Monialaisen pedagogiikan yhteiskehittäminen varhaiskasvatuksessa
Lohi, Minna; Tervo, Alma (2021)
Lohi, Minna
Tervo, Alma
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061823640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061823640
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyömme tavoitteena oli kehittää varhaiskasvatuksen pedagogiseen toimintaan uusi toimintatapa sekä yhteiskehittämisen työväline. Yhteistyökumppanina meillä oli Pulkkilan päiväkoti. Opinnäytetyön tarkoituksena oli, että varhaiskasvattajat voivat hyödyntää kehittämäämme työvälinettä varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä. Tarkoituksena oli myös mahdollistaa uusien, lasten ideoista lähtevien toimintamuotojen kehittäminen, jossa yhdistyvät monialaisen pedagogiikan mukaisesti tähän työhön valitsemamme teemat musiikki- ja ympäristökasvatus.
Lyhyen aikavälin tavoitteena meillä oli kehittää monialaista pedagogiikkaa tukeva yhteisen suunnittelun, toteutuksen, arvioinnin ja kehittämisen työväline, jonka konkreettinen muoto on taulu. Samalla tavoitteenamme oli tukea lasten osallisuutta, oppimista ja kehitystä. Pitkän aikavälin tavoitteena oli kehittää varhaiskasvatuksen monialaista pedagogiikkaa ja toimintakulttuuria. Lisäksi tavoitteena oli juurruttaa varhaiskasvattajien käyttöön uusi, innostava ja osallisuutta tukeva työmenetelmä, jossa hyödynnetään luovaa työtapaa.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsittelimme varhaiskasvatusta ja varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa. Lisäksi käsittelimme lasten osallisuutta sekä työn kehittämistä. Aineistoina käytimme varhaiskasvatussuunnitelman perusteita sekä muuta aihepiiriin liittyvää tutkimustietoa ja kirjallisuutta.
Opinnäytetyönä tuotettu monialaista pedagogiikkaa tukeva yhteisen suunnittelun, toteutuksen, arvioinnin ja kehittämisen työväline on ulkoasultaan ja sisällöltään selkeä ja helposti hyödynnettävissä oleva taulu. Taulu ja siihen liittyvä oheismateriaali ovat helppokäyttöisiä ja hyviä välineitä osallistamisen tukemiseen ja hyvä tuki varhaiskasvatuksen monialaisen pedagogiikan yhteiskehittämiseen. Taulun käytön myötä kasvattajien työtaakka kevenee. Testausjakson aikana taulua kokeiltiin käytännössä ja sitä arvioitiin päiväkodin kasvattajilta ja lapsilta kerättyjen palautteiden pohjalta. Taulu sai käyttäjiltä hyvän palautteen ja se täytti sille asetetut laatutavoitteet.
Työväline jää jatkokäyttöön Pulkkilan päiväkotiin ja toivomme sen hyödyttävän sekä ilahduttavan heitä jatkossakin. Jatkokehittelyideana työvälinettä voitaisiin soveltaa muun muassa useissa eri sosiaalialan ympäristöissä. Työvälineen sisältöä voitaisiin muokata kohdennetusti kunkin käyttäjäryhmän mukaan. The aim of this thesis was to create a new pedagogic tool and a way of acting with kids in the early childhood education field. We based our thesis on theory of early childhood education, implication, Co-creation and multifield pedagogy. We call the pedagogic tool we created “a board”, and it is a tool that you can use for bringing up new action ideas based on kids’ thoughts about the chosen themes. The new way of acting with kids is basically to give them more opportunities to truly impact their activities in kindergarten.
We hope that early childhood education teachers can use our tool for planning, putting into practice, evaluating, and developing the multifield pedagogic action of kindergartens. The board was tested by a kindergarten in Pulkkila and is still in use there. Based on the feedback we got from the kindergarten, we can announce this board to be easy to use and with the board it is actually easier to put for example musical elements together with the other educational themes.
Now the board is best to use with kids aged around five years but can also be used with younger and older kids. We see that this board can actually be used in kindergartens, schools, foster placements, elderly homes, with handicapped persons, with immigrants, basically everywhere where people want to find out new ideas for actions. The themes used in the board can also variate from different educational themes to for example relationships, running your daily activities and learning new language. In this thesis, we will not tell the details of our created “board” because of the possibly becoming productization process.
Lyhyen aikavälin tavoitteena meillä oli kehittää monialaista pedagogiikkaa tukeva yhteisen suunnittelun, toteutuksen, arvioinnin ja kehittämisen työväline, jonka konkreettinen muoto on taulu. Samalla tavoitteenamme oli tukea lasten osallisuutta, oppimista ja kehitystä. Pitkän aikavälin tavoitteena oli kehittää varhaiskasvatuksen monialaista pedagogiikkaa ja toimintakulttuuria. Lisäksi tavoitteena oli juurruttaa varhaiskasvattajien käyttöön uusi, innostava ja osallisuutta tukeva työmenetelmä, jossa hyödynnetään luovaa työtapaa.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsittelimme varhaiskasvatusta ja varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa. Lisäksi käsittelimme lasten osallisuutta sekä työn kehittämistä. Aineistoina käytimme varhaiskasvatussuunnitelman perusteita sekä muuta aihepiiriin liittyvää tutkimustietoa ja kirjallisuutta.
Opinnäytetyönä tuotettu monialaista pedagogiikkaa tukeva yhteisen suunnittelun, toteutuksen, arvioinnin ja kehittämisen työväline on ulkoasultaan ja sisällöltään selkeä ja helposti hyödynnettävissä oleva taulu. Taulu ja siihen liittyvä oheismateriaali ovat helppokäyttöisiä ja hyviä välineitä osallistamisen tukemiseen ja hyvä tuki varhaiskasvatuksen monialaisen pedagogiikan yhteiskehittämiseen. Taulun käytön myötä kasvattajien työtaakka kevenee. Testausjakson aikana taulua kokeiltiin käytännössä ja sitä arvioitiin päiväkodin kasvattajilta ja lapsilta kerättyjen palautteiden pohjalta. Taulu sai käyttäjiltä hyvän palautteen ja se täytti sille asetetut laatutavoitteet.
Työväline jää jatkokäyttöön Pulkkilan päiväkotiin ja toivomme sen hyödyttävän sekä ilahduttavan heitä jatkossakin. Jatkokehittelyideana työvälinettä voitaisiin soveltaa muun muassa useissa eri sosiaalialan ympäristöissä. Työvälineen sisältöä voitaisiin muokata kohdennetusti kunkin käyttäjäryhmän mukaan.
We hope that early childhood education teachers can use our tool for planning, putting into practice, evaluating, and developing the multifield pedagogic action of kindergartens. The board was tested by a kindergarten in Pulkkila and is still in use there. Based on the feedback we got from the kindergarten, we can announce this board to be easy to use and with the board it is actually easier to put for example musical elements together with the other educational themes.
Now the board is best to use with kids aged around five years but can also be used with younger and older kids. We see that this board can actually be used in kindergartens, schools, foster placements, elderly homes, with handicapped persons, with immigrants, basically everywhere where people want to find out new ideas for actions. The themes used in the board can also variate from different educational themes to for example relationships, running your daily activities and learning new language. In this thesis, we will not tell the details of our created “board” because of the possibly becoming productization process.