Liiketoimintasuunnitelma : ravintola - pub
Luukkonen, Merja (2021)
Luukkonen, Merja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061723497
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061723497
Tiivistelmä
Tämä liiketoimintasuunnitelma tehdään perustettavalle yritykselle, jonka toimiala on kahvila- sekä pubitoiminta. Lähtökohtatilanteen tarkastelussa selviää, että yritykselle on kohde kunnassa selkeä tarve sekä kysyntä.
Tärkeimpinä analyysityökaluina käytetään PESTE-analyysia sekä SWOT nelikenttämenetelmää. Näissä analyyseissä kuten lähtökohtatilanteessa nousee voimakkaasti esille tällä hetkellä voimakkaasti maailmalla kiertävä koronapandemia. Ravintola-alaa säätelevät lait ja suositukset ovat muuttuneet ja muuttuvat koko ajan pandemian riehuessa.
Yritystä perustettaessa visiona on kuitenkin luoda sellainen konsepti, joka tuo yrittäjien lisäksi toimeentulon myös useammalle työntekijälle. Yrityksen tunnettuuden lisääminen on tavoitteissa siis ensiarvoisen tärkeää. Jotta yrityksestä kehittyy kunnassa hyvin menestyvä ja vetovoimainen yritys korostuu liiketoimintastrategiassa monipuolisen valikoiman lisäksi loistava asiakaspalvelu sekä toimitilan miellyttävä ilmapiiri.
Markkinoinnissa hyödynnetään pitkälti sosiaalista mediaa, joka nykypäivänä on nopea ja edullinen kanava tuoda asiakkaille tietoa yrityksessä tapahtuvista asioista. Tavoitteena yrityksellä onkin tunnettuuden sekä asiakaskunnan kasvattaminen ja koska kunnalla on kattava yhteisö erityisesti Facebookin- ja Instagramin yhteisöissä, on markkinointi sitä kautta helppoa, edullista ja kattavaa. Markkinoinnin yhtenä työkaluna on myös valikoima, jota pyritään jatkuvasti kehittämään ja ottamaan asiakkaiden toiveet huomioon. Teemailtoja ja tapahtumia suunniteltaessa asiakkaat ja heidän toiveensa ovat myös avainasemassa. Koska aikaisempaa markkinointia ei ole, tulee markkinoinnin vaikutuksia seurata kokoaikaisesti.
Koska yrittäjillä ei aloitusvaiheessa ole juurikaan omaa pääomaa, on tämä huomioitava myös henkilöstösuunnitelmaa tehtäessä. Kunhan liiketoiminta lähtee käyntiin ja etenee, kartoitetaan tarve muille työntekijöille. Henkilöriskit ovat kuitenkin yrityksen merkittävimpiä riskejä ja mikäli niihin ei varauduta tarpeellisella henkilökunnalla ajoissa, voi seurauksena olla jopa liiketoiminnan kaatuminen.
Ennen toiminnan aloittamista on tarvittavat luvat sekä omavalvonta oltava kunnossa. Alkoholijuomien myyntiin liittyvät omat luvat tulee olla kunnossa niin yrittäjillä kuin muillakin työntekijöillä. Liiketilaan liittyvät luvat tulee selvittää siinä vaiheessa, kun sopiva liiketila yritykselle löytyy. The subject of this thesis was the creation of a business plan for a new company. How to start such a business and how to make it profitable. Main focus of the company is to sell alcohol and salty snacks.
Theoretical part of the thesis is based on related literature and current websites. Also some interviews were made and professionals in the field were interviewed. There is a PESTEL- and SWOT analysis that show the strengths and weaknesess of the business. Marketing strategy that focuses on Facebook, Instagram and other social media marketing.
Special characteristics of the case company were taken into account, but mainly this plan was created by using the guidelines that are commonly used when forming a business plan. The main question of the plan was, is it possible to succeed by using this kind of business concept in this specific town.
Tärkeimpinä analyysityökaluina käytetään PESTE-analyysia sekä SWOT nelikenttämenetelmää. Näissä analyyseissä kuten lähtökohtatilanteessa nousee voimakkaasti esille tällä hetkellä voimakkaasti maailmalla kiertävä koronapandemia. Ravintola-alaa säätelevät lait ja suositukset ovat muuttuneet ja muuttuvat koko ajan pandemian riehuessa.
Yritystä perustettaessa visiona on kuitenkin luoda sellainen konsepti, joka tuo yrittäjien lisäksi toimeentulon myös useammalle työntekijälle. Yrityksen tunnettuuden lisääminen on tavoitteissa siis ensiarvoisen tärkeää. Jotta yrityksestä kehittyy kunnassa hyvin menestyvä ja vetovoimainen yritys korostuu liiketoimintastrategiassa monipuolisen valikoiman lisäksi loistava asiakaspalvelu sekä toimitilan miellyttävä ilmapiiri.
Markkinoinnissa hyödynnetään pitkälti sosiaalista mediaa, joka nykypäivänä on nopea ja edullinen kanava tuoda asiakkaille tietoa yrityksessä tapahtuvista asioista. Tavoitteena yrityksellä onkin tunnettuuden sekä asiakaskunnan kasvattaminen ja koska kunnalla on kattava yhteisö erityisesti Facebookin- ja Instagramin yhteisöissä, on markkinointi sitä kautta helppoa, edullista ja kattavaa. Markkinoinnin yhtenä työkaluna on myös valikoima, jota pyritään jatkuvasti kehittämään ja ottamaan asiakkaiden toiveet huomioon. Teemailtoja ja tapahtumia suunniteltaessa asiakkaat ja heidän toiveensa ovat myös avainasemassa. Koska aikaisempaa markkinointia ei ole, tulee markkinoinnin vaikutuksia seurata kokoaikaisesti.
Koska yrittäjillä ei aloitusvaiheessa ole juurikaan omaa pääomaa, on tämä huomioitava myös henkilöstösuunnitelmaa tehtäessä. Kunhan liiketoiminta lähtee käyntiin ja etenee, kartoitetaan tarve muille työntekijöille. Henkilöriskit ovat kuitenkin yrityksen merkittävimpiä riskejä ja mikäli niihin ei varauduta tarpeellisella henkilökunnalla ajoissa, voi seurauksena olla jopa liiketoiminnan kaatuminen.
Ennen toiminnan aloittamista on tarvittavat luvat sekä omavalvonta oltava kunnossa. Alkoholijuomien myyntiin liittyvät omat luvat tulee olla kunnossa niin yrittäjillä kuin muillakin työntekijöillä. Liiketilaan liittyvät luvat tulee selvittää siinä vaiheessa, kun sopiva liiketila yritykselle löytyy.
Theoretical part of the thesis is based on related literature and current websites. Also some interviews were made and professionals in the field were interviewed. There is a PESTEL- and SWOT analysis that show the strengths and weaknesess of the business. Marketing strategy that focuses on Facebook, Instagram and other social media marketing.
Special characteristics of the case company were taken into account, but mainly this plan was created by using the guidelines that are commonly used when forming a business plan. The main question of the plan was, is it possible to succeed by using this kind of business concept in this specific town.