Työnantajamielikuvia nuorten lääkäreiden keskuudessa
Taipale, Tuomas (2021)
Taipale, Tuomas
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061823595
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061823595
Tiivistelmä
Lääkärirekrytointi on erittäin kilpailtua ja lääkäreistä on pulaa niin yksityisellä kuin myös julkisella puolella. Alan toimijoiden keskuudessa brändillä sekä imagolla on vaikutusta siihen, miten rekrytointi onnistuu. Myös sosiaalisen median vaikutus rekrytoinnissa kasvaa vuosi vuodelta. Työn toimeksiantaja on valtakunnallisesti yksi suurimmista alalla toimivista yrityksistä lääkärirekrytoinnin parissa.
Tämän työn tarkoituksena oli tutkia nuorten lääkäreiden työnantajamielikuvia. Tutkimusongelmina olivat: Minkälainen työnantajamielikuva kohdeyrityksellä oli nuorten lääkäreiden keskuudessa ja mitä asioita nuoret lääkärit arvostivat työ-paikan valinnassa? Tutkimuksessa selvitettiin myös seuraavia asioita: Oliko vuosikurssien välillä eroja työpaikan valintaan liittyen? Mitkä asiat vaikuttivat nuorten lääkäreiden työpaikan valintaan? Miten paljon nuoret lääkärit käyttivät sosiaalista mediaa työnhaussa sekä potentiaalisten työnantajien seuraamisessa?
Tehdyn tutkimuksen tutkimustuloksia hyödyntäen toimeksiantajalle luotiin kehitysteemat sosiaalisen mediaan liittyen ja toteutuksen aikatauluttamiselle suunnitelma. Kehittämisosuuden tarkoituksena oli parantaa toimeksiantajan näkyvyyttä nuorten lääkäreiden keskuudessa, vahvistaa brändiä ja imagoa ja tätä kautta helpottaa rekrytointia.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Kyselylomake lähetettiin kohderyhmälle sähköpostitse avoimen sähköpostilinkin kautta, joten vastaajia ei voida yksilöidä. Tietoperusta perustui pääsääntöisesti kotimaisiin tieteellisiin lähteisiin sekä kansainvälisiin tieteellisiin lähteisiin. Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että kohde yrityksen brändi ja imago ovat hyvällä tasolla. Toimeksiantajan työmahdollisuuksista tiedetään suhteellisen hyvin, mutta sosiaalista mediaa ei seurata kovinkaan paljon. Nuoret lääkärit hyödyntävät eniten Facebook sekä Instagram palveluita. Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että sosiaalisen median kanavien kehittämiselle on tarvetta. The recruitment of medical doctors is a highly competitive market. There is a shortage of doctors both in the private and public sectors. Brand and image of the organization contributes to its success in recruiting. The influence of social media in recruitment is also growing every year. The client of this thesis is one of the largest companies in the field of medical recruiting in Finland.
The purpose of this thesis was to examine the employer perceptions of young doctors. The research problems were: What kind of employer image did the target company have among young doctors and what things did young doctors value when choosing a job? The study also looked at the following issues: Were there differences between year courses in terms of job choice? What factors influenced the choice of job for young doctors? How much did young doctors use social media in job search as well as in tracking potential employers?
The results of the study will be used to create themes for improving the social media of the client and a plan for scheduling implementation were created for the client. The purpose of the development part of this thesis was to improve the visibility of the client among young doctors and strengthen the brand and image of the client to make recruiting easier.
The study was conducted as a quantitative study. The questionnaire was sent to the target group by email as an open link. Therefore, the respondents cannot be identified. The theory of this thesis is based mainly on domestic scientific sources as well as international scientific sources. The results of the study indicate that the brand and image of the client are on a good level. The different job opportunities that the client offers are relatively well known but the social media channels aren’t widely followed. The young doctors mainly use Facebook and Instagram services. The results of the study show that there is a need to develop the client’s social media channels.
Tämän työn tarkoituksena oli tutkia nuorten lääkäreiden työnantajamielikuvia. Tutkimusongelmina olivat: Minkälainen työnantajamielikuva kohdeyrityksellä oli nuorten lääkäreiden keskuudessa ja mitä asioita nuoret lääkärit arvostivat työ-paikan valinnassa? Tutkimuksessa selvitettiin myös seuraavia asioita: Oliko vuosikurssien välillä eroja työpaikan valintaan liittyen? Mitkä asiat vaikuttivat nuorten lääkäreiden työpaikan valintaan? Miten paljon nuoret lääkärit käyttivät sosiaalista mediaa työnhaussa sekä potentiaalisten työnantajien seuraamisessa?
Tehdyn tutkimuksen tutkimustuloksia hyödyntäen toimeksiantajalle luotiin kehitysteemat sosiaalisen mediaan liittyen ja toteutuksen aikatauluttamiselle suunnitelma. Kehittämisosuuden tarkoituksena oli parantaa toimeksiantajan näkyvyyttä nuorten lääkäreiden keskuudessa, vahvistaa brändiä ja imagoa ja tätä kautta helpottaa rekrytointia.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Kyselylomake lähetettiin kohderyhmälle sähköpostitse avoimen sähköpostilinkin kautta, joten vastaajia ei voida yksilöidä. Tietoperusta perustui pääsääntöisesti kotimaisiin tieteellisiin lähteisiin sekä kansainvälisiin tieteellisiin lähteisiin. Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että kohde yrityksen brändi ja imago ovat hyvällä tasolla. Toimeksiantajan työmahdollisuuksista tiedetään suhteellisen hyvin, mutta sosiaalista mediaa ei seurata kovinkaan paljon. Nuoret lääkärit hyödyntävät eniten Facebook sekä Instagram palveluita. Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että sosiaalisen median kanavien kehittämiselle on tarvetta.
The purpose of this thesis was to examine the employer perceptions of young doctors. The research problems were: What kind of employer image did the target company have among young doctors and what things did young doctors value when choosing a job? The study also looked at the following issues: Were there differences between year courses in terms of job choice? What factors influenced the choice of job for young doctors? How much did young doctors use social media in job search as well as in tracking potential employers?
The results of the study will be used to create themes for improving the social media of the client and a plan for scheduling implementation were created for the client. The purpose of the development part of this thesis was to improve the visibility of the client among young doctors and strengthen the brand and image of the client to make recruiting easier.
The study was conducted as a quantitative study. The questionnaire was sent to the target group by email as an open link. Therefore, the respondents cannot be identified. The theory of this thesis is based mainly on domestic scientific sources as well as international scientific sources. The results of the study indicate that the brand and image of the client are on a good level. The different job opportunities that the client offers are relatively well known but the social media channels aren’t widely followed. The young doctors mainly use Facebook and Instagram services. The results of the study show that there is a need to develop the client’s social media channels.