LVI-yrityksen laatujärjestelmän kehittäminen
Hirvasniemi, Mika (2021)
Hirvasniemi, Mika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061723524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061723524
Tiivistelmä
Lvi-Xpert Oy on oululainen vuonna 2010 perustettu talotekniikka-alan yritys. Yrityksen toiminnan pääpaino on uudis- ja korjausrakentamisessa. Vuodesta 2018 alkaen yritys on myös tarjonnut talotekniikka-alan palveluja huolto- ja korjauskohteissa. Yrityksen asiakkaita ovat kaupungit, kunnat, rakennusliikkeet, kiinteistöalan yritykset sekä henkilöasiakkaat.
Lvi-Xpert Oy:llä on käytössään Adminet-toiminnanohjausjärjestelmä ja Tocoman-aikatauluohjelma. Laadunvarmistusdokumentointi on tehty paperisille lomakkeille, jotka on skannattu PDF-formaattiin ja sitten tallennettu SharePointissa olevaan projektikansioon.
Opinnäytetyössä yrityksen laatujärjestelmää päivitettiin ja laadunvarmistusdokumentointiin otettiin käyttöön Infomaatti-dokumentointityökalu. Sähköisen järjestelmän etuna on se, että kaikki lomakkeet voidaan täyttää mobiililaitteella ja dokumentit tallentuvat aina oikean projektin projektipankkiin, josta ne ovat helposti löydettävissä. Infomaattiin laadittiin lomakepohjat lomake-editorilla RT-kortiston ohjeiden mukaan. Kaikkiin lomakkeisiin lisättiin mahdollisuus kuvien liittämiselle ja lomakkeiden ulkoasu pyrittiin pitämään mahdollisimman yhdenmukaisina.
Työn tuloksesta voidaan päätellä, että sähköisen dokumentoinnin käyttöönotto laadunvarmistusprosessissa tehostaa koko yrityksen henkilöstön työajankäyttöä ja vähentää paperityön määrää. Laatujärjestelmän kehittäminen ja päivittäminen jatkuu edelleen.
Lvi-Xpert Oy:llä on käytössään Adminet-toiminnanohjausjärjestelmä ja Tocoman-aikatauluohjelma. Laadunvarmistusdokumentointi on tehty paperisille lomakkeille, jotka on skannattu PDF-formaattiin ja sitten tallennettu SharePointissa olevaan projektikansioon.
Opinnäytetyössä yrityksen laatujärjestelmää päivitettiin ja laadunvarmistusdokumentointiin otettiin käyttöön Infomaatti-dokumentointityökalu. Sähköisen järjestelmän etuna on se, että kaikki lomakkeet voidaan täyttää mobiililaitteella ja dokumentit tallentuvat aina oikean projektin projektipankkiin, josta ne ovat helposti löydettävissä. Infomaattiin laadittiin lomakepohjat lomake-editorilla RT-kortiston ohjeiden mukaan. Kaikkiin lomakkeisiin lisättiin mahdollisuus kuvien liittämiselle ja lomakkeiden ulkoasu pyrittiin pitämään mahdollisimman yhdenmukaisina.
Työn tuloksesta voidaan päätellä, että sähköisen dokumentoinnin käyttöönotto laadunvarmistusprosessissa tehostaa koko yrityksen henkilöstön työajankäyttöä ja vähentää paperityön määrää. Laatujärjestelmän kehittäminen ja päivittäminen jatkuu edelleen.