Motivaatio lapsilähtöisessä toimintaterapiainterventiossa
Herva, Jonna; Ratilainen, Hanna-Mari; Salonen, Lotta (2021)
Herva, Jonna
Ratilainen, Hanna-Mari
Salonen, Lotta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061823603
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061823603
Tiivistelmä
Lasten toimintaterapiassa motivaatiolla on suora yhteys terapiaan sitoutumiseen ja määriteltyjen tavoitteiden saavuttamiseen. Lasten motivaatio tunnistetaan hyvin toimintaterapian arviointivaiheessa ja siihen on olemassa erilaisia arviointimenetelmiä. Toimintaterapiaintervention osalta motivaation luonnetta ja vaikutuksia on tutkittu vähemmän. Terapiassa lapsen motivaatioon ja sitoutumiseen vaikuttaminen tapahtuu toimintaterapeutin yksilöllisen osaamisen kautta. Motivaatio on subjektiivinen kokemus ja monista osa-alueista muodostuva kokonaisuus. Toimintaterapian teorioista Inhimillisen toiminnan mallin tahdon osa-alue auttaa tarkastelemaan motivaatiota ja sen muotoutumista.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tarkoituksena on kuvata kuvailevan kirjallisuuskatsauksen keinoin, miten lapsen motivaatiota ja sitoutumista vahvistetaan toimintaterapiainterventiossa. Tavoitteena on tutkia ja tuottaa tietoa, miten motivaatiota kuvataan viimeaikaisissa lastentoimintaterapiaa koskevissa tutkimuksissa. Tutkimuskysymyksenä oli, mitkä tekijät edistävät lapsen motivaatiota ja sitoutumista toimintaterapiainterventiossa. Kirjallisuuskatsauksen aineisto haettiin tietokannoista OTDBase, Google Scholar sekä Oula-Finna. Hakusanat määriteltiin PICo-periaatteen mukaisesti. Aineistoksi valikoitui kuusi tutkimusta, jotka analysoitiin aineistolähtöisen eli induktiivisen sisällönanalyysin mukaisesti. Aineiston analyysiyksikkönä käytettiin ajatuskokonaisuutta.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella lasta motivoidaan sitoutumaan toimintaterapiainterventioon toimintaterapian perusperiaatteiden mukaisesti huomioimalla asiakaslähtöisyys ja käyttämällä merkityksellistä toimintaa. Lasta voidaan motivoida sitoutumaan toimintaterapiainterventioon huomioimalla hänen yksilölliset näkemyksensä, toiveensa, mielenkiinnon kohteensa, tarpeensa ja tunteensa. Terapeutti tukee tätä terapeuttisen minän käytöllä, suunnitellen lapsilähtöisen ja yksilöllisen interventiosuunnitelman sekä luomalla turvallisen vuorovaikutussuhteen lapsen kanssa. Jatkotutkimuskysymyksenä on miten suomalaiset toimintaterapeutit motivoivat lasta toimintaterapian interventiossa tai miten motivaatiota tarkastellaan aikuisten asiakkaiden toimintaterapiainterventiossa. In pediatric occupational therapy, motivation is directly related to the therapy engagement and the achievement of therapy goals. Children's motivation is well identified in the assessment phase of occupational therapy and there are various assessment methods for it. Regarding occupational therapy interventions, the nature and effects of motivation have been less studied. Influencing a child's motivation and engagement relies on the clinical expertise and judgement of the occupational therapist. Of the theories of occupational therapy, The Model of Human Occupation describes motivation through a component of the volition.
This thesis is a narrative literature review. The purpose was to describe and provide information on how an occupational therapist can enhance a child’s motivation to engage in an occupational therapy intervention. The objective was to investigate the essence of motivation in the latest research on paediatric occupational therapy. The question of our research was how to motivate a child to engage to an occupational therapy intervention. The material of the literature review was retrieved from the databases OTDBase, Google Scholar and Oula-Finna. Keywords were defined according to the PICo principle. Six studies were selected and then analysed using inductive content analysis.
Based on the results of the literature review, the child can be motivated to engage to an occupational therapy intervention in accordance with the basic principles of occupational therapy, that is by customer-centered practice and using purposeful activities. The child-centered practice means paying attention to child’s individual views, thoughts, desires, interests, needs and feelings. The therapist can promote motivation by using the therapeutic self, designing a child-centered and individualized intervention plan, and creating a safe interaction with the child. The further research could observe how Finnish occupational therapists motivate a child in an occupational therapy intervention or how motivation is examined in an occupational therapy intervention for adult clients.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tarkoituksena on kuvata kuvailevan kirjallisuuskatsauksen keinoin, miten lapsen motivaatiota ja sitoutumista vahvistetaan toimintaterapiainterventiossa. Tavoitteena on tutkia ja tuottaa tietoa, miten motivaatiota kuvataan viimeaikaisissa lastentoimintaterapiaa koskevissa tutkimuksissa. Tutkimuskysymyksenä oli, mitkä tekijät edistävät lapsen motivaatiota ja sitoutumista toimintaterapiainterventiossa. Kirjallisuuskatsauksen aineisto haettiin tietokannoista OTDBase, Google Scholar sekä Oula-Finna. Hakusanat määriteltiin PICo-periaatteen mukaisesti. Aineistoksi valikoitui kuusi tutkimusta, jotka analysoitiin aineistolähtöisen eli induktiivisen sisällönanalyysin mukaisesti. Aineiston analyysiyksikkönä käytettiin ajatuskokonaisuutta.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella lasta motivoidaan sitoutumaan toimintaterapiainterventioon toimintaterapian perusperiaatteiden mukaisesti huomioimalla asiakaslähtöisyys ja käyttämällä merkityksellistä toimintaa. Lasta voidaan motivoida sitoutumaan toimintaterapiainterventioon huomioimalla hänen yksilölliset näkemyksensä, toiveensa, mielenkiinnon kohteensa, tarpeensa ja tunteensa. Terapeutti tukee tätä terapeuttisen minän käytöllä, suunnitellen lapsilähtöisen ja yksilöllisen interventiosuunnitelman sekä luomalla turvallisen vuorovaikutussuhteen lapsen kanssa. Jatkotutkimuskysymyksenä on miten suomalaiset toimintaterapeutit motivoivat lasta toimintaterapian interventiossa tai miten motivaatiota tarkastellaan aikuisten asiakkaiden toimintaterapiainterventiossa.
This thesis is a narrative literature review. The purpose was to describe and provide information on how an occupational therapist can enhance a child’s motivation to engage in an occupational therapy intervention. The objective was to investigate the essence of motivation in the latest research on paediatric occupational therapy. The question of our research was how to motivate a child to engage to an occupational therapy intervention. The material of the literature review was retrieved from the databases OTDBase, Google Scholar and Oula-Finna. Keywords were defined according to the PICo principle. Six studies were selected and then analysed using inductive content analysis.
Based on the results of the literature review, the child can be motivated to engage to an occupational therapy intervention in accordance with the basic principles of occupational therapy, that is by customer-centered practice and using purposeful activities. The child-centered practice means paying attention to child’s individual views, thoughts, desires, interests, needs and feelings. The therapist can promote motivation by using the therapeutic self, designing a child-centered and individualized intervention plan, and creating a safe interaction with the child. The further research could observe how Finnish occupational therapists motivate a child in an occupational therapy intervention or how motivation is examined in an occupational therapy intervention for adult clients.