Lääkäripoolin kehittyminen lääkäreiden rekrytointityössä
Uusitalo, Valtteri (2021)
Uusitalo, Valtteri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061823641
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061823641
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on portfoliomaiseen tyyliin kirjoitettu päiväkirjaopinnäytetyö, jonka tarkoituksena on tuoda ilmi lukijalle, kuinka lääkäripooli kehittyy lääkäreiden rekrytointityössä, ja mitä sen muodostaminen tekijältä työssä vaatii. Lääkäripoolin kehittymisen lisäksi opinnäytetyön toinen tarkoitus on tuoda lukijalle ilmi, minkälaista on olla lääkäreiden rekrytointivastaavana. Opinnäytetyötä varten olen hakenut kirjallisuutta rekrytointiprosessista, asiakkuudenhallinnasta, sekä erilaisista käsitteistä, jotka ovat keskeisessä osassa koskien rekrytointia sekä lääkäripoolin muodostumista.
Päätutkimuskysymyksenä on, kuinka lääkäripooli lähtee kehittymään lääkäreiden rekrytointityössä, ja mitä sen kehittyminen lääkäreiden rekrytoijalta vaatii. Alatutkimuskysymyksinä ovat, miten työajankäyttöni tulee seurantajakson aikana muuttumaan, ja mitkä kaikki tekijät vaikuttavat omiin päivittäisiin prosesseihini.
Opinnäytetyö pyrkii vastaamaan tutkimuskysymykseen, kuinka lääkäripooli kehittyy lääkäreiden rekrytointityössä. Lääkäripoolin kehittyminen lääkäreiden rekrytointivastaavan työssä on yksi tärkeimpiä kulmakiviä, joka ohjaa lääkäreiden rekrytointivastaavan päivittäistä työnkuvaa. Kuvaan tämän lisäksi opinnäytetyössä työympäristöä, tärkeimpiä sidosryhmiä, joihin rekrytointivastaavana viestin säännöllisesti, sekä työssä vaadittua osaamista eri taitojen osalta.
Opinnäytetyö koostuu neljän kuukauden seurantajaksosta. Jokaisen kuukauden ajalta nostan päiväkirjaosiossa työstäni merkittävimmät tapahtumat, sekä nojaan näitä tapahtumia teorian valossa. Jokaisen kuukauden jälkeen tehdään myös analyysi, jossa pohditaan työssäni suoriutumista, sekä tuodaan esille mitä olen kuukauden aikana oppinut, ja että miten lääkäripoolin kehittyminen on
mielestäni edistynyt. Koko seurantajakson päätteeksi olen analysoinut erikseen havaintojani laajemmin siitä, miten lääkäripooli on alkanut kokonaisuudessaan kehittyä, miten olen kehittynyt seurantajakson aikana, sekä mitä parannuksia olen löytänyt työmalleihin ja rekrytointimenetelmiin. Analysoinnin tarkoituksena on tuoda havainnoistani esille käytännön asiat, jotka auttavat minua suoriutumaan lääkäreiden rekrytointivastaavan työssä.
Tärkeimmät havainnot seurantajaksolla lääkäripoolin kehittymistä ajatellen olivat vuorovaikutuksen merkitys sekä eteenpäinpyrkivä työskentelyote. The thesis is a diary written in a portfolio-like style, the purpose of which is to show the reader how the medical clientele pool develops in the recruitment of doctors and what its development requires from the author in the work. In addition to the development of the medical pool, another purpose of the thesis is to reveal to the reader what it is like to oversee recruiting doctors. For my thesis, I have
applied the literature on the recruitment process, customer relationship management (CRM), and various concepts that play a key role in recruitment and the formation of the medical pool.
The main research question is how the medical pool starts to develop in the work of recruiting doctors, and what its development requires from the recruiter of doctors. The sub-research questions are how my use of working time will change during the follow-up period, and what all factors affect my own daily processes.
The thesis aims to answer the research question of how the medical pool develops in the recruitment of doctors. The development of the medical clientele pool in the work of the physician recruitment officer is one of the most important cornerstones that guides the daily work image of the physician recruitment officer. In addition to this, the thesis describes the work environment, the most important stakeholders to whom I am regularly contacted as the recruitment manager, and the skills required in the work in terms of different skills.
