Piharakennuspalveluiden tuotteistaminen : Case Veljekset Korkala Oy
Korkala, Marika (2020)
Korkala, Marika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061022488
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061022488
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuotteistaa piharakennuspalvelut toimeksiantajayrityksen palvelutarjontaan kuluttaja-asiakasmarkkinoille palvelumuotoilun keinoja osin käyttäen. Toimeksiantajana oli Veljekset Korkala Oy. Kehittämistehtävän toteuttamisen taustalla oli halu synnyttää liiketoiminnallisia mahdollisuuksia tarjoava tuotteistettu palvelu kuluttaja-asiakasmarkkinoille suunnattuna palveluna, ja samalla tarjoten toimeksiantajayritykselle liiketoiminnallisia mahdollisuuksia nykyisen B to B -myynnin rinnalle. Kehittämisen kohteeksi valikoitui tuotteistettu palvelukokonaisuus sen tarjoamien helposti monistettavissa olevien yhtenäisten toimintamallien vuoksi. Työn päätavoitteena oli kehittää myytäväksi palveluksi tuotteistettu piharakennuspalvelu, joka perustuu asiakaslähtöiseen toimintamalliin palvelumuotoiluajattelun mukaisesti. Lisäksi työn tavoitteena oli strategisen kokonaisnäkemyksen saaminen ja kuvaaminen toimeksiantajayrityksen liiketoiminnasta osana kehitettyä piharakennuspalvelua suhteessa toimeksiantajayrityksen koko liiketoimintaan. Työssä on käytetty monipuolisesti strategiatyökaluja kuvaamaan ja analysoimaan toimeksiantajayrityksen liikeideaa ja toimintaympäristöä, koska nämä ovat toimineet kehittämistehtävän pohjana.
Tutkimusmuotona käytettiin konstruktiivista tutkimusmenetelmää, jota toteutettiin palvelumuotoilun ja tuotteistamisen keinoja soveltaen. Kehittämistehtävä toteutettiin toimeksiantajayritykselle hankkeistettuna opinnäytetyönä. Opinnäytetyön teoreettinen tietoperusta koostuu palvelumuotoilun, tuotteistamisen ja strategisen liiketoiminnan ammattikirjallisuudesta. Opinnäytetyön empiirinen osa koostuu piharakennuspalveluiden toteuttamisen kuvaamisesta ja suunnittelusta palvelun markkinointia ja myyntiä varten kohdemarkkinaksi valitulle asiakassegmentille.
Kehittämistehtävässä luotujen havaintojen ja analyysien perusteella voidaan todeta, että liiketoiminnassa valitulla toimintastrategialla ja systemaattisella jatkuvalla strategisella työskentelyllä on koko organisaation kannalta valtava merkitys yrityksen jatkuvalle kehittymiselle ja taloudelliselle menestymiselle. Vaaditaan paljon avarakatseista, innovatiivista ja kokeilunhaluista suhtautumista uusia liikeideoita ja toimintamalleja kohtaan. Lisäksi on tärkeää sisäistää asiakaslähtöinen liiketoimintamalli, jos tavoitteena on menestyä tulevaisuuden markkinataloudessa. Liiketoiminta on jatkuvaa oppimista, uuden luomista ja kokeilua.
Kehittämistehtävässä kuvatusta tuotteistetusta palvelumallista ja strategisten työkalujen käyttötavoista osana kehittämistä voi oletettavasti olla jatkossa apua vastaavanlaisen kehittämistehtävän suunnittelussa ja toteutuksessa erityisesti toisessa pk-tason yrityksessä. Kehittämistehtävän seurauksena toimeksiantajayrityksellä on kuvattuna tuotteistettu palvelumalli markkinointia ja myyntiä varten, ja analysoituna kattavasti yrityksen liiketoimintastrategia jatkostrategiatyöskentelyä varten. The purpose of the thesis was to commercialize yard construction services into the service offering of the client company for the consumer customer market, partly using the means of service design. The client was Veljekset Korkala Oy. The development task was driven by the desire to create a productised service that offers business opportunities as a service aimed at the consumer customer market, while at the same time offering the client company business opportunities alongside current B to B sales. A productised service package was chosen for development due to the easily replicable uniform operating models it offers. The main goal of the work was to develop a productized yard construction service into a service for sale, which is based on a customer-oriented operating model in accordance with service design thinking. In addition, the aim of the work was to obtain and describe a strategic overall view of the client company's business as part of the developed yard construction service in relation to the client company's entire business. The work has used a variety of strategy tools to describe and analyze the business idea and operating environment of the client company, as these have served as the basis for the development task.
