Saavutettavampaa korkeakoulutusta – vaiko parempaa oppimista kaikille?
Alaranta, Mar; Happo, Iiris; Rollins, Minna; Talonen, Eero (2024)
Alaranta, Mar
Happo, Iiris
Rollins, Minna
Talonen, Eero
Oulun ammattikorkeakoulu
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061854424
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061854424
Tiivistelmä
Korkeakouluopinnot viivästyvät ja keskeytyvät usein syistä, joihin voitaisiin vaikuttaa saavutettavalla opetuksella. Opiskelijoilla on monenlaisia valmistumisen hidasteita ja jopa esteitä. Keskeisimpiä näistä ovat erilaiset oppimisvaikeudet ja ajanhallintaan liittyvät haasteet, vammat tai sairaudet, sosiaaliset ja kulttuuriset esteet, taloudelliset ongelmat sekä haasteet opiskelun ja muun elämän yhteensovittamisessa. Opiskelun esteitä voidaan saavutettavalla pedagogiikalla lieventää. Saavutettavuus ja yhdenvertaisuus eivät kuitenkaan toteudu kaikkien kohdalla. Erityisjärjestelyjen sijaan saavutettavuuden tulisi läpäistä kaikki opetuksen prosessit, käytänteet ja mittarit. Näin opetuksesta tulisi parempaa, mikä mahdollistaisi sujuvan ja yhdenvertaisen oppimisen mahdollisuuden kaikille.