A day-to-day diary as an IT-specialist at Company X
Viitavaara, Mirka (2021)
Viitavaara, Mirka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061423377
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061423377
Tiivistelmä
This thesis is based on a day-to-day form diary, which covers the daily tasks and development ideas. The tasks and ideas will be written from the perspective of an IT specialist, tasks will be assigned by the founders of the company or given by a client. Diary will be writ-ten for eight weeks, starting 9.11.2020 and ending 6.1.2021.
Company X is based in Oulu area and was founded in 2015. In addition to IT support, the company provides a wide selection of IT services. This includes maintenance for devices, physical and virtual servers, selling licenses and devices, backup, information security and much more.
The aim of this thesis will be to report daily tasks in a diary form. The author will write down tasks, IT-support tickets assigned to her and possible issues and development areas as an employee. Research tasks and development ideas are based on earlier and on-going experience and something considered to be useful to be taken into account in this thesis project. Actual tasks, work processes and software’s and tools in use will be reflected in literature, articles and material in webpages. Weekly themes include scheduling and tools and software’s in use. The software’s are ConnectWise Control, SolarWinds MSP and Freshworks Freshdesk. At the beginning of the week, a theme will be picked. Themes will include the following; different types of tasks, scheduling, tools in use, meaning SolarWinds MSP, ConnectWise Control and Freshworks Freshdesk. At the end of the week, the theme will be analyzed using related literature or material found on the internet.
The content of this thesis will be helpful for anyone looking to understand what it means to work as an IT specialist or working in a company that provides IT support. Even possible issues or development ideas can help an individual in a similar situation. Opinnäytetyö on päiväkirjamuotoinen raportointi IT-alan yrityksessä työskentelystä. Yritys X on oululainen yritys, joka tarjoaa IT-tuen lisäksi muun muassa laitteiden hankintaa, tietoturvaa ja varmuuskopiointia, laitteiden ylläpitoa, webhotellia ja verkkotunnuksia sekä palvelimia ja paljon muuta.
Päiväkirjamerkinnät ovat päivittäisiä ja käsittelevät päivän aikana tulleita työtehtäviä ja mahdollisia kehityskohteita. Työtehtävät ja ideat kirjoitetaan IT asiantuntijan perspektiivistä ja työtehtävät tulevat joko työnantajalta tai suoraan asiakkaalta. Päiväkirjaa kirjoitetaan kahdeksan viikkoa, alkaen 9.11.2020 ja päättyen 6.1.2021.
Opinnäytetyön tavoitteena on kirjata päiväkirjamerkinnät viikoittain, antaen täydellisen kuvauksen IT tuessa työskentelystä. Jokaiselle viikolle valitaan käsiteltävä teema, jossa paneudutaan muun muassa käytössä oleviin ohjelmiin, aikatauluttamiseen ja asiakaspalveluun, ja teema analysoidaan viikon päätteeksi. Päiväkirjaan merkitään työtehtävät, tukitiketit ja mahdolliset ongelmat ja kehityskohteet IT asiantuntijan ja työntekijän näkökulmasta. Tutkimuskohteet ja kehitysideat perustuvat aikaisempaan ja tämänhetkiseen työkokemukseen, ja käsitellään viikoittaisissa analyysiosioissa. Työtehtäviä, työprosesseja ja ohjelmia reflektoidaan kirjallisuudella, artikkeleilla ja materiaaleilla www-sivulta. Viikoittaisia teemoja ovat muun muassa aikatauluttaminen ja käytettävät ohjelmat. Ohjelmia ovat muun muassa ConnectWise Control, SolarWinds MSP ja Freshworks Freshdesk.
Company X is based in Oulu area and was founded in 2015. In addition to IT support, the company provides a wide selection of IT services. This includes maintenance for devices, physical and virtual servers, selling licenses and devices, backup, information security and much more.
The aim of this thesis will be to report daily tasks in a diary form. The author will write down tasks, IT-support tickets assigned to her and possible issues and development areas as an employee. Research tasks and development ideas are based on earlier and on-going experience and something considered to be useful to be taken into account in this thesis project. Actual tasks, work processes and software’s and tools in use will be reflected in literature, articles and material in webpages. Weekly themes include scheduling and tools and software’s in use. The software’s are ConnectWise Control, SolarWinds MSP and Freshworks Freshdesk. At the beginning of the week, a theme will be picked. Themes will include the following; different types of tasks, scheduling, tools in use, meaning SolarWinds MSP, ConnectWise Control and Freshworks Freshdesk. At the end of the week, the theme will be analyzed using related literature or material found on the internet.
The content of this thesis will be helpful for anyone looking to understand what it means to work as an IT specialist or working in a company that provides IT support. Even possible issues or development ideas can help an individual in a similar situation.
Päiväkirjamerkinnät ovat päivittäisiä ja käsittelevät päivän aikana tulleita työtehtäviä ja mahdollisia kehityskohteita. Työtehtävät ja ideat kirjoitetaan IT asiantuntijan perspektiivistä ja työtehtävät tulevat joko työnantajalta tai suoraan asiakkaalta. Päiväkirjaa kirjoitetaan kahdeksan viikkoa, alkaen 9.11.2020 ja päättyen 6.1.2021.
Opinnäytetyön tavoitteena on kirjata päiväkirjamerkinnät viikoittain, antaen täydellisen kuvauksen IT tuessa työskentelystä. Jokaiselle viikolle valitaan käsiteltävä teema, jossa paneudutaan muun muassa käytössä oleviin ohjelmiin, aikatauluttamiseen ja asiakaspalveluun, ja teema analysoidaan viikon päätteeksi. Päiväkirjaan merkitään työtehtävät, tukitiketit ja mahdolliset ongelmat ja kehityskohteet IT asiantuntijan ja työntekijän näkökulmasta. Tutkimuskohteet ja kehitysideat perustuvat aikaisempaan ja tämänhetkiseen työkokemukseen, ja käsitellään viikoittaisissa analyysiosioissa. Työtehtäviä, työprosesseja ja ohjelmia reflektoidaan kirjallisuudella, artikkeleilla ja materiaaleilla www-sivulta. Viikoittaisia teemoja ovat muun muassa aikatauluttaminen ja käytettävät ohjelmat. Ohjelmia ovat muun muassa ConnectWise Control, SolarWinds MSP ja Freshworks Freshdesk.