The form of research used was a constructive research method, which was implemented using the means of service design and productization. The development task was carried out as a projectbased thesis for the client company. The theoretical knowledge base of the thesis consists of professional literature on service design, productization and strategic business. The empirical part of the thesis consists of describing and planning the implementation of yard construction services for the marketing and sale of the service to the selected customer segment.
Based on the observations and analyzes created in the development task, it can be stated that the operating strategy chosen in the business and the systematic continuous strategic work have a huge significance for the continuous development and financial success of the company as a whole. A lot of open-minded, innovative and experimental attitudes towards new business ideas and operating models are required. In addition, it is important to internalize a customer-oriented business model if the goal is to succeed in the market economy of the future. Business is about learning, creating something new and experimenting.
The productised service model described in the development task and the ways of using strategic tools as part of the development can presumably be of help in the future in the planning and implementation of a similar development task in another company. As a result of the development task, the client company has described a productized service model for marketing and sales, and a comprehensive analysis of the company's business strategy for further strategy work.
Tutkimusmuotona käytettiin konstruktiivista tutkimusmenetelmää, jota toteutettiin palvelumuotoilun ja tuotteistamisen keinoja soveltaen. Kehittämistehtävä toteutettiin toimeksiantajayritykselle hankkeistettuna opinnäytetyönä. Opinnäytetyön teoreettinen tietoperusta koostuu palvelumuotoilun, tuotteistamisen ja strategisen liiketoiminnan ammattikirjallisuudesta. Opinnäytetyön empiirinen osa koostuu piharakennuspalveluiden toteuttamisen kuvaamisesta ja suunnittelusta palvelun markkinointia ja myyntiä varten kohdemarkkinaksi valitulle asiakassegmentille.
Kehittämistehtävässä luotujen havaintojen ja analyysien perusteella voidaan todeta, että liiketoiminnassa valitulla toimintastrategialla ja systemaattisella jatkuvalla strategisella työskentelyllä on koko organisaation kannalta valtava merkitys yrityksen jatkuvalle kehittymiselle ja taloudelliselle menestymiselle. Vaaditaan paljon avarakatseista, innovatiivista ja kokeilunhaluista suhtautumista uusia liikeideoita ja toimintamalleja kohtaan. Lisäksi on tärkeää sisäistää asiakaslähtöinen liiketoimintamalli, jos tavoitteena on menestyä tulevaisuuden markkinataloudessa. Liiketoiminta on jatkuvaa oppimista, uuden luomista ja kokeilua.
Kehittämistehtävässä kuvatusta tuotteistetusta palvelumallista ja strategisten työkalujen käyttötavoista osana kehittämistä voi oletettavasti olla jatkossa apua vastaavanlaisen kehittämistehtävän suunnittelussa ja toteutuksessa erityisesti toisessa pk-tason yrityksessä. Kehittämistehtävän seurauksena toimeksiantajayrityksellä on kuvattuna tuotteistettu palvelumalli markkinointia ja myyntiä varten, ja analysoituna kattavasti yrityksen liiketoimintastrategia jatkostrategiatyöskentelyä varten.
The form of research used was a constructive research method, which was implemented using the means of service design and productization. The development task was carried out as a projectbased thesis for the client company. The theoretical knowledge base of the thesis consists of professional literature on service design, productization and strategic business. The empirical part of the thesis consists of describing and planning the implementation of yard construction services for the marketing and sale of the service to the selected customer segment.
Based on the observations and analyzes created in the development task, it can be stated that the operating strategy chosen in the business and the systematic continuous strategic work have a huge significance for the continuous development and financial success of the company as a whole. A lot of open-minded, innovative and experimental attitudes towards new business ideas and operating models are required. In addition, it is important to internalize a customer-oriented business model if the goal is to succeed in the market economy of the future. Business is about learning, creating something new and experimenting.
The productised service model described in the development task and the ways of using strategic tools as part of the development can presumably be of help in the future in the planning and implementation of a similar development task in another company. As a result of the development task, the client company has described a productized service model for marketing and sales, and a comprehensive analysis of the company's business strategy for further strategy work.