Esimiesten valmentamisen toteutuminen linjaorganisaatiossa
Neitola, Anu; Risto, Antero (2021)
Neitola, Anu
Risto, Antero
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061723505
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061723505
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten etuuspalvelujen tulosyksikön esimiehiä valmennetaan Kelan pohjoisessa vakuutuspiirissä. Idea tutkimukseen lähti aidosta työelämän tarpeesta, sillä molemmat tutkijat työskentelevät esimies- ja asiantuntija-asemassa Pohjoisessa vakuutuspiirissä etuuspalvelujen tulosyksikössä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koottiin tukemaan Kelan ammattimaisen johtamisen mallia. Teoreettisen viitekehyksen keskeiseksi osaksi nostettiin johtamisen teoria, joka pitää sisällään myös asioiden, ihmisten ja osaamisen johtamisen. Toisena keskeisenä pääteemana tutkimuksessa oli valmentava johtaminen, johon sisältyi myös työhyvinvointi ja arvostava kohtaaminen. Tutkimukseen koottiin tietoperustaa aikaisempien tutkimusten, ajankohtaisen kirjallisuuden ja artikkeleiden sekä työelämäkokemusten perusteella.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa oli piirteitä sekä tilastollisesta että laadullisesta menetelmästä. Kehittämismenetelmänä käytettiin kyselyä, joka laadittiin niin, että vastauksissa saatiin paljon myös laadullista dataa tutkijoiden käytettäväksi. Kysely sisälsi 25 varsinaista kysymystä, joista 14 oli avoimia kysymyksiä.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että esimiesten valmentamisen eteen tulisi etuuspalvelujen tulosyksikössä Pohjoisessa vakuutuspiirissä tehdä vielä töitä. Yleisesti voidaan todeta, että kollegiaalinen tuki on paljon suuremmassa roolissa, kuin omalta esimieheltä saatu tuki valmentavan esimiestyön haasteissa.
Kyselyn vastauksista tutkijat saivat paljon aiheita kehittämiskohteiksi, joka tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden myös aiheen jatkotutkimukselle. Aihetta olisi mielenkiintoista tutkia esimerkiksi vuoden päästä, miten esimiesten valmentamista on Pohjoisessa vakuutuspiirissä viety eteenpäin. Lisäksi tutkijat kokevat, että aihetta voisi tutkia laajemmin koko organisaatiossa ja kysely olisi hyvä suunnata isommallekin esimiesjoukolle. Toisaalta yhden vakuutuspiirin alueella on useampia keskuksia, ja tutkijat kokivat, että keskusten sisäiset omat kyselyt voisivat antaa vielä tarkemmalla tasolla vastauksia ja antaa parempia työkaluja kyseisen keskuksen omaan kehittämistyöhön. This study looks at the supervisor training process in Kela’s Benefit Services business unit, which is part of its Northern Insurance District. The study was inspired by the personal experiences of the researchers, who work as supervisors in Benefit Services.
The theoretical framework of the study was compiled to support Kela's professional management model. The theory of management was raised as a central part of the theoretical frame of reference, which also includes the management of things, people and competence. Another key theme in the research is coaching management, which also includes well-being at work and appreciative encounters. The research is based on previous researches, current literature and articles, and working life experience.
The study was carried out as a case study with features of both a statistical and a qualitative method. The development method used was a questionnaire, which was designed in such a way that a lot of qualitative data was also available in the answers for the researchers to use. The questionnaire contained 25 actual questions, of which 14 were open-ended questions.
The results of the study showed that further work need to be done in the Northern Insurance District in the Benefits Services business unit to train supervisors. In general, it could be stated that collegial support plays a much bigger role than support received from one's own supervisor in the challenges of coaching.
From the responses to the survey, the researchers received a lot of topics for development, which also provides an excellent opportunity for further research on the topic. It would be interesting to study the topic, for example, in a year's time, to see how the coaching of supervisors in the Northern Insurance District has been taken forward. In addition, researchers feel that the topic could be investigated more widely throughout the organization, and it would be a good idea to direct the survey to a larger group of supervisors. On the other hand, there are more centers in the area of one insurance district, and the researchers felt that their own inquiries within the centers could provide an even more accurate level of answers and provide better tools for that center's own development work.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koottiin tukemaan Kelan ammattimaisen johtamisen mallia. Teoreettisen viitekehyksen keskeiseksi osaksi nostettiin johtamisen teoria, joka pitää sisällään myös asioiden, ihmisten ja osaamisen johtamisen. Toisena keskeisenä pääteemana tutkimuksessa oli valmentava johtaminen, johon sisältyi myös työhyvinvointi ja arvostava kohtaaminen. Tutkimukseen koottiin tietoperustaa aikaisempien tutkimusten, ajankohtaisen kirjallisuuden ja artikkeleiden sekä työelämäkokemusten perusteella.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa oli piirteitä sekä tilastollisesta että laadullisesta menetelmästä. Kehittämismenetelmänä käytettiin kyselyä, joka laadittiin niin, että vastauksissa saatiin paljon myös laadullista dataa tutkijoiden käytettäväksi. Kysely sisälsi 25 varsinaista kysymystä, joista 14 oli avoimia kysymyksiä.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että esimiesten valmentamisen eteen tulisi etuuspalvelujen tulosyksikössä Pohjoisessa vakuutuspiirissä tehdä vielä töitä. Yleisesti voidaan todeta, että kollegiaalinen tuki on paljon suuremmassa roolissa, kuin omalta esimieheltä saatu tuki valmentavan esimiestyön haasteissa.
Kyselyn vastauksista tutkijat saivat paljon aiheita kehittämiskohteiksi, joka tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden myös aiheen jatkotutkimukselle. Aihetta olisi mielenkiintoista tutkia esimerkiksi vuoden päästä, miten esimiesten valmentamista on Pohjoisessa vakuutuspiirissä viety eteenpäin. Lisäksi tutkijat kokevat, että aihetta voisi tutkia laajemmin koko organisaatiossa ja kysely olisi hyvä suunnata isommallekin esimiesjoukolle. Toisaalta yhden vakuutuspiirin alueella on useampia keskuksia, ja tutkijat kokivat, että keskusten sisäiset omat kyselyt voisivat antaa vielä tarkemmalla tasolla vastauksia ja antaa parempia työkaluja kyseisen keskuksen omaan kehittämistyöhön.
The theoretical framework of the study was compiled to support Kela's professional management model. The theory of management was raised as a central part of the theoretical frame of reference, which also includes the management of things, people and competence. Another key theme in the research is coaching management, which also includes well-being at work and appreciative encounters. The research is based on previous researches, current literature and articles, and working life experience.
The study was carried out as a case study with features of both a statistical and a qualitative method. The development method used was a questionnaire, which was designed in such a way that a lot of qualitative data was also available in the answers for the researchers to use. The questionnaire contained 25 actual questions, of which 14 were open-ended questions.
The results of the study showed that further work need to be done in the Northern Insurance District in the Benefits Services business unit to train supervisors. In general, it could be stated that collegial support plays a much bigger role than support received from one's own supervisor in the challenges of coaching.
From the responses to the survey, the researchers received a lot of topics for development, which also provides an excellent opportunity for further research on the topic. It would be interesting to study the topic, for example, in a year's time, to see how the coaching of supervisors in the Northern Insurance District has been taken forward. In addition, researchers feel that the topic could be investigated more widely throughout the organization, and it would be a good idea to direct the survey to a larger group of supervisors. On the other hand, there are more centers in the area of one insurance district, and the researchers felt that their own inquiries within the centers could provide an even more accurate level of answers and provide better tools for that center's own development work.