Kyselytulosten mukaan hoitokartan käytettävyyttä tukee ymmärrettävät symbolit ja looginen oikean tiedon löytyminen nopeasti. Jatkotutkimusta kuitenkin tarvitaan siitä auttavatko sähköiset työvälineet ammattilaisia päivittäisessä hoitotyössä ja tuoko sähköisten hoitokarttojen käyttö niin suurta lisäarvoa, että hoitokarttojen ylläpitoon käytettävä resurssi on kannattavaa.
The objective of this thesis was to determine if digital tools or online platforms are useful in everyday health care and if the use of online health care platforms aids everyday health care and or assists in familiarisation of novice health care workers. To achieve this a survey was conducted. Although this tool demand ongoing sustaining and personnel resources the results of conducted survey anticipate that easy to achieve and usable online tools are a welcome addition for everyday health care even in busy emergency clinics. In addition, the health care professionals of emergency clinic agreed that online tools can ensure equal quality to health care between patients and increase patient safety. Also, it was agreed that digital online health care platforms are useful in both acute assessment and care of emergency patients.
Future studies need to be conducted to determine if digital online tools add enough value to everyday health care profession to be further developed and sustained within healthcare organisations.