The thesis is based on a four-month follow-up period. For each month, I highlight the most significant events of my work in the diary section and lean on these events in the light of theory. After each month, there is also an analysis that considers the performance of my work, and highlights
what I have learned during the month and how I think the development of the medical clientele pool has progressed. At the end of the entire follow-up period, I have separately analyzed my observations more broadly about how the medical pool has begun to develop, how I have developed during the follow-up period, and what improvements I have found in work patterns and recruitment methods. The purpose of the analysis is to highlight practical issues from my findings that will help me perform in the work of a physician recruitment manager.
The most important findings during the follow-up period for the development of the medical clientele pool were the importance of interaction and a forward-looking approach at work.
Päätutkimuskysymyksenä on, kuinka lääkäripooli lähtee kehittymään lääkäreiden rekrytointityössä, ja mitä sen kehittyminen lääkäreiden rekrytoijalta vaatii. Alatutkimuskysymyksinä ovat, miten työajankäyttöni tulee seurantajakson aikana muuttumaan, ja mitkä kaikki tekijät vaikuttavat omiin päivittäisiin prosesseihini.
Opinnäytetyö pyrkii vastaamaan tutkimuskysymykseen, kuinka lääkäripooli kehittyy lääkäreiden rekrytointityössä. Lääkäripoolin kehittyminen lääkäreiden rekrytointivastaavan työssä on yksi tärkeimpiä kulmakiviä, joka ohjaa lääkäreiden rekrytointivastaavan päivittäistä työnkuvaa. Kuvaan tämän lisäksi opinnäytetyössä työympäristöä, tärkeimpiä sidosryhmiä, joihin rekrytointivastaavana viestin säännöllisesti, sekä työssä vaadittua osaamista eri taitojen osalta.
Opinnäytetyö koostuu neljän kuukauden seurantajaksosta. Jokaisen kuukauden ajalta nostan päiväkirjaosiossa työstäni merkittävimmät tapahtumat, sekä nojaan näitä tapahtumia teorian valossa. Jokaisen kuukauden jälkeen tehdään myös analyysi, jossa pohditaan työssäni suoriutumista, sekä tuodaan esille mitä olen kuukauden aikana oppinut, ja että miten lääkäripoolin kehittyminen on
mielestäni edistynyt. Koko seurantajakson päätteeksi olen analysoinut erikseen havaintojani laajemmin siitä, miten lääkäripooli on alkanut kokonaisuudessaan kehittyä, miten olen kehittynyt seurantajakson aikana, sekä mitä parannuksia olen löytänyt työmalleihin ja rekrytointimenetelmiin. Analysoinnin tarkoituksena on tuoda havainnoistani esille käytännön asiat, jotka auttavat minua suoriutumaan lääkäreiden rekrytointivastaavan työssä.
Tärkeimmät havainnot seurantajaksolla lääkäripoolin kehittymistä ajatellen olivat vuorovaikutuksen merkitys sekä eteenpäinpyrkivä työskentelyote.
applied the literature on the recruitment process, customer relationship management (CRM), and various concepts that play a key role in recruitment and the formation of the medical pool.
The main research question is how the medical pool starts to develop in the work of recruiting doctors, and what its development requires from the recruiter of doctors. The sub-research questions are how my use of working time will change during the follow-up period, and what all factors affect my own daily processes.
The thesis aims to answer the research question of how the medical pool develops in the recruitment of doctors. The development of the medical clientele pool in the work of the physician recruitment officer is one of the most important cornerstones that guides the daily work image of the physician recruitment officer. In addition to this, the thesis describes the work environment, the most important stakeholders to whom I am regularly contacted as the recruitment manager, and the skills required in the work in terms of different skills.
The thesis is based on a four-month follow-up period. For each month, I highlight the most significant events of my work in the diary section and lean on these events in the light of theory. After each month, there is also an analysis that considers the performance of my work, and highlights
what I have learned during the month and how I think the development of the medical clientele pool has progressed. At the end of the entire follow-up period, I have separately analyzed my observations more broadly about how the medical pool has begun to develop, how I have developed during the follow-up period, and what improvements I have found in work patterns and recruitment methods. The purpose of the analysis is to highlight practical issues from my findings that will help me perform in the work of a physician recruitment manager.
The most important findings during the follow-up period for the development of the medical clientele pool were the importance of interaction and a forward-looking approach at work.