Nykytilan kartoitus jatkuvan oppimisen kehittämisen lähtökohtana
Rantala, Arja; Klemola, Katriina; Gallén, Tiina; Kylmänen, Lari; Mäntykangas, Ulla; Korkala, Hannu (2024)
Rantala, Arja
Klemola, Katriina
Gallén, Tiina
Kylmänen, Lari
Mäntykangas, Ulla
Korkala, Hannu
Oulun ammattikorkeakoulu
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061753455
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061753455
Tiivistelmä
Jatkuvalla oppimisella tarkoitetaan koko elämänkaaren aikana tapahtuvaa oppimista, mutta erityisesti työuran aikana ja työikäisten oppimista. Korkeakoulut tarjoavat erilaisia jatkuvan oppimisen opintojaksoja yrityksille ja organisaatioille. Tässä artikkelissa kerrotaan Oulun ammattikorkeakoulun jatkuvan oppimisen nykytilasta, johon haastateltiin 24 oamkilaista eri osaamisalueilta. Tulosten mukaan jatkuvan oppimisen prosessit vaativat kehittämistä. Työelämän tarpeita tulee kuunnella jatkuvan oppimisen tarjonnassa ja osaamisen ennakoinnissa tulee olla etupainotteinen. Opettajien osaamista tulee myös kehittää jatkuvan oppimisen tarjonnan kontekstissa.