Designing marketing communications for visually impaired customers
Alajukuri, Heidi; Heikkinen, Katja (2021)
Alajukuri, Heidi
Heikkinen, Katja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061823631
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061823631
Tiivistelmä
This thesis deals with communicating with visual marketing and graphic design for sensory impaired audience. Sensory impaired in this thesis are limited to the visually impaired and color-blind customers. Important subjects are marketing communications, graphic design, and visual marketing. Knowing the impairment behind target group is important when visualizing information and trying to affect the target group.The work is based on the authors' own interest in learning to understand what color blindness is about and how to consider it in design. The aim is to gather information on color blindness and what visual choices need to be made in design to ensure a successful user experience even for those with limited color vision. The work is based on qualitative research.
The theoretical part deals with the biology of color blindness and the function of color vision, as well as how color-blind people see colors in practice. As a result of the thesis, we made a brochure and made business card for the Threshold associations SAMAT project.
Our research question was to find out how to communicate effectively to visually impaired customer groups and what factors to avoid in the communication process. Tämä opinnäytetyö käsittelee kommunikointia aistivammaisille visuaalisen markkinoinnin ja graafisen suunnittelun avulla. Aistivammaiset rajoittuvat tässä työssä näkövammaisiin ja värisokeisiin asiakkaisiin. Tärkeitä aiheita ovat markkinointiviestintä, graafinen suunnittelu ja visuaalinen markkkinointi. Kohderyhmien sairauksien tuntemus on tärkeää tietoa visualisoitaessa ja yrittäessä vaikuttaa kohderyhmään. Teos perustuu tekijöiden omaan kiinnostukseen oppia ymmärtämään, mitä värisokeus on ja miten ottaa se huomioon suunnittelussa. Tavoitteena on kerätä tietoa värisokeudesta ja siitä, mitä visuaalisia valintoja on tehtävä suunnittelussa, jotta voidaan varmistaa menestyvä käyttökokemus
myös niille, joiden värinäkö on rajallinen. Työ perustuu kvalitatiiviseen tutkimukseen.Teoreettinen osa käsittelee värisokeuden biologiaa ja värinäön toimintaa sekä sitä, kuinka värisokeat ihmiset näkevät värit käytännössä.
Opinnäytetyön lopputuloksina teimme esitteen sekä teimme käyntikortin Kynnys Ry yhdistyksen SAMAT toiminnalle. Tutkimuskysymyksenämme oli selvittää, miten viestiä tehokkaasti näkövammaisille asiakasryhmille ja mitä asioita välttää saavutettavuuden parantamiseksi
The theoretical part deals with the biology of color blindness and the function of color vision, as well as how color-blind people see colors in practice. As a result of the thesis, we made a brochure and made business card for the Threshold associations SAMAT project.
Our research question was to find out how to communicate effectively to visually impaired customer groups and what factors to avoid in the communication process.
myös niille, joiden värinäkö on rajallinen. Työ perustuu kvalitatiiviseen tutkimukseen.Teoreettinen osa käsittelee värisokeuden biologiaa ja värinäön toimintaa sekä sitä, kuinka värisokeat ihmiset näkevät värit käytännössä.
Opinnäytetyön lopputuloksina teimme esitteen sekä teimme käyntikortin Kynnys Ry yhdistyksen SAMAT toiminnalle. Tutkimuskysymyksenämme oli selvittää, miten viestiä tehokkaasti näkövammaisille asiakasryhmille ja mitä asioita välttää saavutettavuuden parantamiseksi