Julkisen tarjoustoimintaprosessin kehittäminen
Kyrö, Matti (2021)
Kyrö, Matti
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061723522
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061723522
Tiivistelmä
Työn toimeksiantajana toimi Sweco talotekniikka Oy:n Pohjois-Suomen yksikkö, joka on osa kansainvälistä Sweco konsernia. Sweco talotekniikka Oy tekee taloteknistä suunnittelua moniin erilaisiin rakennushankkeisiin ja on mukana lukuisissa julkisissa tarjouskilpailuissa koko maassa paikkakunnasta riippumatta.
Työn lähtökohtana oli kehittää julkista tarjoustoimintaprosessia sujuvammaksi perehtymällä hankintayksiköiden sekä toimeksiantajan tarjoustoimintaan. Tutkimusongelmana oli selvittää, mitkä asiat tarjouksen laatimisessa aiheuttavat töitä ja miten voitaisiin kehittää tarjouksen laatimisesta toimivampaa. Työssä yhdistyy kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän eri ominaisuuksia. Keskusteluilla ja havainnoilla pyrittiin selvittämään tarjoustoiminnan parissa työskenteleviltä henkilöiltä näkemyksiä tarjoustoiminnan eri osa-alueista, jotka aiheuttavat haasteita.
Teoriaosuudessa tarkasteltiin hankintojen yleisiä periaatteita ja hankintayksiköiden tavoitteita julkisissa hankinnoissa. Selvitettiin, miten hankintalaki säätelee tarjoustoimintaa ja miten hankintayksiköt soveltavat ja tulkitsevat hankintalakia. Näiden tietojen pohjalta käytiin keskusteluja osa-alueista, joita haluttiin kehittää.
Hankintayksikön on kilpailutettava julkiset hankinnat laadun sekä hinnan perusteella, jotta hankintayksikkö voi valita tarjouksista kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen. Nykyään useissa tapauksissa laadun ja hinnan painoarvot ovat esimerkiksi 70 % / 30 %, eli laatuun kiinnitetään paljon enemmän huomiota kuin ennen. Laadunvertailuperusteet ovat tulkinnanvaraisia vaatimuksia hankinnalle, ja näihin perusteisiin on tarjouksessa vastattava tarkasti, jotta toivottu tulos syntyy.
Tuloksina nousi esiin työmäärä, joka kuluu tiedon etsintään, kun vastataan tarjouspyynnöissä oleviin laadunvertailuperusteisiin. Tässä työssä kehitettiin myös työkalu, joka nopeuttaa tätä työvaihetta toimivammaksi ja selkeämmäksi, että tulevaisuudessa voidaan laatia entistä laadukkaampia tarjouksia.
Työn lähtökohtana oli kehittää julkista tarjoustoimintaprosessia sujuvammaksi perehtymällä hankintayksiköiden sekä toimeksiantajan tarjoustoimintaan. Tutkimusongelmana oli selvittää, mitkä asiat tarjouksen laatimisessa aiheuttavat töitä ja miten voitaisiin kehittää tarjouksen laatimisesta toimivampaa. Työssä yhdistyy kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän eri ominaisuuksia. Keskusteluilla ja havainnoilla pyrittiin selvittämään tarjoustoiminnan parissa työskenteleviltä henkilöiltä näkemyksiä tarjoustoiminnan eri osa-alueista, jotka aiheuttavat haasteita.
Teoriaosuudessa tarkasteltiin hankintojen yleisiä periaatteita ja hankintayksiköiden tavoitteita julkisissa hankinnoissa. Selvitettiin, miten hankintalaki säätelee tarjoustoimintaa ja miten hankintayksiköt soveltavat ja tulkitsevat hankintalakia. Näiden tietojen pohjalta käytiin keskusteluja osa-alueista, joita haluttiin kehittää.
Hankintayksikön on kilpailutettava julkiset hankinnat laadun sekä hinnan perusteella, jotta hankintayksikkö voi valita tarjouksista kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen. Nykyään useissa tapauksissa laadun ja hinnan painoarvot ovat esimerkiksi 70 % / 30 %, eli laatuun kiinnitetään paljon enemmän huomiota kuin ennen. Laadunvertailuperusteet ovat tulkinnanvaraisia vaatimuksia hankinnalle, ja näihin perusteisiin on tarjouksessa vastattava tarkasti, jotta toivottu tulos syntyy.
Tuloksina nousi esiin työmäärä, joka kuluu tiedon etsintään, kun vastataan tarjouspyynnöissä oleviin laadunvertailuperusteisiin. Tässä työssä kehitettiin myös työkalu, joka nopeuttaa tätä työvaihetta toimivammaksi ja selkeämmäksi, että tulevaisuudessa voidaan laatia entistä laadukkaampia tarjouksia.