Moniammatillisen työyhteisön jäsenten kokemuksia perehdytyksen kehittämisen tarpeista
Sieppi, Riia (2024)
Sieppi, Riia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061423299
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061423299
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa moniammatilliseen työyhteisöön kehitettävän perehdytysprosessin perustaksi. Opinnäytetyön kehittämistehtävä oli selvittää moniammatillisen työyhteisön jäsenten kokemuksia perehdytyksen kehittämisen tarpeista ja tuottaa tietoa moniammatilliseen työyhteisöön kehitettävään perehdytysprosessiin. Toimintaympäristönä oli Medivida Oy, jossa moniammatillinen työyhteisö työskenteli maahanmuuttajien kanssa.
Opinnäytetyö on luonteeltaan laadullinen tutkimus, jonka teoreettinen viitekehys koostuu perehdytyksestä, moniammatillisesta työyhteisöstä sekä ilman huoltajaa tulleista alaikäisistä maahanmuuttajista. Aineistonkeruumenetelmänä toimi puolistrukturoitu teemahaastattelu. Yhdeksän moniammatillisen työyhteisön jäsentä osallistui haastatteluun. Vastaajat olivat koulutustaustaltaan sairaanhoitajia, sosionomeja ja lähihoitajia. Aineiston analysoinnissa käytettiin sisällön analyysiä.
Tutkimustulosten mukaan moniammatillisen työyhteisön eri ammattiryhmien välillä oleva yhteistyö oli pääosin hyvää. Tiedonvaihto koettiin avoimeksi ja kysymykset sallivaksi. Epä-varmuutta liittyi tiedonsiirtoon ja tietoon, oliko työtehtävät tehty loppuun saakka.
Tuloksista ilmenee työn alkuvaiheeseen liittyneen perehdytyksen jääneen vähäiseksi tai ettei perehdytystä käytännössä ollut lainkaan. Työtehtävistä hankittiin tietoa itsenäisesti. Työn sisällön ja toimintatapojen määrittely oli osittain työntekijälähtöistä. Omiin työtehtäviin liittyi epävarmuutta ja muiden työtehtävien ymmärtäminen perehdytysvaiheessa oli vaihtelevaa.
Vastausten mukaan haluttiin selkeämpää perehdytystä omiin työtehtäviin ja eri ammatti-ryhmien tehtäviin. Moniammatillisen työyhteisön perehdytystä tulisi kehittää edelleen. Tärkeimpinä asioina olivat perehdytysprosessin laatutekijät, perehdytysmateriaali sekä omien työtehtävien selkeä opastus.
Tulokset näyttivät asettautuvan samaan linjaan teoriatiedon kanssa. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että moniammatillisessa työyhteisössä hyödytään suunnitelmallisesta perehdytyksestä. Perehdytyksessä painotetaan omien työtehtävien sisältöä ja vastuualueita sekä annetaan tietoa työyhteisön eri ammattiryhmien työtehtävistä. Prosessiin varataan riittävästi aikaa ja vastuuhenkilö, joka auttaa perehdytyksen toteutumisessa.
Opinnäytetyö on luonteeltaan laadullinen tutkimus, jonka teoreettinen viitekehys koostuu perehdytyksestä, moniammatillisesta työyhteisöstä sekä ilman huoltajaa tulleista alaikäisistä maahanmuuttajista. Aineistonkeruumenetelmänä toimi puolistrukturoitu teemahaastattelu. Yhdeksän moniammatillisen työyhteisön jäsentä osallistui haastatteluun. Vastaajat olivat koulutustaustaltaan sairaanhoitajia, sosionomeja ja lähihoitajia. Aineiston analysoinnissa käytettiin sisällön analyysiä.
Tutkimustulosten mukaan moniammatillisen työyhteisön eri ammattiryhmien välillä oleva yhteistyö oli pääosin hyvää. Tiedonvaihto koettiin avoimeksi ja kysymykset sallivaksi. Epä-varmuutta liittyi tiedonsiirtoon ja tietoon, oliko työtehtävät tehty loppuun saakka.
Tuloksista ilmenee työn alkuvaiheeseen liittyneen perehdytyksen jääneen vähäiseksi tai ettei perehdytystä käytännössä ollut lainkaan. Työtehtävistä hankittiin tietoa itsenäisesti. Työn sisällön ja toimintatapojen määrittely oli osittain työntekijälähtöistä. Omiin työtehtäviin liittyi epävarmuutta ja muiden työtehtävien ymmärtäminen perehdytysvaiheessa oli vaihtelevaa.
Vastausten mukaan haluttiin selkeämpää perehdytystä omiin työtehtäviin ja eri ammatti-ryhmien tehtäviin. Moniammatillisen työyhteisön perehdytystä tulisi kehittää edelleen. Tärkeimpinä asioina olivat perehdytysprosessin laatutekijät, perehdytysmateriaali sekä omien työtehtävien selkeä opastus.
Tulokset näyttivät asettautuvan samaan linjaan teoriatiedon kanssa. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että moniammatillisessa työyhteisössä hyödytään suunnitelmallisesta perehdytyksestä. Perehdytyksessä painotetaan omien työtehtävien sisältöä ja vastuualueita sekä annetaan tietoa työyhteisön eri ammattiryhmien työtehtävistä. Prosessiin varataan riittävästi aikaa ja vastuuhenkilö, joka auttaa perehdytyksen toteutumisessa.