Asiakastyytyväisyyskysely : Citytalli
Haapalainen, Arttu (2021)
Haapalainen, Arttu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061723531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061723531
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Citytallin nykyisten asiakkaiden tyytyväisyyttä yrityksen tuotteisiin ja palveluun. Työn tavoitteena oli tuottaa Citytallille luotettavaa ja hyödyntämiskelpoista tietoa, jonka pohjalta he voivat kehittää yrityksen toimintaa. Tutkimusta pidettiin tärkeänä, sillä asiakastyytyväisyyskysely oli yritykselle ensimmäinen.
Asiakastyytyväisyyskysely sisälsi avoimia sekä määrällisiä kysymyksiä. Tutkimus toteutettiin kokonaisuudessaan kevään 2021 aikana ja asiakkaille se lähetettiin sähköisellä lomakkeella. Asiakastyytyväisyyskysely lähetettiin 183 asiakkaalle ja vastaajia saatiin 99 vastausprosentin ollessa 54,1 %. Otoskoko oli riittävä tutkimuksen luotettavuuden kannalta.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että keskimäärin Citytallin asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä yrityksen toimintaan. Vastaajista 87,9 % vastasi suosittelevansa mielellään yrityksen tuotteita ja palvelua ystävilleen tai kollegoilleen. Tuloksissa ilmeni myös jonkin verran eriäviä mielipiteitä ja joitain kehitysehdotuksia. Kyselyyn vastanneista asiakkaista 98 % omisti Citytallin tallitilan.
Opinnäytetyön pohjalta syntyi Citytallille jatkotutkimus- ja kehittämisideoita. Niitä olivat asiakastyytyväisyyden tutkiminen myös tulevaisuudessa yrityksen kasvaessa, rakentamisen laadun parantaminen, kiinteistöjen piha-alueiden ja parkkitilojen kehittäminen, suurempi varianssi kiinteistöjen sijainteihin sekä markkinoinnin ja markkinointiviestinnän jatkuva kehittäminen. The purpose of this thesis was to study the satisfaction of the current customers of Citytalli to-wards their products and services. The main goal of this customer satisfaction survey was to produce reliable and exploitable information for Citytalli that can be used for business development. The study was important because the customer satisfaction survey was the first of its kind for the company.
The customer satisfaction survey included both qualitative and quantitative questions. The study was executed during the spring of 2021 and the survey was sent to the customers as an electronic form. The customer satisfaction survey was sent to 183 customers and there were 99 responses, so the response rate was 54,1 %. The number of the customers participating in the study was sufficient to ensure the reliability of the study.
The results of the study showed that on average the customers have been satisfied with the business actions of Citytalli. 87,9 % of the respondents answered that they would gladly recommend the products and services of the company to their friends or colleagues. The results also showed some differing opinions and development suggestions. 98 % of the customers who answered in the questionnaire owned a Citytalli premise.
There came out some follow-up research ideas and business development ideas for Citytalli based on this thesis. The ideas were studying customer satisfaction also in the future while the company keeps growing, improvement of the quality of constructing, development of outdoor properties and parking spaces, wider variance in the locations of properties and ongoing developments in marketing and marketing communications.
Asiakastyytyväisyyskysely sisälsi avoimia sekä määrällisiä kysymyksiä. Tutkimus toteutettiin kokonaisuudessaan kevään 2021 aikana ja asiakkaille se lähetettiin sähköisellä lomakkeella. Asiakastyytyväisyyskysely lähetettiin 183 asiakkaalle ja vastaajia saatiin 99 vastausprosentin ollessa 54,1 %. Otoskoko oli riittävä tutkimuksen luotettavuuden kannalta.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että keskimäärin Citytallin asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä yrityksen toimintaan. Vastaajista 87,9 % vastasi suosittelevansa mielellään yrityksen tuotteita ja palvelua ystävilleen tai kollegoilleen. Tuloksissa ilmeni myös jonkin verran eriäviä mielipiteitä ja joitain kehitysehdotuksia. Kyselyyn vastanneista asiakkaista 98 % omisti Citytallin tallitilan.
Opinnäytetyön pohjalta syntyi Citytallille jatkotutkimus- ja kehittämisideoita. Niitä olivat asiakastyytyväisyyden tutkiminen myös tulevaisuudessa yrityksen kasvaessa, rakentamisen laadun parantaminen, kiinteistöjen piha-alueiden ja parkkitilojen kehittäminen, suurempi varianssi kiinteistöjen sijainteihin sekä markkinoinnin ja markkinointiviestinnän jatkuva kehittäminen.
The customer satisfaction survey included both qualitative and quantitative questions. The study was executed during the spring of 2021 and the survey was sent to the customers as an electronic form. The customer satisfaction survey was sent to 183 customers and there were 99 responses, so the response rate was 54,1 %. The number of the customers participating in the study was sufficient to ensure the reliability of the study.
The results of the study showed that on average the customers have been satisfied with the business actions of Citytalli. 87,9 % of the respondents answered that they would gladly recommend the products and services of the company to their friends or colleagues. The results also showed some differing opinions and development suggestions. 98 % of the customers who answered in the questionnaire owned a Citytalli premise.
There came out some follow-up research ideas and business development ideas for Citytalli based on this thesis. The ideas were studying customer satisfaction also in the future while the company keeps growing, improvement of the quality of constructing, development of outdoor properties and parking spaces, wider variance in the locations of properties and ongoing developments in marketing and marketing communications.