Yrityksen tuotevalikoiman uudistaminen : Case: Carlings Oy
Kuosmanen, Elli-Maija (2021)
Kuosmanen, Elli-Maija
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061823586
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061823586
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on yrityksen tuotevalikoiman uudistaminen Carlings Oy:llä. Opinnäytetyön tavoitteena on toteuttaa jo käynnissä olevasta tuotevalikoiman uudistusprosessista prosessikaavio, joka seuraa tuotevalikoiman uudistusprosessia vaihe vaiheelta. Opinnäytetyön aihe oli toimeksiantajayrityksen kanssa yhdessä sovittu aihe, jota toivottiin, koska yrityksellä ei aiemmin ole ollut käytössään vastaavaa.
Työn tekeminen käynnistyi perehtymällä tuotevalikoiman uudistusprosessiin teoriassa sekä seuraamalla ja havainnoimalla yrityksessä käynnissä olevaa prosessia. Tuotevalikoiman uudistusprosessi käynnistyi syksyllä 2020 ja jatkui kevääseen 2021. Uudistus näkyi eniten yrityksen verkkokaupassa.
Uudistuksen tarkoituksena on laajentaa yrityksen kokovalikoimaa sekä suurentaa asiakaskohderyhmää. Yritys haluaa toimia markkinoiden laajimpana farkkukauppana ja tätä painotettiin suuresti tuotevalikoiman uudistuksessa laajentuneella farkkuvalikoimalla. Myös tuotevalikoiman eroja naisten- ja miestenvaatteiden osalta tasattiin.
Opinnäytetyössä käsitellään myös brändiä ja brändistrategiaa, sillä nämä ovat merkittävästi liitoksissa yrityksen tuotevalikoimaan ja tuotteisiin. Myös liiketoimintastrategia toimii osana opinnäytetyön aihetta, sillä tuotevalikoiman uudistusprosessi on osa liiketoimintastrategiaa ja sen suunnittelua.
Prosessikaavio toteutettiin opinnäytetyön lopuksi kerätyn aineiston perusteella. Sen on tarkoitus olla selkeä sekä visuaalinen kokonaisuus yrityksen tuotevalikoiman uudistamisen prosessista, jotta se on mahdollisimman selkeä sekä helppolukuinen ja sitä on vaivatonta käyttää tarvittaessa. The subject of this thesis was renewal of product range for Carlings Oy. The goal was to make a process flowchart from ongoing product range renewal process. The process flowchart follows the process step by step. The subject of thesis was agreed together with the employer company, because the company never has had something like this in use before.
This thesis started out with studying product range renewal in theory and observing the ongoing process in the company. The renewal process started in fall of 2020 and lasted to spring of 2021. The renewal affected most the webstore of the company.
The goal of renewal process was to extend both product size range and customer base. Carlings wants to be the largest jeans store in the market. This was highlighted with the extended jeans selection that came with renewal. The difference between men and women product range was also evened out.
The brand and the brand strategy were covered because these are heavily related to products and product range. The business strategy and its planning were also related to this thesis because product range renewal is part of the business strategy of the company.
The process flowchart was made at the end of this thesis based on the collected material. The process flowcharts aims to be clear and visual way of the product range renewal process. The process flowchart was made easy to understand so that it can be easily used in the future.
Työn tekeminen käynnistyi perehtymällä tuotevalikoiman uudistusprosessiin teoriassa sekä seuraamalla ja havainnoimalla yrityksessä käynnissä olevaa prosessia. Tuotevalikoiman uudistusprosessi käynnistyi syksyllä 2020 ja jatkui kevääseen 2021. Uudistus näkyi eniten yrityksen verkkokaupassa.
Uudistuksen tarkoituksena on laajentaa yrityksen kokovalikoimaa sekä suurentaa asiakaskohderyhmää. Yritys haluaa toimia markkinoiden laajimpana farkkukauppana ja tätä painotettiin suuresti tuotevalikoiman uudistuksessa laajentuneella farkkuvalikoimalla. Myös tuotevalikoiman eroja naisten- ja miestenvaatteiden osalta tasattiin.
Opinnäytetyössä käsitellään myös brändiä ja brändistrategiaa, sillä nämä ovat merkittävästi liitoksissa yrityksen tuotevalikoimaan ja tuotteisiin. Myös liiketoimintastrategia toimii osana opinnäytetyön aihetta, sillä tuotevalikoiman uudistusprosessi on osa liiketoimintastrategiaa ja sen suunnittelua.
Prosessikaavio toteutettiin opinnäytetyön lopuksi kerätyn aineiston perusteella. Sen on tarkoitus olla selkeä sekä visuaalinen kokonaisuus yrityksen tuotevalikoiman uudistamisen prosessista, jotta se on mahdollisimman selkeä sekä helppolukuinen ja sitä on vaivatonta käyttää tarvittaessa.
This thesis started out with studying product range renewal in theory and observing the ongoing process in the company. The renewal process started in fall of 2020 and lasted to spring of 2021. The renewal affected most the webstore of the company.
The goal of renewal process was to extend both product size range and customer base. Carlings wants to be the largest jeans store in the market. This was highlighted with the extended jeans selection that came with renewal. The difference between men and women product range was also evened out.
The brand and the brand strategy were covered because these are heavily related to products and product range. The business strategy and its planning were also related to this thesis because product range renewal is part of the business strategy of the company.
The process flowchart was made at the end of this thesis based on the collected material. The process flowcharts aims to be clear and visual way of the product range renewal process. The process flowchart was made easy to understand so that it can be easily used in the future.