Unity 3D -aloitusopas
Järvinen, Teemu (2021)
Järvinen, Teemu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061823587
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061823587
Tiivistelmä
Toiminnallisessa opinnäytetyössä kehitettiin kirjallinen aloittelijan opas pelikehityksen aloittamiseen Unity 3D-pelimoottorin avulla. Kiinnostus oppaan laatimiseen syntyi kirjoittajan oman pelikehitysharrastuksen myötä. Opinnäytetyön tavoitteena oli helpottaa Unity-pelimoottorin aloitusvaiheesta selviämistä aloittelijan näkökulmasta. Työssä keskityttiin erityisesti asennusvaiheiden ja käyttöliittymän opastukseen sekä muutamien perustoimintojen esittelyyn esimerkkiprojektin avulla.
Opinnäytetyön tietoperustassa kuvailtiin pelimoottoreiden toimintaa yleisesti sekä esiteltiin muutamia yleisimpiä ilmaisia pelimoottoreita. Myös pelikehityksen apuohjelmistoja, kuten kuvankäsittely- ja 3D-mallinnusohjelmistoja, ja niiden merkitystä pelikehityksessä esiteltiin aloittelijan näkökulmasta. Työssä esitellyt sovellukset painottuvat erityisesti ilmaisiin ohjelmistoihin, mutta mukana on myös suosituimpia maksullisia ohjelmistoja, jotka ovat yleisesti käytössä ammattilaisten keskuudessa. Tietoperustan lähteinä käytettiin alan verkkojulkaisuja ja ohjelmistojen omaa dokumentaatiota.
Toteutettu opas onnistui tekijän näkökulmasta hyvin ja saavutti tavoitteensa toimia selkeänä ja informatiivisena ohjeena aloittelijalle, jolla ei ole aikaisempaa kokemusta pelikehityksestä. The goal of this functional thesis was to create a written beginner’s guide for Unity 3D Game Engine. The inspiration for the subject came from the writers’ own experiences with game development with Unity and the obstacles faced during the learning process. The goal of the thesis was to alleviatethe beginners’ challenges faced when installing and learning the user interface for the first time. The first steps are taught with an example project, which takes the reader through the installation process and the few basic functions that are crucial for everygame development project.
The theory portion of the report and its knowledge base showcases not only the Unity Engine and few other popular free game engines, but also a collection of useful tools and programs often used in game development projects. Tools and programs include a popular IDE for scripting and most widely used design software like Gimp and Blender, with an emphasis on free software.
The produced guide was a success and accomplished the desired requirements for a beginner’s guide on Unity 3D. It is informative and easy to follow, even without previous experience
Opinnäytetyön tietoperustassa kuvailtiin pelimoottoreiden toimintaa yleisesti sekä esiteltiin muutamia yleisimpiä ilmaisia pelimoottoreita. Myös pelikehityksen apuohjelmistoja, kuten kuvankäsittely- ja 3D-mallinnusohjelmistoja, ja niiden merkitystä pelikehityksessä esiteltiin aloittelijan näkökulmasta. Työssä esitellyt sovellukset painottuvat erityisesti ilmaisiin ohjelmistoihin, mutta mukana on myös suosituimpia maksullisia ohjelmistoja, jotka ovat yleisesti käytössä ammattilaisten keskuudessa. Tietoperustan lähteinä käytettiin alan verkkojulkaisuja ja ohjelmistojen omaa dokumentaatiota.
Toteutettu opas onnistui tekijän näkökulmasta hyvin ja saavutti tavoitteensa toimia selkeänä ja informatiivisena ohjeena aloittelijalle, jolla ei ole aikaisempaa kokemusta pelikehityksestä.
The theory portion of the report and its knowledge base showcases not only the Unity Engine and few other popular free game engines, but also a collection of useful tools and programs often used in game development projects. Tools and programs include a popular IDE for scripting and most widely used design software like Gimp and Blender, with an emphasis on free software.
The produced guide was a success and accomplished the desired requirements for a beginner’s guide on Unity 3D. It is informative and easy to follow, even without previous experience