Etäjohtaminen ja sen keinot
Hourula, Juho (2021)
Hourula, Juho
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061823598
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061823598
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Helkama Rent Oy:n Oulun toimipisteen etäjohtamisen nykytilanne sekä kehittämiskohteet yrityksen työntekijöiden näkökulmasta.
Teoreettinen viitekehys sisältää etäjohtamisen keskeisiä käsitteitä. Teoriaosuudessa perehdytään johtamiseen, etäjohtamiseen, etäjohtajan osaamisalueisiin, etäjohtamisen kulmakiviin sekä etäjohtamisen viestintäkeinoihin. Teoriaosuuteen on haettu tietoa kirjalähteistä sekä ajankohtaisista etäjohtamista käsittelevistä artikkeleista. Tutkimus perustui etäjohtamisen kulmakiviin joita ovat luottamus, arvostus, avoimuus, yhteisöllisyys, jatkuva dialogi ja pelisäännöt.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena keväällä 2021. Tutkimus suoritettiin teemahaastatteluna haastattelemalla neljää yrityksen työntekijää. Tutkimuksen avulla saatiin kattavaa tietoa kohdeyrityksen etäjohtamisen nykytilanteesta. Työyhteisön luottamusta, yhteisöllisyyttä ja arvostusta saadaan parannettua avoimuutta ja avointa vuorovaikutusta lisäämällä. Tutkimustulosten perusteella kohdeyritykselle tehtiin kirjallinen kehittämisehdotus. The purpose of the thesis was to find out current situation of remote management in Helkama Rent Oy Oulu office and define development areas from the perspective of the company’s employees.
The theoretical framework contains the key concepts of remote management. The theoretical part introduces management, remote management, remote manager’s areas of expertise, foundation of remote management and communication ways in remote management. The theoretical part is based on book sources and the latest articles on remote management. The research is based on the key aspects of remote management that are trust, appreciation, transparency, communality, constant dialogue and ways of working.
The study was qualitative research, made in Spring 2021.The study was conducted as a thematic interview by interviewing four employees from the case company. The study provided comprehensive information on the target company’s current situation of remote management. Based on the findings trust, communality and appreciation can be enhanced by increasing transparency and open interaction. Based on the research results, a written development proposal was made to the target company.
Teoreettinen viitekehys sisältää etäjohtamisen keskeisiä käsitteitä. Teoriaosuudessa perehdytään johtamiseen, etäjohtamiseen, etäjohtajan osaamisalueisiin, etäjohtamisen kulmakiviin sekä etäjohtamisen viestintäkeinoihin. Teoriaosuuteen on haettu tietoa kirjalähteistä sekä ajankohtaisista etäjohtamista käsittelevistä artikkeleista. Tutkimus perustui etäjohtamisen kulmakiviin joita ovat luottamus, arvostus, avoimuus, yhteisöllisyys, jatkuva dialogi ja pelisäännöt.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena keväällä 2021. Tutkimus suoritettiin teemahaastatteluna haastattelemalla neljää yrityksen työntekijää. Tutkimuksen avulla saatiin kattavaa tietoa kohdeyrityksen etäjohtamisen nykytilanteesta. Työyhteisön luottamusta, yhteisöllisyyttä ja arvostusta saadaan parannettua avoimuutta ja avointa vuorovaikutusta lisäämällä. Tutkimustulosten perusteella kohdeyritykselle tehtiin kirjallinen kehittämisehdotus.
The theoretical framework contains the key concepts of remote management. The theoretical part introduces management, remote management, remote manager’s areas of expertise, foundation of remote management and communication ways in remote management. The theoretical part is based on book sources and the latest articles on remote management. The research is based on the key aspects of remote management that are trust, appreciation, transparency, communality, constant dialogue and ways of working.
The study was qualitative research, made in Spring 2021.The study was conducted as a thematic interview by interviewing four employees from the case company. The study provided comprehensive information on the target company’s current situation of remote management. Based on the findings trust, communality and appreciation can be enhanced by increasing transparency and open interaction. Based on the research results, a written development proposal was made to the target company.