Kone- ja ajoneuvokaluston päästökartoitus
Jämsén, Joonas (2021)
Jämsén, Joonas
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061823608
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061823608
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin infra-alan yrityksen omistuksessa olevan liikkuvan kaluston tuottamat hiilidioksidipäästöt konekohtaisesti vuodelta 2020. Tavoitteena oli saada lähtötaso yrityksen päästövähennystoimenpiteille. Työssä käsiteltävään kalustoon kuuluivat henkilö- ja pakettiautot, kuorma-autot ja työkoneet. Lisäksi työssä pohdittiin kaluston uusimisen ja vaihtoehtoisten polttoaineiden käytön vaikutuksia yrityksen kaluston tuottamiin pakokaasupäästöihin.
Päästölaskelmat perustuivat ensisijaisesti koneiden polttoaineen kulutukseen. Mikäli polttoaineen kulutustietoa ei ollut saatavilla, laskettiin hiilidioksidipäästö koneen nettotehon, käyttöasteen ja käyttötuntien avulla. Henkilöautojen päästöjen selvittämiseksi käytettiin Traficomin ilmoittamaa hiilidioksidipäästökerrointa muodossa g/km.
Työn tuloksena saatiin hiilidioksidipäästöjakauma halutulle kalustolle. Yrityksen raskaat kuorma-autot tuottivat noin puolet koko kaluston hiilidioksidipäästöistä. Henkilö- ja pakettiautot tuottivat noin 20 % hiilidioksidipäästöistä sekä kaivinkoneet noin 9 % ja radan tukemiskoneet noin 10 %. Polttoaineiden kustannuksia vertaillessa huomattiin uusiutuvan polttoaineen käytön aiheuttavan yritykselle huomattavasti enemmän kuluja kuin fossiilisten polttoaineiden käyttö. Uusiutuvan polttoaineen saatavuudessa ilmeni haasteita yrityksen laajan toiminta-alueen vuoksi.
Lisäksi todettiin, että työkoneiden käytön optimoimisella on potentiaalia kaluston tuottamien hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä. Kaluston uusimisella huomattiin olevan suuri vaikutus koneen tuottamiin paikallisiin pakokaasupäästöihin, sillä niiden sääntely on kiristynyt huomattavasti viime vuosina.
Päästölaskelmat perustuivat ensisijaisesti koneiden polttoaineen kulutukseen. Mikäli polttoaineen kulutustietoa ei ollut saatavilla, laskettiin hiilidioksidipäästö koneen nettotehon, käyttöasteen ja käyttötuntien avulla. Henkilöautojen päästöjen selvittämiseksi käytettiin Traficomin ilmoittamaa hiilidioksidipäästökerrointa muodossa g/km.
Työn tuloksena saatiin hiilidioksidipäästöjakauma halutulle kalustolle. Yrityksen raskaat kuorma-autot tuottivat noin puolet koko kaluston hiilidioksidipäästöistä. Henkilö- ja pakettiautot tuottivat noin 20 % hiilidioksidipäästöistä sekä kaivinkoneet noin 9 % ja radan tukemiskoneet noin 10 %. Polttoaineiden kustannuksia vertaillessa huomattiin uusiutuvan polttoaineen käytön aiheuttavan yritykselle huomattavasti enemmän kuluja kuin fossiilisten polttoaineiden käyttö. Uusiutuvan polttoaineen saatavuudessa ilmeni haasteita yrityksen laajan toiminta-alueen vuoksi.
Lisäksi todettiin, että työkoneiden käytön optimoimisella on potentiaalia kaluston tuottamien hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä. Kaluston uusimisella huomattiin olevan suuri vaikutus koneen tuottamiin paikallisiin pakokaasupäästöihin, sillä niiden sääntely on kiristynyt huomattavasti viime vuosina.