Uuden vaatemerkin brändäyssuunnitelma
Kylmänen, Jussi (2021)
Kylmänen, Jussi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061723496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061723496
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on luoda suunnitelmapohja yritykselle, joka on tarkoituksena perustaa lähitulevaisuudessa. Opinnäytetyö keskittyy yrityksen brändin ja markkinoinnin suunnitteluun sekä markkinointitoimenpiteisiin.
Mikä brändi on, mistä se on saanut alkunsa, kuinka se luodaan toimivaksi ja millä keinoin sitä ylläpidetään. Brändin rakentaminen on muutakin, kuin pelkkää markkinoinnin suunnittelua. Brändin sanoma täytyy tuoda kuluttajille esille kiteytyvästi ja laadukkaasti. Työssä keskitytään logon, sanoman ja identiteetin luomiseen, joita käytetään markkinoinnissa hyväksi. Kuluttajissa halutaan herättää tietynlaisia tunteita ja luoda oikeanlaisia mielikuvia.
Asiakassegmentoinnissa keskitytään kuluttajiin, joiden arvomaailma kuvastaa yrityksen arvoja. Millä keinoin yrityksen arvot tuodaan oikeille kuluttajille markkinoinnin avulla. Työssä käydään läpi vaihtoehdot strategisille toimenpiteille ja tavoitevaihtoehdot, joilla seurataan markkinoinnin toimivuutta.
Aiheeseen on tutustuttu kirjojen ja eri artikkeleiden näkökulmista, ja valittu oleellisimmat työkalut uuden vaatemerkin brändäyssuunnittelun aloittamiseen.
Opinnäytetyön tuloksena on luotu suunnitelmapohja uuden vaatemerkin brändäystä varten. Tavoitteena oli keskittyä niihin asioihin, joilla uusi vaatemerkki suunnitellaan ja markkinoidaan oikeille kuluttajille. Suunnitelmapohjasta käy ilmi ne asiat, joilla tuotteet ja yritys suunnitellaan kiteytyvästi brändin suuntaviivoja noudattaen.
Yritystä ei ole vielä perustettu, ja sille täytyisi tehdä muitakin suunnitelmia ennen, kuin se voitaisiin perustaa. Opinnäytetyöstä ei käy ilmi brändin arvon mittaamista, brändin suojaamista, budjetointia tai täysin valmiita kohderyhmiä. Kohderyhmiä tutkitaan liiketoiminnan edetessä, ja segmenttiä pienennetään jatkuvasti, jotta kuluttajille voidaan markkinoida laadukasta materiaalia.
Johtopäätöksenä on, että suunnitelmaa voidaan käyttää hyväksi yrityksen perustamisvaiheessa sekä liiketoiminnan edetessä. Jatkotoimenpiteinä on, että suunnitelmaan lisätään myöhemmin markkinoinnin vuosikello sekä budjetointi. Myös kohderyhmien tiivistyessä aletaan markkinointia kohdentamaan paremmin oikeille kuluttajille.
Mikä brändi on, mistä se on saanut alkunsa, kuinka se luodaan toimivaksi ja millä keinoin sitä ylläpidetään. Brändin rakentaminen on muutakin, kuin pelkkää markkinoinnin suunnittelua. Brändin sanoma täytyy tuoda kuluttajille esille kiteytyvästi ja laadukkaasti. Työssä keskitytään logon, sanoman ja identiteetin luomiseen, joita käytetään markkinoinnissa hyväksi. Kuluttajissa halutaan herättää tietynlaisia tunteita ja luoda oikeanlaisia mielikuvia.
Asiakassegmentoinnissa keskitytään kuluttajiin, joiden arvomaailma kuvastaa yrityksen arvoja. Millä keinoin yrityksen arvot tuodaan oikeille kuluttajille markkinoinnin avulla. Työssä käydään läpi vaihtoehdot strategisille toimenpiteille ja tavoitevaihtoehdot, joilla seurataan markkinoinnin toimivuutta.
Aiheeseen on tutustuttu kirjojen ja eri artikkeleiden näkökulmista, ja valittu oleellisimmat työkalut uuden vaatemerkin brändäyssuunnittelun aloittamiseen.
Opinnäytetyön tuloksena on luotu suunnitelmapohja uuden vaatemerkin brändäystä varten. Tavoitteena oli keskittyä niihin asioihin, joilla uusi vaatemerkki suunnitellaan ja markkinoidaan oikeille kuluttajille. Suunnitelmapohjasta käy ilmi ne asiat, joilla tuotteet ja yritys suunnitellaan kiteytyvästi brändin suuntaviivoja noudattaen.
Yritystä ei ole vielä perustettu, ja sille täytyisi tehdä muitakin suunnitelmia ennen, kuin se voitaisiin perustaa. Opinnäytetyöstä ei käy ilmi brändin arvon mittaamista, brändin suojaamista, budjetointia tai täysin valmiita kohderyhmiä. Kohderyhmiä tutkitaan liiketoiminnan edetessä, ja segmenttiä pienennetään jatkuvasti, jotta kuluttajille voidaan markkinoida laadukasta materiaalia.
Johtopäätöksenä on, että suunnitelmaa voidaan käyttää hyväksi yrityksen perustamisvaiheessa sekä liiketoiminnan edetessä. Jatkotoimenpiteinä on, että suunnitelmaan lisätään myöhemmin markkinoinnin vuosikello sekä budjetointi. Myös kohderyhmien tiivistyessä aletaan markkinointia kohdentamaan paremmin oikeille kuluttajille.