Kouluympäristöissä toteutettujen hyvinvointia edistävien interventioiden vaikuttavuus lasten ja nuorten psyykkiseen hyvinvointiin : systemaattinen kirjallisuuskatsaus ja Dynamo-valmennustoiminnan kehittäminen
Oiva, Hannele; Rautio, Tarja (2021)
Oiva, Hannele
Rautio, Tarja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061723547
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061723547
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa näyttöön perustuvaa tietoa Dynamo-valmennuksen toiminnan kehittämiseen. Dynamo-valmennus on ala- ja yläkouluikäisille lapsille ja nuorille kehitetty valmennusmalli. Opinnäytetyö toteutettiin kahdessa vaiheessa, tutkimusvaiheessa ja kehittämisvaiheessa. Tutkimusvaihe toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, jonka tarkoituksena oli kuvailla kouluympäristöissä toteutettuja lasten ja nuorten hyvinvointia edistäviä interventioita ja interventioiden teoreettisia viitekehyksiä sekä arvioida interventioiden vaikuttavuutta lasten ja nuorten psyykkiseen hyvinvointiin. Dynamo-valmennuksen keskeisissä tavoitteissa korostuvat vahvasti psyykkisen hyvinvoinnin käsitteet. Tähän perustuen keskityimme tarkastelemaan lasten ja nuorten psyykkistä hyvinvointia ja sen edistämistä.
Kouluympäristö on erinomainen paikka lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämisen toiminnoille ja aloitteille lasten ja nuorten viettäessä siellä ison osan arjestaan. Opetussuunnitelmaan liittyvän ja koulujen itsenäisesti toteuttaman lasten ja nuorten hyvinvointia ja mielenterveyttä edistävän toiminnan lisäksi kouluympäristöissä tehdään hyvinvointia ja mielenterveyttä edistävää työtä muun muassa koulupäivänyhteydessä tarjottavien erilaisten harrastustoimintojen ja kerhojen muodossa. Kouluympäristöissä toteutettaviin ennaltaehkäiseviin interventioihin tarvitaan systemaattista kehittämistä ja selkeät käsitteelliset viitekehykset interventioille, niin prosessin jäsentämiseen kuin vaikuttavuuden tarkasteluun. Teoreettiset lähtökohdat luovat perustan interventioiden sisältöjen suunnittelulle, auttavat huomioimaan toimiviksi todettuja ja muutosta edistäviä tekijöitä sekä vaikuttamisen keinoja, mikä osaltaan tukee intervention onnistumista ja arviointia.
Systemaattisessa kirjallisuuskatsauksessa käytettiin Joanna Briggs Instituutin (JBI) systemaattisen kirjallisuuskatsauksen toteuttamiselle laadittua ohjeistusta. Tiedonhaku toteutettiin kansainvälisistä Academic Search Premier-, PubMed- ja Chinahl-tietokannoista ennalta määriteltyjen hakusanojen ja kriteerien ja tutkimussuunnitelman mukaisesti. Katsaukseen valikoituneista alkuperäistutkimuksista saatu aineisto analysoitiin käyttäen narratiivista synteesiä. Systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tulokset julkaistaan tutkimusartikkelina. Kehittämisvaiheessa katsauksella saatua aineistoa tarkasteltiin yhdessä Dynamo-valmennuksen toimijoiden kanssa sekä tuotettiin katsauksen toteutuksesta ja tuloksista posteri. The aim of the thesis was to produce information for the development of Dynamo-valmennus operations. The thesis was carried out in two phases, the research phase and the development phase. The research phase was carried out as a systematic review, the purpose of which was to describe the interventions and theoretical frameworks for the well-being of children and youth implemented in the school environment and to assess their effectiveness on the mental well-being. The key goals of Dynamo-valmennus strongly emphasize the concepts of mental well-being. Based on this, we focused on looking at the mental well-being of children and youth and its promotion.
