Talouden tulkinta -palvelun analysointi tilitoimistolle
Sipilä, Panu (2021)
Sipilä, Panu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061823602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061823602
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on analysoida Talouden tulkinta -konsulttipalvelun asiakaspotentiaalia. Opinnäytetyön toimeksiantajana on tilitoimisto, jolla on toimintaa ympäri Suomen. Taloushallintoala on viime vuosien aikana ollut suurten teknologisten muutosten kohteena ja teknologisen murroksen myötä yhä suurempi osa kirjanpidon rutiinitehtävistä voidaan automatisoida. Tämän myötä toimeksiantajayritys on lähtenyt kasvattamaan palvelutarjontaansa uusilla konsultoivilla palveluilla.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on analysoida, kuinka hyvin tilitoimisto kykenee palvelemaan asiakkaitaan taloustulkintapalvelunsa avulla. Toimeksiantajana toimiva tilitoimisto tarjoaa asiakkailleen muun muassa kirjanpito- ja palkanlaskentapalveluita, mutta se on viime vuosina panostanut voimakkaasti myös erilaisin konsultoiviin lisäpalveluihin. Eräs näistä palveluista tunnetaan nimellä Talouden tulkinta.
Työ suoritettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Teoriaosuudessa käsitellään syitä taloushallintoalan muutoksen takana ja tutustutaan muutamiin laskentatoimen teorioihin, joita voidaan talouden tulkintapalvelussa hyödyntää. Tutkimus suoritettiin haastattelemalla toimeksiantajan asiakkaita, joilla on ollut Talouden tulkintapalvelu käytössään. Teemahaastattelun avulla pyrittiin selvittämään, millaisia asioita asiakkaat ovat kokeneet palvelussa toimivaksi, ja millaisia mahdollisia kehityskohteita on.
Tehdyn tutkimuksen myötä toimeksiantaja sai tiedon siitä, että Talouden Tulkinta -palvelu on osoittautunut asiakkaille hyödylliseksi ja se on tuottanut heille lisäarvoa. Saadun palautteen avulla toimeksiantaja voi kehittää palvelua entisestään. The topic for this thesis is to analyse the potential of the Economic interpretation consulting service. The commission company is an accounting firm that operates throughout Finland. As the traditional accounting tasks can be automated, the commission company has increased its services with new consulting services.
The aim of this thesis is to analyze how an accounting firm can serve its clients with the help of its financial interpretation service. The commission company provides its clients traditional accounting services but it has also invested in various additional consulting services. One of these services is known as Economic Interpretation service.
The work was carried out as research and development work. The theoretical background consists of the reasons why the financial administration has changed in recent years. It also introduces some theories of accounting that can be utilized in the financial interpretation service. The survey was conducted by interviewing customers of the accounting firm who have used the Financial In-terpretation Service. The aim of interviews was to figure out the experiences of customers and what the possible targets for development are.
As a result of the research the commission company was informed that the Economic Interpretation service has proven to be useful for customers and has provided them with added value. With the help of received feedback the commission company can develop the service further.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on analysoida, kuinka hyvin tilitoimisto kykenee palvelemaan asiakkaitaan taloustulkintapalvelunsa avulla. Toimeksiantajana toimiva tilitoimisto tarjoaa asiakkailleen muun muassa kirjanpito- ja palkanlaskentapalveluita, mutta se on viime vuosina panostanut voimakkaasti myös erilaisin konsultoiviin lisäpalveluihin. Eräs näistä palveluista tunnetaan nimellä Talouden tulkinta.
Työ suoritettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Teoriaosuudessa käsitellään syitä taloushallintoalan muutoksen takana ja tutustutaan muutamiin laskentatoimen teorioihin, joita voidaan talouden tulkintapalvelussa hyödyntää. Tutkimus suoritettiin haastattelemalla toimeksiantajan asiakkaita, joilla on ollut Talouden tulkintapalvelu käytössään. Teemahaastattelun avulla pyrittiin selvittämään, millaisia asioita asiakkaat ovat kokeneet palvelussa toimivaksi, ja millaisia mahdollisia kehityskohteita on.
Tehdyn tutkimuksen myötä toimeksiantaja sai tiedon siitä, että Talouden Tulkinta -palvelu on osoittautunut asiakkaille hyödylliseksi ja se on tuottanut heille lisäarvoa. Saadun palautteen avulla toimeksiantaja voi kehittää palvelua entisestään.
The aim of this thesis is to analyze how an accounting firm can serve its clients with the help of its financial interpretation service. The commission company provides its clients traditional accounting services but it has also invested in various additional consulting services. One of these services is known as Economic Interpretation service.
The work was carried out as research and development work. The theoretical background consists of the reasons why the financial administration has changed in recent years. It also introduces some theories of accounting that can be utilized in the financial interpretation service. The survey was conducted by interviewing customers of the accounting firm who have used the Financial In-terpretation Service. The aim of interviews was to figure out the experiences of customers and what the possible targets for development are.
As a result of the research the commission company was informed that the Economic Interpretation service has proven to be useful for customers and has provided them with added value. With the help of received feedback the commission company can develop the service further.