The school environment is an excellent place for activities and initiatives to promote the well-being of children and youth. In addition to activities related to the curriculum and carried out independently by schools to promote the well-being and mental health of children and youth, well-being and mental health work is carried out in school environments, for example in the form of various hobby activities and clubs. Preventive interventions in school environments require systematic development and clear conceptual frameworks for interventions, both in terms of structuring the process and examining effectiveness. Theoretical framework provide a basis for planning the content of interventions, help to take into account factors that have been found to work and promote change, as well as the means of influencing, which contributes to the success and evaluation of the intervention.
The systematic reviews used the guidelines developed by the Joanna Briggs Institute (JBI) for conducting a systematic review. Data retrieval was performed from the international Academic Search Premier, PubMed, and Chinahl databases according to predefined search terms and criteria and a research plan. Data from the original studies selected for review were analyzed using narrative synthesis. The results of the systematic review are published as a research article. During the development phase, the material obtained from the review was viewed together with the staff of Dynamo-valmennus, and a poster was produced on the implementation and results of the review.
Kouluympäristö on erinomainen paikka lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämisen toiminnoille ja aloitteille lasten ja nuorten viettäessä siellä ison osan arjestaan. Opetussuunnitelmaan liittyvän ja koulujen itsenäisesti toteuttaman lasten ja nuorten hyvinvointia ja mielenterveyttä edistävän toiminnan lisäksi kouluympäristöissä tehdään hyvinvointia ja mielenterveyttä edistävää työtä muun muassa koulupäivänyhteydessä tarjottavien erilaisten harrastustoimintojen ja kerhojen muodossa. Kouluympäristöissä toteutettaviin ennaltaehkäiseviin interventioihin tarvitaan systemaattista kehittämistä ja selkeät käsitteelliset viitekehykset interventioille, niin prosessin jäsentämiseen kuin vaikuttavuuden tarkasteluun. Teoreettiset lähtökohdat luovat perustan interventioiden sisältöjen suunnittelulle, auttavat huomioimaan toimiviksi todettuja ja muutosta edistäviä tekijöitä sekä vaikuttamisen keinoja, mikä osaltaan tukee intervention onnistumista ja arviointia.
Systemaattisessa kirjallisuuskatsauksessa käytettiin Joanna Briggs Instituutin (JBI) systemaattisen kirjallisuuskatsauksen toteuttamiselle laadittua ohjeistusta. Tiedonhaku toteutettiin kansainvälisistä Academic Search Premier-, PubMed- ja Chinahl-tietokannoista ennalta määriteltyjen hakusanojen ja kriteerien ja tutkimussuunnitelman mukaisesti. Katsaukseen valikoituneista alkuperäistutkimuksista saatu aineisto analysoitiin käyttäen narratiivista synteesiä. Systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tulokset julkaistaan tutkimusartikkelina. Kehittämisvaiheessa katsauksella saatua aineistoa tarkasteltiin yhdessä Dynamo-valmennuksen toimijoiden kanssa sekä tuotettiin katsauksen toteutuksesta ja tuloksista posteri.
The school environment is an excellent place for activities and initiatives to promote the well-being of children and youth. In addition to activities related to the curriculum and carried out independently by schools to promote the well-being and mental health of children and youth, well-being and mental health work is carried out in school environments, for example in the form of various hobby activities and clubs. Preventive interventions in school environments require systematic development and clear conceptual frameworks for interventions, both in terms of structuring the process and examining effectiveness. Theoretical framework provide a basis for planning the content of interventions, help to take into account factors that have been found to work and promote change, as well as the means of influencing, which contributes to the success and evaluation of the intervention.
The systematic reviews used the guidelines developed by the Joanna Briggs Institute (JBI) for conducting a systematic review. Data retrieval was performed from the international Academic Search Premier, PubMed, and Chinahl databases according to predefined search terms and criteria and a research plan. Data from the original studies selected for review were analyzed using narrative synthesis. The results of the systematic review are published as a research article. During the development phase, the material obtained from the review was viewed together with the staff of Dynamo-valmennus, and a poster was produced on the implementation and results of the review.